Vägval

Skulle behöva tips av någon som ev. cyklat sträckan.
Vi tänker ta oss från norr till söder genom landet.
Jag tänker då att det vore väl fint att följa kusten ner, men är det möjligt eller finns det kanske ingen klar väg längs med?
Oftast finns det ju det här i södra Sverige, kommer från nv. Skåne.
Det blr kanske till att ta inlandsvägen ner? Man vill ju inte kryssa dubbla sträckan!
Ge mig tips och förslag
Tackar
Birgit
 
Cykelfrämjandet har sin turistled Cykelspåret längs hela den svenska kusten, vilket kan värt att veta också. Både Sverigeleden och Cykelspåret försöker välja turistiska bilglesa vägar utan alltför mycket omvägar, men generellt kan sägas att Sverigeleden trycker mer på det första och Cykelspåret betonar något mer gen / belagd väg.

Sverigeleden är beskriven i en mycket komplett kartbok i tre band (!) "Turist och cykelguide Sverige". Den visar bara Sverigeleden (vilket i och för sig är en led med flera förgreningar) och inga andra leder. Den senare gör dock "blå kartan"-bladen från Lantmäteriet - där finns både Sverigeleden och Cykelspåret mm med.

/Per Eric
 
Riksettan

Jag cyklade Helsingborg-Stockholm i somras. Gamla E4:an kallas i Småland Riksettan och är oftast jättebred och nästan ingen trafik. Inte så mycket att se iofs (om man inte gillar skog) sig men lättcyklad. Bitvis också ombyggd till separata cykelbanor. Det kan ju ibland vara skönt med inte så mycket sinnesintryck som när man cyklar för sig själv genom en skog. Man hinner tänka och lösa sina egna och världens problem på ett sätt som man kanske missar när det ständigt är nya vyer och upplevelser för handen. Detta var kanske en billig rationalisering?
Jag, som inte var särkilt vältränad gjorde lätt 10 mil per dag. Bodde uteslutande på vandrarhem som det finns gott om, både STF och SVIF.
 
Problem mellan Värnamo och Ljungby?

Kanske är detta rejält OT med tanke på ursprungsfrågan? Större delen av E4 har gamla vägen parallellt. Men jag hade en arbetskamrat som cyklade Stockholm Helsingborg. Han hade problem norr eller söder om Ljungby där det är gamla vägen som numera är motortrafikled eller liknande men annars var gamla vägen bra för snabbcykling.

Borde gå bra att hitta en annan sträckning från Värnamo ned mot Halmstad eller Båstad så att man slipper den starkt trafikerade delen av E4 vid Ljungby.

Thure
 
Jag tänker mig mer uppe vid Skellefteå och ner längs kusten Ö-vik, Gävle och så? Hur ser det ut där finns där månne en gammal E4:a? Det hade ju varit kanon! Om man inte störs av mototbuller för jämnan! Annars snirkla hit och dit känns ju hopplöst, då får det hellre bli inlandsvägen. Men jag tycker att det hade varit kul att hyfsat kunna följa kusten, så vi får väl se om någon vet mer!
Birgit
 
Under min Sverigecykling så körde jag bl.a. längs kusten mellan Gävle och Hudiksvall. Det fanns på den sträckan ganska bra alternativ till E4, dvs de gick inte alltför mycket i omvägar. Någon sträcka valde jag E4, trafiken var inte alltför hemsk. (Väg 23 i Skåne var absolut värst på hela resan, undvik den!)

Köp en bilkarta. Där kan ni själva se hur vägarna ligger. Jag kan rekommendera "Motormännens Sverige vägatlas".

Att köra längs kusten betyder dock här inte att man faktiskt ser havet som i Skåne, utan vägen ligger för det mesta 5-20 km ifrån. Fördelen med att köra längs kusten är väl snarare att det generellt bor fler människor där, och att det därför är lättare att köpa mat, bo osv.

/Joakim
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.