Vägval Sveg

Att cykla på 45:an via Sveg verkar vara en riktig omväg. Det finns en väg söderut från Älvros som senare ansluter till 45:an. Enligt mina beräkningar skall den vara c:a två mil kortare.

Någon där uppe i Härjedalen som vet om detta är en lämplig cykelväg - med tanke på vägbeläggning och backig terräng?
 
Bra väg Sveg-Åsarna

Hejsan Mikael,

är det dags för långturen nu? Vi körde (syd till norr) förra året. från Sveg till Åsarna. Den vägen var väldigt "lättcyklad, även om vi drabbades av hemsk motvind just där varför minnena är något anstängda... Vi körde 45:an. Den väg du söker vet jag däremot inget om...

mvh
Niklas
 
Hej!

Om du svänger av på 84:an söder om Älvros så kommer det en skylt efter ett par kilometer dom det står Målingen på. Du kommer då på en grusväg i bra skick som ansluter på 45:an vid den branta kurvan före siksjön. Det är en fin grusväg inte speciellt kuperad. har aldrig cyklat den men åkt bil. Den är närmare men jag är inte säker på hur mycket.

Sen kan du svänga av på "materialvägen" innan du kommer till Ytterhogdal oxå, då spar du ytterligare några kilometer. Även detta en grusväg i bra skick. Den svänger av från 45:an efter Ytterhogdals station och kommer fram i Älvros.

God tur!/Sara

[Ändrat av ssundin 2005-07-04 kl 17:16]
 
Tack för info Sara!

Den där materialvägen skippar jag nog dock. Genvägar i all ära, men 3 km kortare på en 2-3 mils sträcka är en senväg ;-)

Men Målingenvägen, den skall jag minsann nyttja :)
 
Jag körde via Sveg i maj, körde Kiruna-Smygehuk. Den sträckan du tänkt ta en genväg om är lättåkt med bra asfalt.
 
Gôtt att höra oxr!

Jag följde din resa på "Happy".
Hoppas du finner tid att skriva en resrapport där snart så att jag får lite mer tips ;-)
 
...såvida du inte svänger av 45:an i Åsarna och tar vägen över Klövsjö och Vemdalsskalet.
Två mördarbackar men underbar utsikt.

Hälsa min jobbarkompis Göran när/om du passerar Målingen.


/BAX
 
Det har varit för fint väder och en massa annat som pockat på uppmärksamhet. Jag skrev en snabbredovisning av turen men jag kommer att göra en ordentlig redogörelse. Jag har dagboksanteckningar som väntar på att bli renskrivna.
 
Startat?

Karlholm; sa:
Ja, det lutar åt att det äntligen är dags för Sverigecykling i år för min del.
Om nu (peppar, peppar) inga gamla krämpor ställer till det.

Hejsan Mikael, har du kommit iväg på äventyret? Hoppas verkligen det. Du är riktigt enträgen med att försöka genomföra det!

mvh
Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.