Vägval, Haninge-Katrineholm??

Vägval??

Jag funderar på att ta en dagstur till Katrineholm från Haninge, nu är jag så pass ny så jag inte vet så mycket om vägar som är cyklingsbara..
Till Södertälje så vet jag men sen så är det stopp, det kan ju vara ganska dumt att bara ge sig iväg för sträckan kan ju bli onödigt lång..

Är det någon som har farit fram på vägarna mellan Södertälje och Katrineholm så vore jag väldigt tacksam på förslag.
Kartor?

Tack på förhand
//Michael
 
Tack..

Tack Gunnar.
Har tittat och läst lite här..
Det får bli Tungelsta-Rosenhill-Mörkö-Sverigeleden..
Vet ej sträcken men det blir jag väl varse om.
 
Omvägen

Kartorna var ju i cykelväskan förstås. Här är några punkter som Sverigeleden passerar på vägen till Katrineholm:
Mörkö - Trosa - Bälinge - Tystberga - Runtuna - Råby-Rönö - Oppunda - Vadsbro - Sköldinge - Valla.

Ett bra ställe att handla kartor på är Kartcentrum på Vasagatan i Stockholm, utanför Centralen.
Tel 08-411 16 97.

Sverigeleden finns i Turist- och Cykelguide Sverige
(Del 3 - Sydöstra delen visar turen till Katrineholm, kostade 90:- för drygt ett år sedan.)



[Ändrat av GunnarH 2003-08-07 kl 20:37]
 
gnesta-hälleforsnär-julita

Jag cyklade häromsommaren Gnesta-Julita, vilket borde kunna bli en delsträcka Haninge - Katrineholm. Genom att jag cyklade via Hälleforsnäs så kunde jag undvika stora vägen utan att det blev mer än några kilometer längre. Det är ganska backigt men det är mycket cykelvänligt (lite trafik). En varning som inte är särskillt aktuell just nu är att det är väldigt ont om glasskiosker på den sträckan.

/rikard
 
beläggningen

Mestadels asfalt. Det finns ganska många alternativa sträckningar där några är hårdpackad grus.

Vi tog pendeltåget till gnesta. Därifrån cyklade vi på eriksleden (tror jag den hette) en bit. Det var en omväg som gick på en mycket smal skogsstig som vi tog oss ifrån och ut på lite mer grusvägar. Men om man inte vill cykla längsta vägen är det ingen större skillnad på underlaget mot de flesta cykelstigarna i stockholmstrakten.


/rikard
 
Undvik väg 57.

Cyklade förra sommaren från Gnesta och till ett sommarstugeområde utanför Malmköping via väg 57 Stjärnhov Sparreholm. Trist oljegrus och mycket biltrafik. Bör undvikas men är förmodligen snabbaste vägen till Katrineholm.

Alternativ till Sverigeleden är Mälardalsleden och Näckrosleden. Kolla cykelsällskapet http://www.svenska-cykelsallskapet.se/
cykelfrämjandet
http://www.cykelframjandet.a.se/svenskakartor.htm

Tyvärr så har ingen av dem webkartor.

Föreslår att du tittar på en översiktskarta skala 1/250 000 och tar en egen rutt. Jag skulle t ex föreslå Tungelsta Mörköfärjan gamla E4:an till Lästringe och så småvägar söder om Båven till Katrineholm.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.