Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb?

  • Trådstartare stina@algonet.se (Stina)
  • Start datum

stina@algonet.se (Stina)

Gäst
Hej!


Är det någon som vet hur det är just nu (eller hur det brukar vara) i trakterna mellan Vakkotavare- Kebnekaise via Kuopervagge och Tarfala? Blött? Högt vattenstånd i jokkarna? Mycket mygg? Snö? Eller nåt annat som är bra att veta.


Och går det att komma upp Kebnekaisetoppen?


Jag åker upp om en vecka och det vore kul att veta. Har aldrig varit där vid denna tid på året förut.


stinA
 
kuopervagge-tarfala....

Hejsan !
Senast jag gick från Sälka till Tarfala via Kuopervagge så var det början av augusti. Det innebar som vanligt en väldig massa snö kvar uppe vid svarta sjön (passet mot Tarfala). Kuopervagge var helt och hållet snöfri, dvs man får gå från den ena stenen till den andra, försiktigt. Har du aldrig gått Kuopervagge förut så kan säga att den dalen går jag helst aldrig mer. Detta pga mängden sten och framförallt den besvärliga storleken (stora, kantiga och spetsiga). Regnar det så bör man nog fundera i förväg över första förbandsväskans innehåll.Dubbla teleskopstavar är verkligen bra att ha när man går där. Kan tänka mig att det i början av juli är rätt mycket snö kvar. Is är det nog också på sjösystemet.Fast långfärdsskridskor har man ju oftast inte med sig ;-)


Kom ihåg: Bäcken som kommer från sjösystemet har underjordiskt förlopp ett tag nära sjön, så man kommer över utan att vada.Dvs den bäck som dyker upp först i dalen på höger sida behöver ej vadas, även om det verkar logiskt.


Bäcken i branten upp mot svarta sjön kan ha snöbryggor som man kan trampa igenom. Jag själv rekommenderar Mooseboots från lundhags eller vattentäta damasker (i Goretex eller cutan) vid vadning.Jag själv kommer nog inom kort att investera i Klättermusens damasker, inte bara av lokalpatriotiska skäl ;-)


MVH Mats Frank, Umeå
 
Vakkotavare - Kebnekaise

Hej!


Jag var uppe i trakterna i midsomras. Inte en mygga i sikte.
Men sedan dess har vi haft mycket varmt i dessa delar av landet, vilket säkert har satt fart på barnalstrandet i kärren.


Jag har vandrat den sträcka du beskriver i slutet av juni för några år sedan. Första etappen mellan Vakkotavare och Teusajaure går över en rätt lättgången platå, förutom hörjdskillnaden i början och slutet av etappen. Den var då rätt blöt och sumpig, eftersom snösmältningen inte var klar på högre höjder. Svårt att hitta torr mark att gå på alltså. Men vackert!


Rodd över Teusajaure.


Nästa etapp, till Kaitumstugorna är ganska lik föregående, men betydligt torrare.


Kaitum-Singi-; Kungsleden är ju kungsleden, men inte så söndertrampad som sträckan Singi och norrut.


I övrigt hänvisar jag till Mats Franks råd för fortsättningen. Läs gärna också mitt inlägg (nr 2 till fråga 693 här i forumet)


För att också svara på din fråga om att komma upp på Kebnekaises topp, hänvisar jag till Fjällstationens duktiga personal. Västra leden som man kan gå själv, och östra leden, som man går med ledare. (Den senare öppnar normalt inte förrän nu i början av juli, pga snöförhållandena). Men alla bestigningar sker från söder (båda lederna ovan) eller sydväst (Durlings led), om man inte är klättrare.


Lycka till!


Bert
 

kristina.stahl@swipnet.se (Kristina)

Gäst
Både torrt och blött, inga mygg...

Hej hej!


Är just hemkommen från sträckan du vill gå. Vakkotavare-Teusa: Ordentligt kletigt bitvis efter den inledande backen och några km framåt. På kartan finns det ett ställe där det är en bro, du behöver INTE gå till den utan kan vada över jokken om vattennivån är lika låg som idag (och du kan gå i upp till 15 cm vatten). I övrigt ganska torrt. Enstaka snöfält. Det finns en jokk ett par km norr om Vakkotavare som inte är spångad, leta upp ett ställe där det är brett och grunt så ska det inte vara svårt att komma över. En vandringsstav som stöd kan vara bra att ha.


Teusa-Kaitum: Bitvis blött.


Kaitum-Singi: Första km blött och lerigt, sen torr och fin stig.


Singi-Keb: I Singivagge ett flertal mindre vattenflöden som du oftast kan gå rakt igenom, endast några cm vatten. Annars torr stig.


Keb-Nikka: Mellan fjällstationen och bron kanske snö kvar, lite lerigt. Annars torrt.


Myggen vet jag inte var de har tagit vägen, inte en mygga i sikte! Fast de kanske kommer tills du ska upp :)


Go tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dat94mka Väder och vatten kebne Fjällvandring 3
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
ma78c Jämtlanstriangeln midsommar väder!? Fjällvandring 5
Guck Abi-Nikk i september. väder-/tältfrågor. Fjällvandring 6
labbman Vattenståndet+väder i Sarek Fjällvandring 5
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
foppa21 Väder/temperatur Sarek i Juni ? Fjällvandring 1
Moxer Väder på Hardangervidda Fjällvandring 3
Dbang Väder vid oktober Fjällvandring 1
Kurres Jotunheimen 9-16 augusti, väder??? Fjällvandring 1
Jentuss Väder och säkerhet Fjällvandring 1
Brentman Kungsleden 3-13 Juli - VÄDER?? Fjällvandring 2
greendanger Aktuella rapporter om väder och annat runt Abisko, Nikkaluokta och Riksgränsen. Fjällvandring 19
svenssonhanna Väder (temperatur) i Sarek i september? Fjällvandring 3
carlorjan Jotunheimen, väder nu v29-30? Fjällvandring 2
Peppis Abisko - Keb (väder) Fjällvandring 4
body Väder i Dolomiterna Fjällvandring 3
Virrhönan Väder och vind i Bunnerfjällen Fjällvandring 4
Jonas.O Väder/snö läge i Padjelanta? Fjällvandring 0
Vålnaden Mygg och väder i Jotunheim Fjällvandring 2
BIF Rapport från Sarek ang väder/lämlar/Vattenstånd... Fjällvandring 1
coraxos T-röd plus vatten, proportioner? Fjällvandring 9
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
tommystrom Vatten i Rondane Fjällvandring 3
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
Karolina P Städjan & Nipfjället - vatten och tältplats? Fjällvandring 20
stelar Premiärtur i Sarek undrar om vatten/snöläge Fjällvandring 3
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
Larsss Vatten i jokkarna och myggläget - i Sarek Fjällvandring 7
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
xtrem Drickbart vatten? Fjällvandring 3
jiana Vatten i norra Sarek Fjällvandring 1
Ch16 Vatten/näring tillgång? Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
avslut1008 Lite vatten! Fjällvandring 0
Strykarräven Vatten i Abiskofjällen i år? Fjällvandring 9
claesf Snö, vatten och broar i Sarek? Fjällvandring 17
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
alven Vatten mängd kring Sylarna Fjällvandring 4
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
0101 Drickbart vatten i Scottland ? Fjällvandring 4
Gunnel78 Vatten och mygg i Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 1
majjen Vatten på topptur? Fjällvandring 10
Jonas.O Drickbart vatten Jotunheimen? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.