Väder i Dolomiterna

Hej, jag och min sambo tänkte vandra antingen i Österrike eller gå Alta via 1 i Dolomiterna i sommar. Vi tänkte sticka iväg antingen midsommar helgen eller runt den 1 juli. Vad gäller Österrike har jag förstått att vädret kan vara rätt instabilt och att det på sina håll brukar komma 200 mm regn i juli. Är det någon som vet hur vädret brukar vara i Dolomiterna under den perioden?

MVH
David
 
Cortina

Jag har de två senaste åren varit i Cortina den första veckan i juli. Vädret kan inte betecknas som annat än ostadigt och instabilt. Det är sällan som vädret, vare sig det är bra eller dåligt, håller i sig mer än någon enstaka dag. Förmiddagarna bjuder ofta på mycket fint väder men det är vanligt att det åskar och regnar under eftermiddagen. Det känns som om vädret är ganska jämnt fördelat på "sol hela dagen", "sol förmiddag, åska eftermiddag" samt "regn hela dagen", möjligen med liten övervikt åt finare väder. Detta gäller för Cortina med omgivningar, hur vädret är i andra delar av Dolomiterna vågar jag inte uttala mig om.
 
Alta Via 1

Vi vandrade Alta Via 1 första veckan i juli 1998 och hade bra väder i stort sett hela tiden. Solig morgon och förmiddag och moln och vid något tillfälle några regnskurar under eftermiddagen. Inga större problem med snö på hög höjd heller. En kompis till oss skulle vandra samma led något år senare från midsommar och framåt men var tvungen att ge upp på grund av snöförhållanden.
Läs om vandring i Dolomiterna i Ewa Hellström-Boströms Vandra i Dolomiterna.
Bengt och Sara
 
Vandrade för första gången Alta Via 1 och 2 under juli 2005.
Vädret måste generellt betecknas som instabilt, ombytligt och omväxlande - i synnerhet fram till c:a 15 juli - något som väl egentligen alltid karaktäriserar väderförhållanden i högalpin terräng. Luftmassor i rörelse som ändrar riktning och höjd pga. naturliga terränghinder ändrar temperatur och skapar instabilitet. Tex. kom det snöslask som övergick i regn omkr. 5 juli. Några dagar senare (natten efter terroristattentatet i London) spöregnade det på eftermiddagen, därefter svepte det in sk. mist dvs. täta molnslöjor i likhet med dimma med nästan obefintlig sikt, senare på natten klarnade det upp, temperaturen föll och nederbörden övergick i snö med kyla och isande vind. Mist kan uppträda när som helst under dygnet och därtill snabbt, men företrädesvis framåt kvällen och är något som man har all anledning att se upp med pga. försämrade siktförhållanden och därmed större risker. Instabila luftmassor med föränderliga temperaturer framkallar som bekant intensiva åskväder som kan uppstå på en kvart. Generellt sett blåsigt och kyligt på 2000 m och däröver under första hälften av juli. Rekommenderar därför att starta i slutet av juli eller ännu hellre i september då vädret är stabilare med klar hög luft och bättre siktförhållanden. Förutsätter att de flesta italienare genomför sina längre vandringar under augusti när väl deras sommarsemester infaller. Dessa var mina erfarenheter av Dolomiterna. Enorm skillnad jämfört med Les grands causses i södra Frankrike: stabilt högtryck under 1 månad, sköna stjärnklara nätter med temperaturer på 25 grader. Två helt skilda klimatregioner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
ma78c Jämtlanstriangeln midsommar väder!? Fjällvandring 5
Guck Abi-Nikk i september. väder-/tältfrågor. Fjällvandring 6
labbman Vattenståndet+väder i Sarek Fjällvandring 5
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
foppa21 Väder/temperatur Sarek i Juni ? Fjällvandring 1
Moxer Väder på Hardangervidda Fjällvandring 3
Dbang Väder vid oktober Fjällvandring 1
Kurres Jotunheimen 9-16 augusti, väder??? Fjällvandring 1
Jentuss Väder och säkerhet Fjällvandring 1
Brentman Kungsleden 3-13 Juli - VÄDER?? Fjällvandring 2
greendanger Aktuella rapporter om väder och annat runt Abisko, Nikkaluokta och Riksgränsen. Fjällvandring 19
svenssonhanna Väder (temperatur) i Sarek i september? Fjällvandring 3
carlorjan Jotunheimen, väder nu v29-30? Fjällvandring 2
Peppis Abisko - Keb (väder) Fjällvandring 4
Virrhönan Väder och vind i Bunnerfjällen Fjällvandring 4
Jonas.O Väder/snö läge i Padjelanta? Fjällvandring 0
Vålnaden Mygg och väder i Jotunheim Fjällvandring 2
BIF Rapport från Sarek ang väder/lämlar/Vattenstånd... Fjällvandring 1
dat94mka Väder och vatten kebne Fjällvandring 3
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
Övernattning i Dolomiterna Fjällvandring 1
670109 Vandring i Dolomiterna ! Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.