Vad tänka på vid köp av gaskök?

Jo jag förstår hur du tänker, brukar ofta låna gaskök när jag ger mig ut på sommaren och det är lätt, väldigt behändigt och enkelt att använda.

Fast jag förstår varför man skulle vilja köpa ett kök istället för två, köper du ett gaskök lär du minst betala en femhundring, sen vet jag inte riktigt vad ett bensin/fotogenkök eller dylikt kostar men det lär ju gå på en femhumdring det också och då är du nästan uppe i vad ett Omnifuel kostar...
 
Fast jag förstår varför man skulle vilja köpa ett kök istället för två, köper du ett gaskök lär du minst betala en femhundring, sen vet jag inte riktigt vad ett bensin/fotogenkök eller dylikt kostar men det lär ju gå på en femhumdring det också och då är du nästan uppe i vad ett Omnifuel kostar...

De flesta moderna bensin/fotogenkök brukar kosta från 1200 -2000 kr - enligt Skövde Naturs hemsida! Sedan tillkommer grytor, service-kit (samt dessutom flaskor och helst en stabiliserande basplatta till MSR-köken). Det går säkert att hitta billigare bensin/fotogenkök utomlands, men den webbsökningen får andra göra :)

F.ö. funkar ju ren propangas bra vintertid enligt XXARGS http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60177. Sievert 2208 är dock dyr, ca 200 kr/gastub - vilket får mig att satsa på kemisk ren bensin vintertid.
/Niklas
 
hej
omnifuel står på min lista över kommande inköp,

har idag div gaskök samt ett xgk expedition (inmonterat i ett trangia)
dock använder jag oftast en typ av vedkök.

köp du ett omnifuel, du blir nog nöjdast så.
det verkar robust och håller nog åtminstone 25 år (har för mej att jag köpte mitt xgk i början av '80)

blir du sedan extrem viktjägare så bygger du naturligtvis ett photonkök av pepsiburkar...;)

vänligen nils
 
Har nu också provat omnifuel - dock inte i trangia iom. avsaknad av adapter (ännu)

Provat både med bensin och gasol.

Det första jag konstaterar är att den fungerar sämst på gasol pga. att den saknar uttalade flamhållare - det hjälper inte att byta munstycken och man måste ha ganska bra pådrag annars blåser lågan ut helt och tvärt och vid minsta pust från sidan. Skall man försöka sjuda på gas så måste man dra på så mycket att man kommer att ligga i överkanten i avgiven värmekapacitet för att det skall anses vara sparlåga... Vid kokning under lock på grytan med gas på lägsta praktiska inställning så värmer den på lite för mycket... har man dessutom kylflänskastruller så blir det ännu värre...

Inte alls som jag förväntade mig då jag är bortskämd med trangias gasbrännare och även andra gasbrännare där man verkligen kan smyga med nära cigarettändarlåga (fast blå) i storlek ungefär.

Optimus Nova är inte långt efter gasbrännaren när det gäller att kunna elda med väldigt liten låga, - vet att det går att justera så lågt att det bara är småbubblor under lock i grytan utan att det börja brinna gult.


Omnifuel fungerar betydligt bättre men dock fortfarande inte bra för sjudningsfart när man kör på bensin då den har annan förbränningskaraktär och brinner under mitten på flamspridningsplåten - något som man inte ser alls vid gasol med liten pådrag då det knappt brinner för sig själv mer än ytterkanterna - kort sagt, brännaren saknar fungerande flamhållare vid gasoldrift medans vid bensin räcker plåtens hetta till för att agera flamhållare för bensingaserna

Att det fungerar så dåligt med gasolblandning beror bl.a på att propan och butan behöver över 470-560 grader C het yta för att ens teoretiskt självantända (auto ignition) medans bensin och tyngre bränslegaser behöver bara lite över 230 - 280 grader C för att självtända. (etanol 360 grader C) - enligt DuPont.

dvs. bensinångor är mer lättantändbara av heta ytor än gasolångor.

Dessutom verkar gasolen vara lite för utspätt och brinner magert vid liten pådrag (trots gasolmunstycke) och brinner då så långsamt att den nästan blåser ut sig själv, särskilt när det inte har hjälp av några flamhållare. (flamfrontshastigheten går ned ju längre från optimal blandning det är och det är därför den brinner i ytterkanten av koppen för att gashastigheten blivit tillräckligt låg för att lågan skall hinna med - man ligger på gränsen till flamlyft)

I det avseende så är novabrännaren bättre designad då man låter alla 6 'kylflänsarna' gå ända upp till flamspridningsplåten med ca 2 mm gap mellan plåt och kylfläns - dels att även liten låga värmer förgasaren, dels att det blir ett parti med betydlig lugnare fart på gasströmmarna (under flamfrontshastighet) i eller snarare efter spalten vilket gör att en brinnande låga kan hålla sig kvar kanterna runtom där och tänder på kanten av gasen som rusar förbi med lite högre hastighet och som annars skulle blåsas ut.

---

Omnifuel-brännaren har inte någon uttalad flamhållare utan använder flamspridningplåtens värme och dess virvlar för att hålla lågan vid högre pådrag - men det är inte tillräckligt bra för gasolblandning om det inte går över en viss pådrag...

Med andra ord så har nyttan med att den kan ansluta till gasol minskat i mina ögon eftersom det inte går att smygelda med den och på så sätt spara gasol vid långsam långkok under lock (som att koka ris).

mao. tänker man elda för stilla sjudning på gas så är Omnifuel fel brännare - hade man haft några flamhållare på något sätt uppe vid plåten så hade läget förmodligen varit mycket bättre.

Slutligen - omnifuel-brännaren är bullrig - har inte jämfört direkt ännu, men subjektivt tycker jag den låter värre än optimus nova...

---

Lite tester - gasol på Omnifuel, gasolmunstycke:

Lägsta möjliga fart lågan, nätt och jämt håller sig kvar i brännaren utan gryta ovanpå - lite stabilare med gryta - gasoltryck mellan 50 - 60 mBar (0.05 - 0.06 Bar) för att överhuvudtaget kunna tändas med lågan kvar i brännaren utan stödeld från cigarettändare, mycket lätt utblåsbart av sidvind. När gryta är på (trangia 27) så värms flamspridarplåten och främst dess ben till lätt glödande och börja agera lite som flamhållare - lågan verkar stabilare med gryta ovanpå än utan, dock är på gränsen att slockna så fort man lyfter grytan igen.

Uppvärmningstid enligt ovanstående med 501 gram vatten i gryta med lock från ca 17 grader C till kokande tog 8:10 minuter och det kokar ganska våldsamt under lock - för mycket för att kunna koka ris med vattenmängd enligt recept enligt min mening. Gasförbrukning 8-9 gram gasol

Uppvärmningtid 503 gram vatten i gryta med lock från ca 17 grader tog 4:15 minuter vid 0.25 Bar gasoltryck, förbrukning 9 gram gasol - lågan stabil och tål mindre vindpuffar från sidan utan att släckas

uppvärmningtid 504 gram vatten i gryta med lock från ca 17 grader tog 3:35 minuter vid 0.50 Bar gasoltryck, förbrukning 9 gram gasol.

uppvärmningtid 501 gram vatten i gryta med lock från ca 17 grader tog 3:00 minuter vid 0.73 Bar gasoltryck, förbrukning 10 gram gasol.


Test Omnifuel med bensin för att se hur lågt det går att dra ned för sjudning

farten är så neddraget att lågorna har spår av gult efter stödbenen på flamspridaren - det är ganska litet område mellan att lågorna blir ganska gula och att det bildas blå brinnande boll/bilring under plattan på flamspridaren - mätningen är gjort i områden mellan gula lågor och 'bilringen' under flamspridarplåten - notera att vid minsta pust eller drag så blir lågorna gula och brinner ofullständigt i det här läget.

Uppvärmningtid 501 gram vatten i gryta med lock från ca 17 grader till uppkok tog 13:30 minuter, förbrukning okänd. Koktakten är forfarande lite för hög under locket på grytan för att man skall koka ris efter recept - förmodligen behövs lite extra vatten för att kompensera den extra ångavgången vid kokning.

Man märker också bristen på kylflänsar högt upp i låggången gör att förvärmningen av brännkroppen med förgasare går långsamt/inte alls om man kör för liten låga

Jag tycker att omnifuel är svårare att förvärma tillräckligt för puffri och eldkvastfri start i jämförelse med Novan - det gäller att lågan uppe vid flamspridarplåten när den väl tänds får sådant pådrag att den stryker efter ytterkoppens sidor så att det för ner värme till förgasardelen igen - att det bara brinner runt mitten av flamspridarplåten i startfasen hjälper inte...

Det här med tändning och förvärmning för bensin/fotogendrift behöver man prova ett antal gånger utomhus innan man gör det under tältduk (om någonsin...), det står i instruktionen att det skall vara minst 1.25 meter fritt över köket - det är inte skrivet för skojs skull...
 
Så sammanfattningsvis kan Primus Omnifuel alltså betraktas som ett bensin/fotogenskök, där det också går att köra gasol?

Är denna slutsats också tillämplig på Primus övriga kombinationskök för gas och flytande bränslen? Alltså Eta Power MF och Gravity MF?

Angående bensinlågan vid lägsta effekt, så kan ju någon form av diffusionsplatta användas mellan låga och gryta, t.ex. en asbestplatta som finns i de flesta kemiska labb.
/Niklas
 
Gaskök

Vad ska man egentligen tänka på vid köp av stormkök/gaskök? Jag vill skaffa ett kök för matlagning, mycket gärna gasdrivet, men finns det någonting man bör tänka på vid köp av detta? Är dessutom gas ett bra alternativ eller bör jag köpa någonting annat, i så fall varför?

Personligen tycker jag många kök ser lite rangliga och ostadiga ut (de som enbart står på tre små metallfötter), ser dom rangligare ut än vad dom är, eller bör man köpa

Har sätt att det finns gasdrivna varianter till kök som mer liknar en bärbar spisplatta, dom ser dock ut att ta upp mer packningsutrymme än vanliga kök. Sedan finns det väl kök för 300kr upp till 3000 kr med diverse finesser om man så vill, men för runt 500-1000 kr får man väl ett skapligt kök?

Vad ska jag tänka på, är de gasdrivna köken att rekommendera eller bör jag titta på nåognting annat? Tips på bra kök att köpa?

Tacksam för svar från er med lite koll!

....Jag åker en hel del skoter på vintern och använder ett gaskök med förvärmningsslinga som heter Primus Gravity EF. Det funkar ner mot - 15 om man kör med gasflaskan upp och ner. Finns nu mera hållare just för att få gasflaskan att stå så. Helt vanlig gas som används till friluftskök alltså. Regleringen av lågan är inte lika flexibel men funkar tillfredsställande. Det finns även en tråd här på utsidan med en seriös test av gaskök i kyla.
 
Verkligen supersvårt att kunna välja något i denna djungel...

Efter att ha läst dessa trådar:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60177&highlight=gask%F6k+kyla
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59706&highlight=gask%F6k+kyla
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54865&highlight=gask%F6k+kyla

Så känner jag mig inte direkt säkrare på vad man bör införskaffa, vad jag dock börjar luta åt är att köpa ett gaskök. Eftersom jag inte lär laga mycket mat eller så i strängare kyla än -10 grader, och gärna undviker det extra fixandet och trixandet som man verkar få med multifuel kök. Då är det ju mkt lättare med ett gaskök. (Har en känsla av att jag kommer bli tillrättavisad här med att det inte är nåt "krångel" med multifuelkök)

Så när man väl bestämt sig för om man ska köra gas eller multifuelkök så återstår det bara att välja bland alla märken och modeller det finns:p
 
Så sammanfattningsvis kan Primus Omnifuel alltså betraktas som ett bensin/fotogenskök, där det också går att köra gasol?

Är denna slutsats också tillämplig på Primus övriga kombinationskök för gas och flytande bränslen? Alltså Eta Power MF och Gravity MF?

Angående bensinlågan vid lägsta effekt, så kan ju någon form av diffusionsplatta användas mellan låga och gryta, t.ex. en asbestplatta som finns i de flesta kemiska labb.
/Niklas

Om brännaren på ovanstående nämnda är utformad på samma sätt med med kopp och flamspridarplatta med liten platta och inga kylflänsar upp efter eldkanalen så är svaret med sannolikhet ja.

... men om jag mins rätt så är Eta Power MF med en annan lösning med förgasarör liggande i lågan (och kan strula enligt tråd här på utsidan) och Gravity MF är också en hattbrännare med en förgasarrörslinga i elden och man kan inte finjustera i brännstyrka på samma sätt som med Nova och tänkt Omnifuel då dessa inte har någon reglernål in i heta brännardelen utan är allt eller inget-brännare när det eldas på flytande bränsle. hattbrännare kan i regel dras ned till väldigt låga nivåer utan att lågan försvinner vid gasoldrift

har funderat lite på vad som skulle hända om man hänger ned ett par märlor eller liknade kring centrum på flamspridarplåten på omnifuel vid gasdrift - måste vara ganska grova ben så att gasströmmen från centrum skapar bakvirvel bakom benen som sticker ned och förhoppningsvis ger så låg gashastighet att man får en hållbar flamma kvar där - en flamhållaren som gör att man köra på lägre fart när man kör på gasol...

som det är nu så är gasdriften ungefär som när man måste köra på diesel - det går om man måste men gör det inte bra.

om man gör som jag och kör på trangia så är trangias gasbrännare för dom 3 varma årstiderna och nova för den kalla så har man ett bra fungerande kökskoncept som alltid går att dra ned till sjudningsnivå och bra fungerande vindskydd. - gassköksalternativet är bra mycket lättare än MF-köksalternativet även om man räkna med gasolbehållarvikterna

trangia 27 (80-tals modell och är tyngre än UL-versionerna som finns idag) utan kaffepanna eller brännare så väger den 751 gram med plastbricka och tygpåse - och då man gärna stoppar in lite bra och ha grejor som bestick, tändare, eldstål, diskmendel och disksvamp förpackade i plastpåsar så väger köket 998 gram utan brännare och kaffepanna.

med gasbrännare och 100 gram tub väger paketet 1369 gram för 7 liter uppkokt vatten
med gasbrännare och 230 gram tub väger paketet 1543 gram för 16.4 liter vatten
med gasbrännare och 450 gram tub väger paketet 1845 gram för 32 liter vatten
med omnifuel och 332 gram bensin i flaska väger paketet 1919 gram för ca 10 liter vatten

beräknat med 7 gr gas per halvliter och 10 gram bensin per halvliter
I novan så är det svårt att använda sista dl bränsle i flaskan så jag räknar med 200 gram effektiv bränsle.

Alternativ med samma antal grytor, stekpanna, påse med tändare etc. (dock lite större grytvolym än trangia 27)


Optimus nova med terra HE cook set - 1840 gram och för 10 liter uppkokt vatten


Primus omnifuel med litech super set och 332 gram bränsle i flaska - 2140 gram för ca 10 liter vatten (räknar med även här 200 gram användbart bränsle ur flaskan)
Primus omnifuel med litech super set och 100 gram gas - 1705 gram för ca 5 liter vatten
Primus omnifuel med litech super set och 230 gram gas - 1879 gram för ca 11.5 liter vatten
Primus omnifuel med litech super set och 450 gram gas - 2181 gram för ca 22.5 liter vatten

vattenmängd räknat på 10 gram bränsle/5 dl - givetvis större gryta och kylflänsade dito kan ge bättre utbyte. men kylflänsade grytor är också tyngre i vikt

Noterbart att uppgivna vikterna på omnifuel hos primus stämmer inte med verkligheten om man räkna med vindskyddsfolien, tillbehör och väska - mitt omnifuel vägde 620 gram med 'allt' (utom bränsleflaska ) och packad i medföljande tygpåse.
gasolbrännare till trangian väger bara 177 gram och såg att priset numera ligger på runt 375:-
novabrännaren med trangiaadapter + pump i tygpåse med 'allt' väger 491 gram

en 450 ml flaska med bensin hälld upp till markeringen ock kork väger ca 444 gram.

om man redan har en trangia så tycker jag att man skall prova först med en gasbrännare till den - det blir ett helt annat kök i jämförelse när man slabbar med T-sprit
 
Senast ändrad:
OK - en något lång och kanske något nördig inlägg till ang. kök - hoppa över detta för er som inte är intresserade.

Var nyfiken på ljudnivåerna på köken och försökte få fram lite mer konkreta värden än rent subjektivt tyckande - dessutom kom det med ett par observationer medans jag mätte ljudnivån.

Värdena är tagen med mobiltelefon och en dB-mätarapplikation i mobilen och ca 1 meter mätavstånd ifrån köket. Bakgrundljudet ligger ca 45-48 dB och ligger den under med 10 dB eller mer av det uppmätta ljudet så anses det inte inverka på mätresultatet så mycket (max 0.41 dB fel på resultatet om man skall vara noga)

Absolutvärdena i dB är alltså inte kalibrerade mot en ljudmätare utan skall ses som indikation med plus/minus ett antal dB felvisning medans relativa värden mellan tex. 50 och 60 dB är ganska exakta.

----

Trangia:
Trangia 27 med gasolbrännare och med gryta mäter jag ca 65 dB, utan gryta ungefär 67dB, pådrag lagom så att blå lågspetsar nätt och jämt sticker fram när man tittar ned mellan grytan och vindskyddet i mörker

Optimus Nova:
Trangia 27 med monterad Optimus nova och fotogen. Pådrag så att enstaka blå lågspets nätt och jämt syns när man tittar ned mellan grytan och vinskyddet i mörker. 70 dB med gryta och 73-74 dB utan gryta - man känner på gasplymen ovanför att förbränningen är inte riktigt fullständig (luktar lite mer jetavgaser) när grytan är på - det räcker med att lyfta grytan bara någon cm för att det skall dofta mindre och likaså när grytan avtagen då det är i stort sett doftfritt - det är också beroende på pådrag när man har grytan på och det går att hitta pådragslägen som är relativt doftfria även med gryta på...

Min intryck är att nova-brännaren går en smula för fett med fotogen och det hade varit intressant med en smula mindre munstycke. Optimus har gjort en kompromiss här med "one size fitts all" vilket inte är riktigt optimalt - ett munstycke med smalare hål skulle inte sitta i vägen som alternativ för höghöjdsfolket och förmodligen förbättra prestandan på hög höjd över 4000m då problemen som anges i olika inlägg där beror på att köket förmodligen går för fett i den tunna luften[1]. Fel munstyckstorlek går inte mer än till en liten del att kompensera bort med högre/lägre tryck på bränslet.


Omnifuel:
Brännare går helt klart bäst på bensin med gasolmunstycke och man kan dra ned till ganska liten låga utan att det slocknar/blåser ut sig själv. Med fotogen på gasolmunstycke så brinner det för fett med gula lågspetsar och jetmotordoft men går då att hantera lågfart bättre än gas. Konstaterade också att det fungerade betydligt sämre med fotogen och fotogenmunstycke än vid motsvarande bensin på gasolmunstycke och brann nästan som med gas vid lägre pådrag - dvs. låga efter ytterkanterna och lätta att blåsa ut, dock är lågan helblå och nästan utan doft när den brinner på fullfart även under gryta. Med andra ord så går köket ganska magert med fotogenmunstycket, precis som gasol med gasolmunstycke medans bensin på gasolmunstycke fungerar faktiskt så bra att det finns ingen anledning att byta om man växlar mellan gas och bensin - framförallt att lågpådragsläget fungerar bäst med bensin på gasolmunstycke. Kollade till slut med bensin på bensinmunstycke - samma som i fotogenfallet och helt uppenbarligen så går det lite snålt med dom rekommenderade munstyckena - i vart fall på havsnivå...

Nu är det svårt att ange pådragsnivå vid ljudtestet men vid ordentlig fart (synlig låga till kanten på en trangia 27-gryta) så är det 83 dB utan gryta medans sjunker ganska rejält när gryta kommer på till runt 75-76 dB
.

Sammanfattningsvis så är nivån ljudmässigt (utan gryta, med gryta):

Trangia gas 67 dB, 65 dB
Optimus Nova i trangia, fotogen 73 dB, 70 dB
Primus Omnifuel orginal, fotogen 83 dB, 75 dB (ungefär samma för bensin och gas)

OK, hur mycket mer/mindre _låter_ det då?

När det gäller ljud så kan man säga att 10 dB skillnad upplevs som fördubblad/halverad ljudnivå, 3 dB skillnad är noterbart om man lyssnar noga men märks knappt som tex. höja musiken 3 dB (fördubbla uteffekten) på ett party. 6 dB upplevs ungefär som en halv fördubbling av ljudnivån..

Med dom bedömningarna så kan man säga att Omnifuel upplevs dubbelt så högjudd som trangia med gasolbrännare och optimus nova ligger någonstans mitt i mellan rent bullermässigt med grytor på. Med andra ord bör omnifuel-användaren ha ca 3 ggr större distans (optimus 1.8 ggr) till sina grannar gentemot trangia-eldaren för samma ljudbelastning hos grannarna.

- Utan gryta och bra pådrag (typ värma tält) så låter Omnifuel ungefär 1.5 ggr (dvs. dubbelt och sedan halv gång ytterligare till) starkare upplevelsemässigt än trangia med gasol (utan gryta) - här behöver man 5.6 ggr ( optimus 2 ggr) större avstånd mellan grannarna än trangia-gaseldaren (utan gryta) för samma bullernivå hos grannarna.

- Att i reklamen och demofilmerna från primus kalla omnifuel 'ganska tyst' är att glida på sanningen ganska mycket...




[1] Även om jag själv är sugen på att göra bränntester i tunnare luft är tyvärr inte min vakumkammare tillräckligt stor för höghöjdstester i området 0.7 Bar (3100m), 0.5 bar (5800m) och 8848m (0.33 Bar) absoluttryck då ett sådant kök bränner slut på de ca 150 liter luft som kammaren rymmer på bara några sekunder - sedan skall man också fjärrmanövrera, förvärma, tända etc. vilket iofs. går att lösa med eluppvärmning, servomotorer för reglernålen och gnistgap med högspänning för tändning för 2-sekunders eldtester, men kammaren blir också kontaminerad av avgaser, sot och oljedimma från bränslet och förbränningen och det kommer att bli svårt att återupprätta dom ca 1x10-6 mBar högvakum som den klarar av just nu utan omfattande sanering. - så just detta får vänta ;-)

- Skall man göra höghöjdstester i utvecklingsfasen så behövs det undertryckskammare med flera tiotal m^3 volym och jag kan mycket väl förstå att den delen inte är välutprovad hos tillverkarna Primus och Optimus då sådana här tester är enormt dyra att göra om de skall köpas in utifrån.
 
XXARGS! Mycket bra att du mätte ljudnivåerna objektivt. Det är definitivt en parameter som jag har saknat i många kökstest genom åren. Mer av sådant, tack - inte minst med riktiga ljudmätare!

Av egen erfarenhet, så vet jag att ljudnivån från fotogen/bensinkök kan variera en hel del beroende på uppumpad flasktryck och pådrag. Ju lägre tryck och ju lägre pådrag, desto tystare blir köket.

När du gjorde bullertestet, pumpade du upp trycket till den nivå som rekommenderas enligt respektive manual?

När du gjorde bullertestet, mätte du också ljudnivån på ett fristående Nova? Jag utgår från att de flesta Novorna s.a.s. står på egna ben och inte är i monterade i något Trangia eller motsvarande. Dessutom blir ju då jämförelsen med Omnifuel betydligt mer rättvisande.

Det vore ju också skoj att objektivt jämföra ljudnivån mellan fristående Nova, Omnifuel (på bensin och fotogen), Multifuel, XGK EX och Dragonfly, för att se hur de olika köken egentligen ligger till i ljudligan. Många olika åsikter förekommer ju här, beroende på vilket kök man själv har valt...
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kristofer_wallmark Att tänka på när man lagar mat i absidern? Kök och brännare 11
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.