Vad ska jag ha?

Jag har precis börjat att åka telemark, det var toppen. Men jag vet inte riktigt vad jag ska köpa för grejer. Jag har hört att man ska börja med en mjuk carwing skida. Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag ska ha för något.
 
köp pjäxor...!

Hej !

Jag börja med telemark för ett antal år sen. Befann mej i samma situation då... Alltså hade ingen egen utrustning och ville skaffa egen.
Jag köpte då ett par scarpa T3 pjäxor och hyrde olika skidor, på detta sätt har du alltid en "bekant" och väl passande pjäxa och så har du möjlighet att testa olika skidor för att senare hitta den skida som passar dej bäst.

Mitt råd angående pjäxor är att köpa en halv hög plast pjäxa, den går bra i pist, men även ifall du är påväg ut på tur.

No pain no glory !

-Johan
 
Håller med ovansående om pjäxor...Det viktigste att tänka på vid telis-pjäx köp är att inte köpa för stora, då nyper dom lätt över tårna vilket är väldigt plågsamt. Det andra är att de olika märkena passar olika fötter. SJälv kan jag tex bara ha Garmont, och nästan ingen kan ha Crispi...
Vad gäller skidor så är kanske begagnat ett alternativ för första laggen. Eftersom tillgången till begagnade alpinmonterade skidor är större så kanske det lönar sig att köpa såna och montera om, det funkar utmärkt.
Lycka till och kom ihåg; "Randoneé - French for can't tele"
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.