Vad kostar en cykelsemester?

> 10 kronor om dagen. Hm, det är ju inte så mycket. Om du ska leva så billigt är mitt bästa tips rotsaker. Kålrot innehåller mer C-vitamin än apelsin och är ruskigt billigt. Tror det brukar kosta 4 kr/kilot, och ett kilo kålrot räcker till måååååånga grytor.

Tack för tipset, det hade jag ingen aning om.
Gryta...mmmm..det kanske blir en smaskig semester :)
 
Aminida; sa:
10 kronor om dagen. Hm, det är ju inte så mycket. Om du ska leva så billigt är mitt bästa tips rotsaker. Kålrot innehåller mer C-vitamin än apelsin och är ruskigt billigt. Tror det brukar kosta 4 kr/kilot, och ett kilo kålrot räcker till måååååånga grytor.

Lycka till!
Får man energi av rotsaker så att man orka cyklar 100km om dagen? Jag tror inte det.
Jag tror också att man blir trött på rotsaker efter någon vecka om man bara äter rotsaker.
Är 100kr om dagen en rimlig budget?
 
Ja hundra spänn per dag är en helt annan sak, då kan man ju handla mjölk, bröd kakor osv så man slipper svälta. Och man klarar någon extrautgift som om tändsticksasken skulle bli blöt=)
 
För 100 spänn om dagen kan man ju käka pizza till middag varje dag. Med nudlar till lunch (lättlagat) och gröt till frukost så har man väl inga problem att klara sig på det?

Det som kostar är den där läsken man blir så himla sugen på, eller glassen man vill sitta och äta i solen, eller den där dagen när man inte orkar koka sina nudlar utan käkar korv och strips till lunch etc.
 
är det budget før en norgesferie ni snackar om? 100 kr/ dag är på gränsen av vad som är møjligt i Norge men samtidigt en veckobudget i Indien.

Att laga egen mat sparar man knappast några pengar på i de billiga länderna i Asien. Du får inte køpt ingredienserna till samma pris som lokalbefolkningen och du ska dessutom värma/koka maten med dyr gas/ specialbensin. Tänk också på att de fattigate länderna inte behøver vara de billigaste att turista i, t.ex Bangladesh, då de saknar en medelklass som efterfrågar liknande saker som du. Restaurangmat, pensionat, frukost osv. Ovanstående gäller åtminstone før Afrika där de fattigaste länderna är de dyraste och det rikaste, Sydafrika, är det billigaste. Thailand är troligen billigare än Bangladesh før en turist oansett om han/ hon har ambitionen att leva som en riktig "local". Nu påminns jag om alla dryga backpackers igen... Phu..
 
tainio; sa:
> 10 kronor om dagen. Hm, det är ju inte så mycket. Om du ska leva så billigt är mitt bästa tips rotsaker. Kålrot innehåller mer C-vitamin än apelsin och är ruskigt billigt. Tror det brukar kosta 4 kr/kilot, och ett kilo kålrot räcker till måååååånga grytor.

Tack för tipset, det hade jag ingen aning om.
Gryta...mmmm..det kanske blir en smaskig semester :)

Glömde ju proteinerna... Det enklaste och troligen billigaste är om du köper ett storpack med röda linser. Brukar finnas till bra pris på Orientlivs. Köp inte på Konsum om du ska snåla, där är det små och dyra förpackningar. Willys kan ha också.

Var noga med att rensa igenom linserna ordentligt före kokning; Det kan vara små stenar med. Inte roligt att tugga sten!

Linserna är klara efter 4 minuters kokning.

Två billiga maträtter:

Gryta; Skala och hacka rotsaker, koka. Det gör inget om de är lite al dente. Koka pasta till, eller koka potatis med i grytan. Purjolök är gott i. Köp grönsaker efter vad som är billigt. Tillsätt linserna sist eftersom de har kort koktid. Tar max 15 minuter att göra en sån här gryta.

Soppa; Stek lite lök i vatten, purjo eller röd eller gul lök går bra. Som lyx kan du ha lite vitlök i. Skala och hacka potatis i småbitar (så kokar den fortare) och häll i. När potatisen är hyffsat mjuk (hacka i den med en gaffel då och då) så tillsätter du röda linser och kokar tills linserna är mjuka. Krydda med curry och/eller nåt annat orientaliskt.

Var noga med fetterna också; Kroppen behöver omega 3 och omega 6. Köp Virgin (dvs kallpressad) olivolja och häll på maten när den är färdig. Stek INTE i oljan, då förstörs alla de fetter som kroppen behöver.

Sen finns det tusen teorier till om mat, men dessa är de som jag funnit är de bästa och billigaste. Det är viktigt med vitaminer (grönsaker och rotsaker), proteiner (bönor och linser) och fetter (kallpressad växtolja).

Kött är dyrt, så det kan du ju skippa på en gång. Om du känner dig hungrig kan du kanske komplettera med nåt ägg då och då (ofta kan man köpa dem styckvis om man frågar).

Hoppas dessa tips kunnat ge dig nåt!

PS: Bönor och linser finns även färdigt på konserv, bara att blanda i eller äta som de är. Fast då blir det mycket dyrare än att göra dem själv. Ska du hålla på med bönor måste du blötlägga dem först, så det är nog enklast med linser eftersom de bara är att koka direkt.


[Ändrat av Aminida 2005-05-09 kl 15:00]
 
Det norska småjordbruket är kanske fortfarande starkt subventionerat av den norska staten så du kan få tag på grispotatis och annat matnyttigt gratis i skogarna. Sen kan du som i en novell av Eyvind Johnson gå in i stugorna och berätta en god historia och få ett mål mat på köpet.
 
christer49; sa:
Det norska småjordbruket är kanske fortfarande starkt subventionerat av den norska staten så du kan få tag på grispotatis och annat matnyttigt gratis i skogarna. Sen kan du som i en novell av Eyvind Johnson gå in i stugorna och berätta en god historia och få ett mål mat på köpet.

Eller ännu bättre; Ta med ett musikinstrument och sjung/spela en trudilutt så kanske du kan få mat gratis! Eller till och med få betalt. Så ska jag göra hela sommaren. =)
 
tainio; sa:
I slutet av maj cyklar jag till norge med tanken att under en månad eller två använda minimalt med resurser.

10Nkr om dagen, i snitt, inklusive allt är målet.

Ha det, Jimmy

Lycka till!!!

Om du planera att vara sjaelvfoersoerjande paa 10 Nkr/dag saa anser jag att det inte gaar. Aeven om du tar med fiskespoe saa blir det svaart. Om du fortfarande vill leva foer 10 Nkr/dag saa gaar det att tigga till sig mat och leva som en parasit paa norrmaennen. Kanske inte det roligaste saett att goera en cykeltur men antagligen det billigaste...

Om du besoeker fiskehamnar naer fiskebaatarna kommer in efter faangst saa aer det laett att faa gratis fisk. Fisk som normalt bara slaengs tillbaka i havet Fraagar du snaellt saa tror jag att du kan faa naagra smaa sillar att grilla. Spagetti och sill smakar ganska gaatt...

/Stellan

Ps. Cyklade i Norge feb 2004 och levde foer ca 25 Nkr/dag
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rendar Vad kostar en långfärdscykel? Långcykling 126
Matilda3 Hitta en bra cykel som inte kostar allt jag äger och har Långcykling 15
The_Lost_Cyclist Vad kostar eg. Shimano XT i sverige? Långcykling 3
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Dr manne Cykelsemester i Europa i sommar? Långcykling 3
perosen delvis betald cykelsemester Köpenhamn - Stockholm Långcykling 1
dabac cykelsemester med support i Norrland? Långcykling 2
bergdahl.olle Cykelsemester med småbarn Långcykling 5
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
upnorth Cykelsemester i höst Långcykling 0
Avskum Cykelsemester i Skåne 15 - 23 juli Långcykling 0
Christian1 Cykelsemester 16:e - 20:e Juni Dalsland Långcykling 1
Christian1 Cykelsemester 9-13:e Juni - Dalsland Långcykling 4
n.damra Cykelsemester till Amman, Jordanien. Långcykling 9
hannulan Cykelsemester med utgång från Göteborg Långcykling 4
Bohak Hund + Cykelsemester Långcykling 4
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
miyata Cykelsemester med barn Långcykling 9
j_stellan Bilder från cykelsemester Långcykling 8
Anders V Vardag och cykelsemester... Långcykling 1
j_stellan Bilder fraan cykelsemester Långcykling 3
mejsel ekonomi under cykelsemester Långcykling 6
rohubi 7-växlad cykelsemester Långcykling 15
Anders V Cykelsemester i Dalarna (Uppdaterad hemsida) Långcykling 0
Pixel Cykelsemester på Åland Långcykling 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.