Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio?

Det är ingen licens på 27,31,155,444,446 och 2,4GHz.
Det är 31 och 155 som är intressanta för fjällen och skogen , 444 och 446 men det ger kortare räckvidd generellt dels beroende på uteffekten är 0,5 eller 1W samt den högre dämpningen.

Finns ytterliggare jaktradio på 69 MHz men har för mig att Zodiak har egna frekvenser
som deras jaktradioköpare får använda.

Repeaters får man inte använda på dom här frekvenserna...och desutom måste den ju slängas upp på nått högt berg för och göra nytta.

155MHz med lång glasfiberantenn och handmic så radion kan ligga i ryggsäcken med antennen
fri ger rätt saftig räckvidd - i fjällteräng i praktiken dit du ser och lite till.
Man kan även få täckning i dalgångar dit man inte ser om radiovågen kan studsa mot en synlig
bergvägg t.ex.
 
Det är ingen licens på 27,31,155,444,446 och 2,4GHz.
Det är 31 och 155 som är intressanta för fjällen och skogen , 444 och 446 men det ger kortare räckvidd generellt dels beroende på uteffekten är 0,5 eller 1W samt den högre dämpningen.

Finns ytterliggare jaktradio på 69 MHz men har för mig att Zodiak har egna frekvenser
som deras jaktradioköpare får använda.

Repeaters får man inte använda på dom här frekvenserna...och desutom måste den ju slängas upp på nått högt berg för och göra nytta.

155MHz med lång glasfiberantenn och handmic så radion kan ligga i ryggsäcken med antennen
fri ger rätt saftig räckvidd - i fjällteräng i praktiken dit du ser och lite till.
Man kan även få täckning i dalgångar dit man inte ser om radiovågen kan studsa mot en synlig
bergvägg t.ex.

Hur är det i skogsterräng? Ponera att det är högt, hyffsat slätt och fuktigt... Plötsligt inser man varför Ra 180 var ett sånt stort åbäke med dölig batteritid..
 
Lägre frekvenser är ju bättre än höga o blöt skogsterräng - men man får tänka på att antennerna måste vara längre för att vara effektiva än på högre frekvenser - så det tar ju död på fördelarna lite.
En 4W handstation på 31 mhz får ju inte ut den effekten om inte man har en 5m basantenn medans en 155MHz station får ut den med en knappt meter lång.
Våglängden är ju sådär 2m för 155 och 10m för 31Mhz och antennernas längd räknas ur detta.
Nu används ofta anpassade förkortade antenner för och göra dom hanterliga - 31Mhz åker ju på
mycket stryk av detta räckviddsmässigt

Högre frekvenser har andra fördelar - som att dom lättare reflekteras mot fasta föremål av hårdare karaktär,tränger enklare in i fordon,byggnader via fönster pga den kortare våglängden.


31,69 och 155 är lämpliga i skogsterräng - anser nog att den sistnämda är bra nog.
Du får säkerligen ut en 5km i dom flesta terrängtyper förutom i fjällterräng där du når det du ser - vilket kan vara mycket långt - och köra från en fjälltopp ned till en björkskog 2 mil bort bör gå lätt.
 
Intressant tråd, och kul med insatta personer! Passar därför på att fråga en grej.

Jag har en uppsättning FSR-radior, Midland GXT720. Frekvensen ligger mellan 161-163 och 462-467 MHz. Den är inköpt i USA. Hur står sig denna i jämförelse med jaktradio/walkie takie?

Förstår jag rätt om min radio egentligen kräver licens för att användas?

Mvh / Joel
 
Dom används som pmr och så - du kan inte ens få tillstånd här på dom frekvenserna här.

Dom är inte så proffsiga så dom går att programera om heller.
 
Jag har en gammal

handhållen ICOM marin VHF. Med den kan jag få längre räckvidd med en lång teleskopantenn. Har för mig att även den har frekvenser nära 155MHz.

Kräver licens och inte lika bra i praktiken som GSM-telefon i min erfarenhet men kan användas som walkietalkie i obyggden där GSM- nät inte finns.

Thure
 
Dom används som pmr och så - du kan inte ens få tillstånd här på dom frekvenserna här.

Dom är inte så proffsiga så dom går att programera om heller.

Vad menas med prm? Vet du vad, vilka som nyttjar frekvenserna. Tänkte mest om jag skulle vilja använda den i skogen/fjället, skulle det störa frekvens som brukas av t.ex. samhällsinstitution?

Mest nyfiken.

Med vänlig hälsning / Joel
 
Vad menas med prm? Vet du vad, vilka som nyttjar frekvenserna. Tänkte mest om jag skulle vilja använda den i skogen/fjället, skulle det störa frekvens som brukas av t.ex. samhällsinstitution?

Mest nyfiken.

Med vänlig hälsning / Joel

Vad PMR är ser du på länken i inlägg 4 i denna tråden, privat mobil radio:
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=655990&postcount=4
som pekar ut denna sida:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Privat_Mobil_Radio

160MHz används av marin VHF som kräver tillstånd enligt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunikationsradio#Kanaler
Vad/vilka som sänder på omkring 460 MHz vet jag inte säkert - vet inte om 450MHz som tidigare användes av NMT450 som numera Net1 kör CDMA2000 på går så högt. Kanske det kan vara ett alternativ - kolla deras täckningskarta där ni tänker vara.

/Patrik, amatör inom radio men inte radioamatör :)
 
Vad PMR är ser du på länken i inlägg 4 i denna tråden, privat mobil radio:
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=655990&postcount=4
som pekar ut denna sida:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Privat_Mobil_Radio

160MHz används av marin VHF som kräver tillstånd enligt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunikationsradio#Kanaler
Vad/vilka som sänder på omkring 460 MHz vet jag inte säkert - vet inte om 450MHz som tidigare användes av NMT450 som numera Net1 kör CDMA2000 på går så högt. Kanske det kan vara ett alternativ - kolla deras täckningskarta där ni tänker vara.

/Patrik, amatör inom radio men inte radioamatör :)

Tack för ett utförligt svar!

Med vänlig hälsning /Joel
 
Dom här 160MHz kanalerna är det bara mottagning på och används för väderapporter
och ligger i det marina VHf bandet - i sverige har man inte nytta av det.

Uhf frekvenserna ingår i FRS ala Pmr med låg uteffekt ungerfär som eu pmr med 500mW erp sen finns det högeffektskanaler GMRS kanalerna - alla dom ligger i ett band som här används av Ice nätet som snodde en del av gamla Nmt450.

Jag skulle inte använda dom här alls - möjligvis i en gruva eller grotta...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.