Kop av walkie talike i Australien

Jag ar i Australien och funderar pa att kopa med mig ett par walkie talkies da de har en mycket langre rackvidd an hemma i Sverige. Nagon som kan rekommendera nagat speciellt marke/modell? Jag antar att tullen kan beslagta dom om man blir tagen for genomgang, men kan man fa boter och sadant ocksa?

/Martin
 
coolerstrand; sa:
Jag ar i Australien och funderar pa att kopa med mig ett par walkie talkies da de har en mycket langre rackvidd an hemma i Sverige. Nagon som kan rekommendera nagat speciellt marke/modell? Jag antar att tullen kan beslagta dom om man blir tagen for genomgang, men kan man fa boter och sadant ocksa?

/Martin

Nästan alla radiosändare är tillståndspliktiga från PTS
så vi börjar med att anta att du har en vhf radio och ett vhf cert, om inte är det är ett oerhört enkelt cert att ta och det tas en gång gäller resten av livet.

Jag antar också att du menar att de har en högre effekt än 5w som det är på normala handsändare här i sverige. förutom detta har man lite olika kanaluppsättningar i olika länder. Jag vet inte hur de från australien ser ut så rent generellt sett bör man ha koll på den biten också. om du saknar tillstånd och tex kustbevakningen eller tull osv kommer på dig så lär
apparaterna ryka direkt om de inser vad du gjort.
om det gäller böter osv så om jag inte missminner mig ett samtal jag hade med PTS om just att importera en marin vhf från usa i detta fallet, så nämnde han att det kunde bli allvarliga konsekvenser och att man hade ett visst ansvar för en icketypad sändare som man inte skulle bortse ifrån. vad han menade med allvarlig vet jag inte mer än att det lät som att om man orsakade något så kunde man få stå tillsvars för det rättsligt.

Det mer allvarliga som kan hända är att du orsakar störningar på någon annans band än vad du får använda, ex en kranoperatör som håller på att flytta en vägg vid ett bygge och måste avbryta/byta radio av säkerhets skäl mm mm för att du sitter o babblar med dina vänner och med din starkare sändare stör ut hans.
han lär nog göra en anmälan osv på det också både till polisen och PTS.

så man skall nog vara lite försiktig med att importera.
sedan lär ju inte andrahandsvärdet på apparaterna vara speciellt högt och garantier mm kan vi nog glömma med tanke på att de är olagliga.

om du nu vill ha mer kräm i utrustningen, varför inte bara köpa en "stationär" som du får 25w i ??
det går ju att göra den "släpbar" iaf.
 
Även leksaker

En arbetskamrat fick en radiostyrd bil (leksak till barnen) som han köpt under en tjänsteresa i Australien belagtagen av Svenska tullen, för att radiosändaren till bilen inte var godkänd i Sverige. Frekvensbandet användes förmodligen till något annat i Sverige.

Per Brune
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.