Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök?

ok, men det köket jag länkade till såg väl helt ok ut, jag menar att det är lättare att få tag i om man inte är van vid auktionssajter och så?
 
Det finns två principer på auktionssajter, fastprisköp och bjud. Det första är enklast när man börjar, har du Visa kan du skaffa dig Paypal och det räcker i de flesta fall.
 
Friluftskök

Hej!

Jag skulle vilja veta vilket kök som är säkrast av sprit och gasol.

Vet ej om det är en konstig fråga kanske men... anledningen är att jag var med om en olycka som barn (med spritkök) så jag är rädd för att använda friluftskök, klarar med nöd och näppe av att använda gasolköket i husvagnen, men jag skulle gärna vilja våga mig på att tälta men då är det ju trevligt med varm mat ibland...

Ursäkta min feghet men olyckan satte verkligen sina spår, jag skadades ej men såg en kamrat bli skadad (ganska lindrigt tack och lov) och blev chockad av det m.m. Har inte vågat använda någon form av friluftskök (förutom det i husvagnen då, även om jag tycker det oxå är obehagligt).

Tack på förhand!

ps. tipsa gärna även om ett säkert, hyffsat lätt och smidigt kök som inte är svindyrt helst ds.

Mvh/Chinesecrestedlover

Utifrån din erfarenhet så tycker jag och säkert de flesta att ett gaskök är både enkelt och smidigt. Har du ett trangia så kan du ev komplettera med gasbrännare. Annars finns det många inte allt för dyra gaskök. Lyssna av inne på en välrenomerad friluftsbutik så får du säkert bra råd.
 

Cannonball

Gäst
De där engelsmännen är märkliga, kokar te, småpratar, kan en massa om skogsnisseliv, trots att de nästan inte har några egna riktiga skogar kvar. Och definitivt ingen allemansrätt.
Men kombinationen Metamugg och stor engelsk metatablett är packningsvänlig och förvånansvärt brukbar, tyst och diskret.
Hitintills har leveranserna kommit oöppnade med posten. Crusadermuggen och vindskyddet är inte dumma, men Meta är lättare och med lock. I lä av ryggsäcken gäller som alltid.

När jag är ute själv använder jag en crusader mugg med lock och vindskydd uppdaterad med en trangia brännare! Brännaren passar perfekt i den lilla skålen till meta tabletterna :). Jag behövde bara komplettera med ett litet hemmagjort galler för att få upp muggen något. Ska se om jag kan lägga upp en bild...
 

Cannonball

Gäst
Här är en bild.
 

Bilagor

  • SANY0004.jpg
    SANY0004.jpg
    146.2 KB · Visningar: 1,403
För min del är saken tämligen enkel: Alla spritkök går bort på grund av sot, bismak och låg effektivitet. Alla kök på metatabletter och liknande gås också bort på grund av låg effektivitet. Då återstår gas, bensin och fotogenkök.

Enligt min erfarenhet så är gas mycket bekvämt, snabbt och säkert, bara det är någorlunda varmt ute (5-10 plusgrader eller varmare). Visst finns det ren vintergas (propangas, Sievert 2208), men den är otrevligt dyr och en burk Sievert 2208 kostar ca 200 kr, vilket kostnadsmässigt motsvarar ca 7-8 liter (fyrtakts) alkylatbensin eller ca 3-4 liter kemisk ren bensin. Nu har jag dålig koll på fotogenpriset, men 1 liter fotogen (typ Statoil blå) bör kosta något lite mer än 1 liter alkylatbensin.

Av säkerhetsskäl föredrar jag spindelkök (fristående gasolkök) framför toppmonterade gaskök. Bl.a. gör det då inte så mycket om gasolflaskan skulle välta. Skulle ett toppmonterat gaskök välta, så är förmodligen den utspillda maten det lilla problemet...

Bensin och fotogen har ju den nackdelen att dessa bränslen måste först förgasas, innan köken går att använda för matlagning. Vid själva förvärmningen kan det ofta bli höga eldflammor - särskilt strax innan bränslet förgasas - vilket särskilt ska beaktas för den som har traumatiska minnen från barndomen av explosiva spritkök! Förvärmningen bör därför ske utanför tältet. När köksbränslet väl är förvärmt, så brukar både fotogen och bensinköken vara (nästan) lika trevliga som ett gasolkök.

Bensin går snabbare att förvärma än fotogen, men fotogen har lite högre energidensitet än bensin. Båda bränslena funkar bra även när det är kallt ute (åtminstone när det inte är kallare än att du kan tänka dig att vara utomhus :)).

Det är värt att notera att i USA, där man ofta stämmer varandra på fantasibelopp för rena struntsaker, är bensinköken mycket vanliga. Så särskilt osäkra är inte bensinkök.

Sammanfattningsvis: Gasolkök på sommaren och bensin eller fotogen på vinterhalvåret.

PS! Det finns en hel del material på youtube om olika friluftskök. Väl värt att offra en kväll/natt på dessa filmer. Då kan du se hur förvärmningen går till och hur höga lågorna blir i denna fas.

/Niklas
 
gas

angående gas och säkerhet, hur förvarar man bäst gasburken (tuben/flaskan?) när den inte används? i en påse? längst in i packningen för att undvika stötar? längst ut på packningen ifall den punkteras? eller sådär... några tips? :)


EDIT

såg att tråden var lite gammal.. men kan ju hoppas på svar =)
 
När jag paddlar kajak så ä hsmnar gasen där jag hittar lite utrymme, med den lilla röda hatten på. Tror inte du behöver vara särskilt orolig för att något ska gå sönder av stötar.. Jag tror att de gått igenom en eller två innan du står i kassan och ska betala.
 
När jag paddlar kajak så ä hsmnar gasen där jag hittar lite utrymme, med den lilla röda hatten på. Tror inte du behöver vara särskilt orolig för att något ska gå sönder av stötar.. Jag tror att de gått igenom en eller två innan du står i kassan och ska betala.

tackar för svaret! och du har ju helt rätt, det är ingen speciell "säkerhetstransport" av gasolburkarna till butiken...
 
Hur ofta har du hål på sprejburk med färg, deorant, myggmedel etc. Det är samma tryck i dessa som campingasolen (faktum är att man försöker efterlikna R12-trycknivå så mycket som möjligt som tidigare var drivgas i sprejbyrkarna).

om det ändå skulle stickas hål så är det för det för det mesta ganska odramatiskt så länge man inte har öppen eld i närheten (gäller också både bensin och T-sprit) - det pyser gas och luktar väder om hålet är över vätskeytan - tuben blir kall och farten minskar men pyser tills tuben är helt tom.

är det under vätskeytan så strömmar det ut kokande gas och blöter upp där det landar på och sugs upp - det blir väldigt kallt tills allt ganska snabbt dunstat av - ni som använder ren bensin, thinner eller aceton för tex. rengöring eller använder sprayfärger med lösningsmedel i utsätter er för precis samma risker - dvs. inget problem så länge inte någon viftar med en tänd ciggarettändare - med haken att bensin, thinner och xylen-ångor från tex spraydimma kan tändas av en ciggarettglöd medans gasol gör det inte - gasol kräver öppen låga/gnista för detta.

rätt och respektfullt användande så är gasol en mycket säker värmekälla - medans T-sprit är bränslet som orsakar mest mer eller mindre allvarliga incidenter med allt från rusande T-brännare med hög eldlåga, spill som brinner osynligt i solljuset och tänder på fel saker när man tänder sitt spritkök - sedan har det hänt riktigt allvarliga olyckor med omfattande brännskador där bränsleluftblandningen i T-spritdunken har exploderat - den som håller i dunken blir skiträdd av smällen och lyckas skvätta ut stor del av innehållet i dunken med stor dusch på sina kamrater och tänds på...

T-sprit ger nämligen en precis lagom och som mest explosiv bränsleluftblandning över vätskeytan tex. i en dunk bränsle vid aktuella 'campingtemperaturer' - besin ger övermättad blandning med luft i sin flaska och brinner bara i öppningen om temperaturen inte är under -20 grader då även bensin börja bli farlig på samma sätt om T-sprit vid högre temperaturer, gasol har man ingen luft i tuben - fotogen och diesel så är ånghalten långt under den brännbara zonen vid vanliga temperaturer.
 
riktigt allvarliga olyckor med omfattande brännskador där bränsleluftblandningen i T-spritdunken har exploderat - den som håller i dunken blir skiträdd av smällen och lyckas skvätta ut stor del av innehållet i dunken med stor dusch på sina kamrater och tänds på...

Hur går det här till egentligen. Någonstans måste väl en gnista eller flamma in om temperaturen i spritdunken är under ca 350ºC ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
nils73 Primus Ominfuel bäst i norskt test Kök och brännare 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.