Vad är ett misslyckande?

tycker nog att det ær lite misslyckat om man inte kommer til toppen av ett berg som man satt satt som mål.

MEN det ær ænnu større misslyckande att komma upp till toppen men av en eller annan grund blir skadad i form av antingen brutet ben pga ett fall, frostskader som leder till amputation osv osv.

har førsøkt meg på denali och vi kom upp til abc. valde att inte fortsætta pga kallt och vindfullt(full storm) væder samt att en i gruppen inte kænde seg bra. møte tre från argentina som hadde varit på toppen i det vædret och fick reda på i eftertid att ingen av de tre har 10 fingrar eller 10 tår. det har jag!

så ja, vår tur var lite misslyckad men jag ær i fysisk god form och hel och kan dra tillbaka. det ær inte de tre som var på toppen och hadde en totalt misslyckad tur.

robert
 
Att lyckas är att nå sina uppsatta mål, att misslyckas är att inte göra det.

Dom flesta "amatörer"(definitivt dit jag räknas) kanske inte sätter sig ner och skriver en "måldeklaration" innan varje tur(även om det kanske skulle vara bra att göra det någon gång) utan är mycket mer informella i både sättande och utvärdering av mål.

Jag skulle t.ex. inte kunna tänka mig att "gå en kurs" utan att ha som mål att "klara den" däremot skulle jag lätt kunna göra ett topp-försök utan ha som (primärt/enda)mål att toppa.

Som någon skrev så kan man ju sätta mål så lågt att man alltid når dom, själv tycker jag det är utvecklande att misslyckas(i rimlig omfattning)...
 
Att lyckas är att nå sina uppsatta mål, att misslyckas är att inte göra det.

Visst, men när det gäller alpinism (och där är jag också klar amatör) finns det ganska många orsaker som gör att man inte kommer upp, om det är målet.

Om orsaken är något man själv kunde gjort något åt: dålig kondition, oförmåga att handha utrustning, dålig planering, osämja i guppen etc är det ett klart misslyckande. Man har inte jobbat optimalt för att uppnå målet.

Men om orsaken är något som man inte kan rå för, dåligt väder, lavinrisk, för mycket snö etc, är det egentligen inget misslyckande IMHO. Planerna är bara fördröjda lite pga yttre omständigheter och bergen står kvar till en annan gång. Om man börjar räkna detta som misslyckande är nog steget inte så långt att försöka lite för mycket då man egentligen borde vänt. Och då ökar risken för ett riktigt misslyckande (att inte komma levande hem) rejält.

Det där med att sätta upp mål för sig själv är en ballansgång. I mitt arbete träffar jag många ungdomar som sätter upp orealistiska mål för sig själva, t ex trots att de mår dåligt och är borta mycket skall klara allt de är efter och alla nya uppgifter samtidigt. Eftersom de ständigt misslyckas lär de sig själva att de är misslyckade och inget klarar. Då mår de ännu sämre och spiralen neråt är igång. Man önskar att man ibland kunde skära av lite livserfarenhet och ge dem.
De målsättningar man sätter upp för sig själv skall självklart inte vara så lätta att man alltid klarar dem, men om man riktigt jobbar för det skall man lyckas i de flesta fallen. Då ökar självförtroende och självkänsla. Ett litet misslyckande (pga egen oförmåga) nu och då är bara bra för ödmjukheten för sig själv och sin förmåga. Bara det inte är för ofta och livsfarligt.
 
Visst, men när det gäller alpinism (och där är jag också klar amatör) finns det ganska många orsaker som gör att man inte kommer upp, om det är målet.

Om orsaken är något man själv kunde gjort något åt: dålig kondition, oförmåga att handha utrustning, dålig planering, osämja i guppen etc är det ett klart misslyckande. Man har inte jobbat optimalt för att uppnå målet.

Men om orsaken är något som man inte kan rå för, dåligt väder, lavinrisk, för mycket snö etc, är det egentligen inget misslyckande IMHO. Planerna är bara fördröjda lite pga yttre omständigheter och bergen står kvar till en annan gång. Om man börjar räkna detta som misslyckande är nog steget inte så långt att försöka lite för mycket då man egentligen borde vänt. Och då ökar risken för ett riktigt misslyckande (att inte komma levande hem) rejält.
Jag tycker att det är bättre att inte se misslyckande som negativt laddat. Det kan finnas "bra" skäl till att man misslyckas, men misslyckats har man gjort ändå. Om man börjar leta andra ord eller "linda in det" så är risken att man förlorar en del av den drivkraft som det, i alla fall för mig, finns i ett misslyckande. På lång sikt kan det leda till ännu fler misslyckanden och sämre prestationer, något som är minst lika farligt som att "försöka för mycket", IMHO...

dessutom tycker jag att varje "framgång" som egentligen är ett misslyckande devalverar värdet i dom riktiga framgångarna...
 
Jag tycker att det är bättre att inte se misslyckande som negativt laddat. Det kan finnas "bra" skäl till att man misslyckas, men misslyckats har man gjort ändå. Om man börjar leta andra ord eller "linda in det" så är risken att man förlorar en del av den drivkraft som det, i alla fall för mig, finns i ett misslyckande. På lång sikt kan det leda till ännu fler misslyckanden och sämre prestationer, något som är minst lika farligt som att "försöka för mycket", IMHO...

dessutom tycker jag att varje "framgång" som egentligen är ett misslyckande devalverar värdet i dom riktiga framgångarna...

Det var väl ungefär det jag sa att ett misslyckande lite nu och då bara är bra för ödmjukheten. Dock inte jämt.

Men att inte kalla yttre orsaker ett misslyckande är inte ett sätt att släta över. Om man har som har som mål att klara ett maraton, men bryter pga taskig kondis eller en sträckning är det ett klart misslyckande. Man har inte förberett sig tillräckligt bra. Men om en drummel sätter krokben för dig så du skadar dig eller polisen plötsligt avbryter allt pga ett bankrån i närheten, har man då misslyckats? Visst man kom inte i mål, men man hade aldrig en chans trots alla förberedelser, att man är hur pigg som helst och sprang på 2,35 på träning. Man har blivit hindrad att uppnå målet, men jag kallar det inte ett misslyckande. Och att man blivit hindrad att uppnå målet taggar en bara mera att förbereda sig ännu bättre nästa gång.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.