Vad är detta för ryggsäck?

Bilderna blev lite otydliga men jag hoppas att du kan förstå hur jag använder min ryggsäck.
Jag packar alltid liggunderlag och sovsäck i packpåsen och då liggunderlaget upp mot "ryggsäcken", det blir lite stabilare då den får lite "stöd" av liggunderlaget .

Tomas
 
Bilderna blev lite otydliga men jag hoppas att du kan förstå hur jag använder min ryggsäck.
Jag packar alltid liggunderlag och sovsäck i packpåsen och då liggunderlaget upp mot "ryggsäcken", det blir lite stabilare då den får lite "stöd" av liggunderlaget .
Tomas

Körde genom packpåsen, nedre öglorna i säcken samt på själva ramen. Men jag får inte till din variant.
 
Den här grejen är mot ryggen överst på säcken, de finns hål man kan trä in saker i, vad är dessa till för?

(Känner mig förståndshandikappad :()
 

Bilagor

  • P1030696.jpg
    P1030696.jpg
    107.3 KB · Visningar: 1,056
  • P1030697.jpg
    P1030697.jpg
    59.7 KB · Visningar: 1,055
Mitt minne

är att den bara håller ut ramen så att din rygg och revben inte tar i ramens metalldelar. Spänner du den tillräckligt hårt för att ramen skall sitta en bit ifrån så blir det rätt. Tror inte hålen har någon funktion normalt. Men om den här distansen glider uppåt eller nedåt kan du fixera den med tunn lina t ex persiensnöre mot tvärgående rör uppåt och nedåt. Då kan du kanske ha användning av hålen.

Thrue
 
Hej!
På dina bilder som du lagt upp på ryggsäcken ser det som om dina långa remmar inte är
fastsatta i den nedre tvärslån. Prova med att flytta remmarna dit och dra dom sen som jag
har beskrivit tidigare. Om du inte får till det bra kan du alltid fästa packpåsen med separata
spännremmar på den platsen den ska sitta.
Som du beskriver att packpåsen blir lite sladdrig verkar det som den sitter "utanför" den nedre
delen av ryggsäcken och blir inte pressad mot ramen av spännremmarna som jag har beskrivit.
Och så ska du inte ha det då är det bättre med separata spännremmar.
Dom där hålen du beskriver vet jag inte vad dom är till men däremot kan du flytta/dra på dom som
hålen är gjorda i så du får dom att passa din rygg. Det kan vara lite bökigt att flytta dom men vad
du än gör knyt inte loss några av linorna som spänner tyget, det är nog knytet på fabriken.
Hoppas att du lyckas bättre den här gången annars får du skriva i forumet igen men räkna med att
det kan ta lite tid innan någon svarar på inlägget.

Tomas
 
Det kan vara lite bökigt att flytta dom men vad
du än gör knyt inte loss några av linorna som spänner tyget,

På äldre säckar kan man vara tvungen att spänna om distansväven. Är den för slapp är säcken ungefär lika bekväm som ett brutet nyckelben. Men som sagt: man måste veta vad man gör, och ha koll på sina knopar. Det är väl nån typ av trumpetstek (eller är det en svamp?), så tanken är väl att man ska kunna spänna den?
 
Alaskan fanns med olika storlekar på ramarna. Jag minns inte vilken storlek min egen är på men för att få till en bättre bärkomfort flyttade jag på mina toppstramare från den tvärslå de satt på och satte dem på en tvärslå nedanför. Skillnaden var enorm.

För övrigt kan jag bara gratulera dig till ett kanonköp. Visst väger det en hel del (min väger 3,4 kg) men bärkomforten om man ska bära lite mer är fantastisk tycker jag. Kommer aldrig att göra mig av med min.

Mvh
Peter P.
 
Vad är detta för rygga? Ser att det är en haglöfs, någon som vet mer vad det är för modell osv?

Gammal tråd men vad fan :)

Jag har ock köpte en gammal Haglöfs som påminner om den där.

Kan detta vara en "Skarja" också och runt 60liter? gjord av nått slags glättigt syntetmaterial. Känns som en fin ryggsäck och som jag vill använda i fjällen till sommaren. 65 spänn på loppis. Står endast "Haglöfs, Borlänge och Sweden" på etiketten på locket.
 
Senast ändrad:
Gammal tråd men vad fan :)

Jag har ock köpte en gammal Haglöfs som påminner om den där.

Kan detta vara en "Skarja" också och runt 60liter? gjord av nått slags glättigt syntetmaterial. Känns som en fin ryggsäck och som jag vill använda i fjällen till sommaren. 65 spänn på loppis. Står endast "Haglöfs, Borlänge och Sweden" på etiketten på locket.

Ser mycket riktigt ut som en Haglöfs Skarja. Följde det inte med något avbärarbälte (svårt att se på din bild)?
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72778
 
Jag har fått tag på en liknande. 100 kr för inköp och reparation. På min sitter loggan annorlunda dock.

Jag frågade Haglöfs vad det var för något, men de hade aldrug sett något liknande.

Edit: Jag såg nu att ramen var annan.

2dabcaafd2906ef68e4c37d4cfaba086.jpg


55b01a8c1ae550c0cb11579d021eb81b.jpg
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1420793078376.jpg
    uploadfromtaptalk1420793078376.jpg
    44.1 KB · Visningar: 573
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
Snubblaren Vad är detta för kånken? :S Transportera 3
Kristoffer R-K ryggsäcksfrågan (ursäkta om det inte är första topicen med detta) Transportera 21
petmeu VAd är detta för något? Transportera 5
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.