Vad är detta för ryggsäck?

Nu har min Alaska kommit.

Den är i väldigt fint skick, är tydligen bara använd en gång vilket syns på det fina skicket! Däremot känner jag mig lite lost på alla snören och remmar som finns över ryggsäcken, så jag tänkte helt sonika höra om ni har någon manual/bruksanvisning eller liknande till Haglöfs Alaska? Packpåsen förstår jag mig inte på tex. Prövar först i den här tråden innan jag skapar en ny.

PS, känns som en gedigen och praktiskt rygga som sitter där den ska. DS
 
Packpåsen ska spännas fast under själva säcken och vila på den nedre ramdelen. Ska finnas fästen under säcken och öglor på packpåsen, fick du inte med remmar så är det bara att köpa vanliga spännremmar.
Pär
 
Om du bildgooglar pâ Haglöfs Alaska sâ finns det gott om bilder pâ de olika varianterna och hur remmar o annat ser ut.
Lite ont om bilder pâ själva bärsystemet.
 
Det bästa köp du kunde ha gjort , du kommer ha glädje av en bra säck i många år framöver.
Jag har även en äldre Alaska 70 L utan packpåse och annat bärsystem(utan topstramare)
och den säcken/påsen tycker jag nästan är bättre.
Dom långa remmarna ska sitta långt ner på ramen och trädas genom packpåsen därefter trädas in i säcken(botten) för att sedan trädas in i säcken igen lite högre upp och därefter dras ihop
med locket. Jag har samma variant av säck som dig och den är minst lika bra som dom senare varianterna, även lättare och för 400kr kan det inte bli bättre.

Mvh Tomas
 
Om man bär hyfsat tungt och tycker att Alaskan sitter bra så är det såklart ett bra köp. Ryggventileringen är ju suverän. Fjällen är full av människor som aldrig vill släppa sin Alaska.

Själv tycker jag att den är lite obekväm och har för många småfickor. Det är ingen vidare resesäck heller, vilket ju tar ner användbarheten en smula. Ett kilo för tung är den naturligtvis också :)
 
Det bästa köp du kunde ha gjort , du kommer ha glädje av en bra säck i många år framöver.
Jag har även en äldre Alaska 70 L utan packpåse och annat bärsystem(utan topstramare)
och den säcken/påsen tycker jag nästan är bättre.
Dom långa remmarna ska sitta långt ner på ramen och trädas genom packpåsen därefter trädas in i säcken(botten) för att sedan trädas in i säcken igen lite högre upp och därefter dras ihop
med locket. Jag har samma variant av säck som dig och den är minst lika bra som dom senare varianterna, även lättare och för 400kr kan det inte bli bättre.

Mvh Tomas

Ursäkta dumheten, men vad är en toppstramare?

Dom långa remmarna som du pratar om har jag, trädas igenom packpåsen går inte då det är öglor utanför packpåsen, så där ska dom givetvis igenom, men sedan? Och i säcken då krockar dom med själva lockstängningen. Visar med bilder hur jag gjort nu så kan du kanske avgöra hurvida det är rätt eller fel!;)

Bild 1 är där jag kopplade samman påsen med säcken, bild 2 är kopplingen på packpåsen och bild 3 är hur det ser ut sammankopplat. Ska det kopplas på någon fler stans? Säcken kanske blir lite sladdrig eller så nu...

MVH
Skurken
 

Bilagor

  • rygga1.jpg
    rygga1.jpg
    49 KB · Visningar: 899
  • rygga2.jpg
    rygga2.jpg
    71.2 KB · Visningar: 899
  • rygga3.jpg
    rygga3.jpg
    52.9 KB · Visningar: 913
Toppstramare är de remmar som går från ramens översta tvärslå ned till axeln på axelremmarna. Genom att spänna dessa olika hårt kan du justera hur vikten fördelas mellan axlar och höft. Enkelt sätt ger hårt åtdragna toppstramare mycket vikt på axlarna och lösa toppstramare mest vikt på höften. Bär man tungt brukar det vara skönt att ibland ha mer på den ena och ibland mer på den andra.
Var ett par år sedan jag hade min Alaska framme senast men jag har för mig att man drog remmarna till den nedre påsen runt de två nedersta tvärslåarna utan att fästa den i den övre säcken. Att remmarna täcker blixtlåset är tyvärr något man får leva med.
 
Sådär brukar jag göra, fast jag drar även remmarna runt den nedre tvärslån.Om man bara fäster i säcken vil det gärna bli gung. Nu var det ett tag sen jag använde packpåsen men när jag gjorde det hade jag bara lägersaker i den, sovgrejor och sånt. Var rätt funkis att bara koppla loss påsen och slänga in den i tältet så hade du allt du behövde därinne. Hade en mycket större sovsäck på den tiden.
Pär
 
Tackar för alla svar, vilket jättebra forum för utemänniskor!

Nu är det bara å vänta tills Ånnsjön fryser på så man får plocka fram långfärdisarna!!
 
Hej Skurken!
Det där med toppstramare har du redan fått förklarat. Dom långa remmarna är
fastsatta i nedre tvärslå på ramen som drar du genom öglorna på packpåsen (och inte i som jag skrev)
för att sedan dra remmarna genom den nedre öglorna (sitter i botten på "ryggsäcken") och vidare till dom övre öglorna som sitter ungefär mitt på "ryggsäcken" .
Sedan kopplar du ihop remmarna med locket.
På detta sätt så kommer packpåsen att sitta längs ner på ryggsäcken och den kommer även att "tryckas" fast av remmarna mot ramen och nedre delen av ryggsäcken.
På bilderna har jag satt fast röda servetter där du ska träda remmarna, hoppas att det har blivit lite lättare att förstå hur du ska göra!
Ryggsäcken står på golvet och packpåsen är längst ner.

Tomas
 

Bilagor

  • DSC00142.jpg
    DSC00142.jpg
    41.7 KB · Visningar: 1,043
  • DSC00143.jpg
    DSC00143.jpg
    42.7 KB · Visningar: 966
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
Snubblaren Vad är detta för kånken? :S Transportera 3
Kristoffer R-K ryggsäcksfrågan (ursäkta om det inte är första topicen med detta) Transportera 21
petmeu VAd är detta för något? Transportera 5
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.