Utsidans bästa trådar

Men det är ju inte fråga om algoritm alls utan om transparens, öppenhet och demokrati. Du kan ju välja att ta del av det. Andra tycker det är skitkul med siffror.

Annars kan du ju välja att klicka många gånger på sådant som inte blivit så värst mycket läst och se om du börjar gilla det mer! :)

Visst är det bra med öppnehet men jag ser en risk för flockbeteende om man ser att många andra läser en viss tråd och många kan bli rädda för att ha missat något.
Jag läser att nya rubriker mha knappen "Nya inlägg" och väljer sedan ut de trådar som roar mig, vilket är de flesta men några väljer jag bort, t ex läser ag inte "veckotävlingen" då fiske inte roar mej. De som vill läsa om fiske och veckotävling ska såklart läsa där.
Men alla trådar presneteras ju likavärdigt och jag tror att siffror kan leda till ett av mej oönskat självförstärkade system, likt sociala medier. Just nu uppskattar jag utisdan för att den inte är riktigt som de andra stora sociala medieplattformarna som ibland profilerar fram helt tokiga saker till mej och ibland träffar rätt förvisso. På utsidan väljer jag dock själv.
Utan siffror gör jag min egen värdering om en tråd är läsvärd.
Men visst har du rätt, jag kan välja att ignorera statistiken och ni som vill ha den kan använda den på ert sätt.

/Patrik
 
Visst är det bra med öppnehet men jag ser en risk för flockbeteende om man ser att många andra läser en viss tråd och många kan bli rädda för att ha missat något.
Jag läser att nya rubriker mha knappen "Nya inlägg" och väljer sedan ut de trådar som roar mig, vilket är de flesta men några väljer jag bort, t ex läser ag inte "veckotävlingen" då fiske inte roar mej. De som vill läsa om fiske och veckotävling ska såklart läsa där.
Men alla trådar presneteras ju likavärdigt och jag tror att siffror kan leda till ett av mej oönskat självförstärkade system, likt sociala medier. Just nu uppskattar jag utisdan för att den inte är riktigt som de andra stora sociala medieplattformarna som ibland profilerar fram helt tokiga saker till mej och ibland träffar rätt förvisso. På utsidan väljer jag dock själv.
Utan siffror gör jag min egen värdering om en tråd är läsvärd.
Men visst har du rätt, jag kan välja att ignorera statistiken och ni som vill ha den kan använda den på ert sätt.

/Patrik

Reklamare som jag är kan jag säga att du nästan helt säkert har rätt. Dock: Det vettetusan hur många som hade använt funktionen. Om trådarna sorterades efter "engagement" (som det tydligen heter på klingande svenska nuförti'n) by default hade det fått genomslag. Folk tenderar att ta det som ligger framför ögonen på dem, både på nätet och i ICA-hyllan.
 
Det här behöver vi nog efter alla tunga diskussioner om Utsidans framtid och inriktning.
Och få nu inga konstiga tankar i skallen, när ni ser trådens titel - det här är blodigt allvar 😇
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lipfip Utsidans bästa berättelser Nya Utsidan – Innehåll/temaförslag 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.