Utsidans bästa berättelser

Allt om Präststigen var intressant...gillar att läsa sådant. Själv skriver jag lite ur ett eget perspektiv, och hoppas att det uppskattas. Är nu inne på årets vandring i Sarek, där första delen är publicerad häromdagen.
 
Hans Fowelins och Håkan Fribergs (med bidrag från fler) sviter om Präststigen och rösen. Anders_sthlm:s om Tore Abrahamsson och hans fjällstuga, med lång läsvärd diskussion efteråt.

Notera: mina länkar är bara lösryckta exempel. Där finns fler delar, och fler som skrivit om dessa ämnen, men det är hopplöst att gräva mer rättvist och precist med den kassa sökfunktionen. För att hitta behövde jag söka utifrån via google, och därefter manuellt leta fram det mest relevanta.

Jag vet t ex att "rösen" ingår i en svit om tre, men hittar inte de två övriga med rimlig arbetsinsats - för nu går det tydligen inte ens att gå från ett blogginlägg till "nästa" och/eller "föregående" - bara det i sammanhanget irriterande käcka "läs mer i bloggen"! Visst gick det innan att gå framåt/bakåt i en bloggförfattares inlägg?
Återställ gärna, det är ju helt elementärt. Visst kunde jag ha kollat inläggets datum, gått till bloggarkivet, och sen kollat runt bland närliggande datum, men... ni förstår. En mindre hängiven besökare kommer att ge upp ungefär här.

Ursäkta OT om sökfunktion (igen), men det var oundvikligt.
Oops! Där fick jag beröm jag inte var värd. Jag ÖNSKAR att jag var medförfattare när det gäller Präststigen, men så är inte fallet.

/Håkan F
 
Blev lite otydligt, skulle skrivit "Präststigen resp. rösen". Men med tanke på allt annat läsvärt du skrivit som jag inte nämnt, så jämnar det ut sig :)
 
Allt om Präststigen var intressant...gillar att läsa sådant. Själv skriver jag lite ur ett eget perspektiv, och hoppas att det uppskattas. Är nu inne på årets vandring i Sarek, där första delen är publicerad häromdagen.
Alla vandringsberättelser i flera delar utgör Utsidans bästa berättelser. Ju mer detaljerat destå bättre! :)
 
Jag hade några uppslag som jag ville ta upp här men tappade suget när jag upptäckte att det går inte att söka bland bloggarna, man kommer bara till en felsida.

Om man klickar på "bläddra i arkivet" så fungerar faktiskt sökrutan sen. Men personligen så känns det enklast att vänta med att leta efter mina favoritberättelser tills det grundläggande fungerar.

Håller även med @joanna om att det blir orimligt komplicerat att hålla reda på berättelser som sträcker sig över flera inlägg ifall man inte kan vare sig bläddra till nästa/föregående eller få upp en lista i datumordning. Om ni inte tänker ordna en sådan funktion är det kanske bra att vara tydliga med det till blogg-skribenterna så att de kan göra egna länkar till nästa/föregående inlägg ifall de skriver serier för annars har jag svårt att se att folk kommer läsa flera inlägg som hör ihop om man inte är såpass motiverad att man gör lite dektektivarbete på google.

Borde kanske tagit detta i en felrapporttråd, men det var i alla fall detta som hände mig när jag försökte hitta mina svar till denna tråden.

Tack alla andra för tipsen!
 
Jag hade några uppslag som jag ville ta upp här men tappade suget när jag upptäckte att det går inte att söka bland bloggarna, man kommer bara till en felsida.
(...)
Håller även med @joanna om att det blir orimligt komplicerat att hålla reda på berättelser som sträcker sig över flera inlägg ifall man inte kan vare sig bläddra till nästa/föregående eller få upp en lista i datumordning.
(...)
Borde kanske tagit detta i en felrapporttråd, men det var i alla fall detta som hände mig när jag försökte hitta mina svar till denna tråden.

Tack alla andra för tipsen!
Även jag insåg att jag borde tagit upp dessa två saker i egen tråd under "Funktionsförslag" för att de ska uppmärksammas; sagt och gjort, nu med löfte om att det ska fixas :)

I väntan på det får ni fortfarande scrolla själva neråt i Anders_sthlm:s blogg för att läsa alla fyra delarna i hans vindlande poetiska, och samtidigt faktaspäckade, svit "Ljuset i Abisko".
Länkar jag bara till första delen så går det f.n. inte att gå vidare till nästa därifrån, men vi har som sagt löfte om bättring.
 
Jag vet inte riktigt vad som menas med "bästa berättelser" men jag är förstås glad över att bli nämnd i den här tråden bland alla de duktiga skribenter och författare som finns på Utsidan. En person som inte nämnts - nu kan jag bli beskylld för att gilla en kompis - är Hans Nydahl som för mig och många andra varit en rik källa till information om västra Badjelánnda. Med text och förnämliga foton har har förmedlat intryck från sina vandringar där. Han verkar ha varit uppe på nästan alla fjäll och vadat nästan alla vattendrag. Det har varit en stor inspiration att läsa honom.
 
Oj! De jag direkt kommer att tänka på är Janne Corax och Anneli Wester. Tyvärr inga nya artiklar men fortfarande i en klass för sig.

Sen läser jag gärna när Hans Fowelin, Håkan Friberg och Bertil Disman skrivit något.
 
Vi har lyft fram flera intressanta blogginlägg till startsidan de senaste veckorna och det har visat sig gått bra och resulterat i fler visningar. Vi fortsätter därför gärna med det konceptet och tar tacksamt emot fler tips! :)

Det vore kul att lyfta fram fler blogginlägg skrivna av kvinnor, har ni några bra tips?

Vintern är även på ingång och snart plockas skidor och skridskor fram, vilka är era favorit-vinterberättelser?

/Alicia, redaktionen
 
Vi har lyft fram flera intressanta blogginlägg till startsidan de senaste veckorna och det har visat sig gått bra och resulterat i fler visningar. Vi fortsätter därför gärna med det konceptet och tar tacksamt emot fler tips! :)

Det vore kul att lyfta fram fler blogginlägg skrivna av kvinnor, har ni några bra tips?

Vintern är även på ingång och snart plockas skidor och skridskor fram, vilka är era favorit-vinterberättelser?

/Alicia, redaktionen
@Karolina P har många superbra inlägg om vandringar ihop med barnen, bl a Klappa på en glaciär! med många flera!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lipfip Utsidans bästa trådar Nya Utsidan – Innehåll/temaförslag 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.