Uppblåsbar kanot SEVYLOR

Det finns en uppblåsbar kanot , märket är SEVYLOR, för en eller två personer. Kan det vara något för mig att "åka på" medan min man simmar och dyker ? Vi bor i Grekland och jag är van att sköta större båtar, men vill ibland vara lite mer rörlig. Ge mig något annat tips om du har något.
 
Jag har en dylika farkost.

Kajak eller kanot är lite synd att kalla det. Snarare badleksak och som det har den fungerat bra, länge och ofta.

Materialet är av god kvalité jämfört med de flesta uppblåsbara båtar etc som man träffar på.

Sjöegenskaperna är i det närmsta obefintliga förutom den goda bärigheten och stabiliteten. Den har stor flat botten utan köl vilket gör att det är svårt att behålla riktningen samt att vinden gärna greppar tag i farkosten.

Ofta sitter man med en vattenpöl i skrevet men det är väl OK när det är 35grader ute.

Jag min fru och mina barn har haft mycket glädje av den uppblåsbara kanoten då vi tagit med den i bagagluckan på bilen till någon insjö för att bada och leka samt att den har fungerat ypperlikt som babypool åt alla mina fyra barn både på baksidan av huset och på stranden (man slipper ju jaga efter ungarna ut på djupt vatten om man har dem på ett ställe) och så har jag ju kunnat plaska efter en och annan näckros tillsammans med barnen.

Men att kalla den kanot eller kajak är väl att förhäva sig och jag skulle knappast ge mig ut på några större vatten.

Mvh Kåre
 
De här "kajakerna" som man sitter uppepå och som brukar vara mycket vanliga på olika semesteranläggningar vid havet, äver ju ganska hanterliga att bära. Borde vara betydligt mycket bättre än en uppblåsbar.
 
Kanske inte aktuellt för ursprungliga frågeställaren, men intressant ändå när det gäller uppblåsbara kajaker: Tom Yost som har gjort ett antal hopfällbara kajaker och delar med sig sina ritningar har nu gjort en hybrid (uppblåsbar med hopfällbar köl/reling). Verkar inte allt för svår att bygga och är nog betydligt bättre som riktig kajak/kanot än de flesta kommersiella dylika... Längder på 16-18 fot och bredd från 53 cm, vikt under 10 kg är ju intressant!
http://www.yostwerks.com/SonnetPuebloE1.html
 
volymen

KLAGER; sa:
De här "kajakerna" som man sitter uppepå och som brukar vara mycket vanliga på olika semesteranläggningar vid havet, äver ju ganska hanterliga att bära. Borde vara betydligt mycket bättre än en uppblåsbar.

Om du menar sit-on-top kajaker så är den väsentliga skillnaden ändå att de har kvar sin fulla storlek även under transporten.
Uppblåsbara kan ju gå ner i väskor/packsäckar för transport på olika sätt, t ex flyg, tåg och varför inte cykel(kärra).....
Har man bil är det väl lika bra att ha "riktig" kajak eller sit-on-top som vi själva använder mycket just nu eftersom klimatet inte är något problem.

Har aldrig haft nån uppblåsbar, men blir mer o mer sugen, finns ju så många platser man kommer till och skulle vilja paddla men ingen kajak tillgänglig.
Men då inte uppblåsbar "istället" för vanlig kajak när sådan är möjlig.

För att paddla runt lite grann i närheten (om det nu var planerna) när någon simmar o dyker så tror jag, med klimatet i Grekland, att en sit-on-top också skulle vara värt en fundering, givet transportfrågan inte gör det omöjligt.
Per D



[Ändrat av perdans 2007-04-13 kl 08:37]
 
Efter närmare eftertanke så har vi en oanvänd kanot som du var på jakt efter på hyllan.

Vi köpte in några ex av nyfikenhet för ett antal år sedan samt någon Rysk och Kinesiskt K2.

Den ena behöll jag själv och den andra kan du få första ching på för 2000kr.

Om någon annan är intresserad så hör av er så slipper vi snubbla på dem på lagret och det är ju synd att de bara ligger och blir dammiga.

Mvh Kåre
 
Re: volymen

perdans; sa:
För att paddla runt lite grann i närheten (om det nu var planerna) när någon simmar o dyker så tror jag, med klimatet i Grekland, att en sit-on-top också skulle vara värt en fundering, givet transportfrågan inte gör det omöjligt.
Per D

[Ändrat av perdans 2007-04-13 kl 08:37]

Men en sit-on-top är väl i alla fall kortare än en traditionell, så den är lättare att förvara, även om den inte är helt tranportvänlig.
 
Menar du mig?

Om din kanor/kajak är i Sverige och jag i Grekland blir det lite knepigt. Tack i allafall för info och råd! MP
 
Ett förslag på en uppblåsbar kajak som jag har provat och som borde passa utmärkt är STRAITEDGE KAYAK från Advanced Elements.
Det är en sit-on-top modell som enligt min uppfattning fungerar bäst när det är varmt i vattnet plus att den är uppblåsbar så den är lätthanterlig och tillverkad i mycket bra kvalitet.
 
Gummikayaks

Vi har tänke andvända en varsin sån som farkost i Kaitumälven tjuonajokk - Lietek.
Är det någon som avråder en att ha den till det?
 
Gumotex har några varianter som kan vara lämpliga för TS. Tex "Twist" eller "Safari"

Annars kanske Point 65 Tequila kan passa också. Vet inte om den går att köpa/beställa till Grekland men det är i alla fall en delbar sit-on-top så att den går att transportera i bil eller stuva undan i en lite större segelbåt/motorbåt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niak65 Uppblåsbar kanot/kajak Paddling allmänt 18
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
JohanLund Uppblåsbar kanot? Paddling allmänt 11
lilonjo uppblåsbar kanot Paddling allmänt 8
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
Nirrebosse Uppblåsbar flytväst. Paddling allmänt 6
Jote Uppblåsbar kajak - Advanced Elements Paddling allmänt 9
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
hs Uppblåsbar kajakbrygga? Paddling allmänt 1
Tobbelar Uppblåsbar kajak?? Paddling allmänt 8
Ullis71 Vikbar/uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
peter1969 Uppblåsbar flytväst? Paddling allmänt 35
Spinspider Paddelflottör - uppblåsbar eller skumplast? Paddling allmänt 33
guhj Hyra uppblåsbar (eller möjligen falt-) kajak? (Sthlm) Paddling allmänt 2
tums Fördelar med uppblåsbar kajak Paddling allmänt 58
David_ uppblåsbar kajak Paddling allmänt 8
bengtfalke Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 1
traser Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 18
realout Flottör - fast eller uppblåsbar? Paddling allmänt 1
1145 Packsäck/flythjälp - konisk och uppblåsbar Paddling allmänt 5
bunte Uppblåsbar rysk kajak... Paddling allmänt 9
blondin Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 9
torbjorn Uppblåsbar kajak Paddling allmänt 2
uppblåsbar flytväst Paddling allmänt 5
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Anneliee Kanot för storväxt Paddling allmänt 7
Rasmus85 Kanot att ta med barnen i.. Paddling allmänt 12
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
Dcube Renovera kanot Paddling allmänt 3
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
fredolund Tre dagars kanot i Dalsland Paddling allmänt 5
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
Dr.Jones Kanot - dagstur, max en timme från Trollhättan Paddling allmänt 6
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
Askel Turförslag 1v med kanot i Femundsmarka Paddling allmänt 5
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
QBert Identifiera Kanot Paddling allmänt 2
Attila Onak - hopfällbar kanot från Belgien Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.