Packsäck/flythjälp - konisk och uppblåsbar

Jag har sett - men kan inte hitta tillverkare eller återförsäljare - en typ av packsäck med rullöppning som är konformad (för att passa i ändskeppen) och uppblåsbar med hjälp av ett munstycke (ungefär som en uppblåsbar flottör). Dvs att den kan både fungera som packsäck och flyttank.

Någon som vet vilka som tillverkar dylikt och var man kan köpa en?
 
Prijon?

Jag har en flottör med den beskrivna utformningen från Prijon. Om jag minns rätt är den inköpt på Playground i Stockholm.

Jag har inte använt den som packsäck någon gång och vet inte hur lämplig den är för det ändamålet (jag vet inte om jag skulle lite på att munstycket för uppblåsning håller helt tätt).

/Niclas
 
Yak har såna!

Hej!

Jag köpte en sån säck till min numera sålda VKV Lisa. Den fanns på Kanotcentrum i Göteborg (410:- för typ fem år sen), var cirka en meter lång, konisk, vackert röd och av märket Yak.

Den hade två utrymmen, ett uppblåsbart och ett packbart. Det funkade utmärkt - man kunde först packa i de grejer man hade, och sedan blåsa upp resten av säckens volym, så att man fyllde båten och fick maximal flytkraft.

Så vitt jag minns fanns den i två storlekar. Den större ger mer flytkraft. Den mindre gör det lättare att hålla ordning på packningen.

En miss var att den kanske var lite för lätt att punktera. Det drabbade aldrig mig, men den var inte lika tålig som mina andra täta säckar (tjocka gula pvc-påsar, "Baja bags" från samma tillverkare som Therm-a-rest). Men är man bara lite varsam och inte paddlar i korallmiljö varje dag, är Yak-säcken ett utmärkt alternativ!

/micke
 
Sealine Kodiak Taper

1145; sa:
Jag har sett - men kan inte hitta tillverkare eller återförsäljare - en typ av packsäck med rullöppning som är konformad (för att passa i ändskeppen) och uppblåsbar med hjälp av ett munstycke (ungefär som en uppblåsbar flottör). Dvs att den kan både fungera som packsäck och flyttank.

Någon som vet vilka som tillverkar dylikt och var man kan köpa en?

Tillverkas av Sealine, heter Kodiak Taper. Kan köpas bl.a. från Orust Kajak. (hoppas ingen tar illa upp av att jag, som medarbetare till Orust Kajak, lämnar den sakupplysningen)

Dock uppfattar jag vetilen som avsedd att släppa ut luft. Jag proppar i mina grejor, öppnar sedan ventilen och pressar ut överflödig luft. Säcken blir då avsevärt mindre och lättare att få in i kajaken.

Hälsningar
Jens
 
Tacka för alla svar! Det var Yak:en som jag tänkte på ursprungligen, men även kodiak tapern verkar funka. (Den skall användas i fören på min sambos Lisa).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marzocchi Vattentät (liten) packsäck Paddling allmänt 12
bävertail Skumt med flythjälp ! Paddling allmänt 0
manlan Konisk drybag Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.