Upp på Kanalberget?

Jag och en god vän kommer att gå Sarvesvagge (Sarek) i sommar och - om möjligt - ta oss upp på Kanalberget i Ålkatj-massivet. Kanalberget verkar vara något utöver det vanliga, liksom hela området. Vi har varken is- eller klätterutrustning, men på kartan ser det ut som om det bör gå bra ändå att ta sig upp via Ridanjunjesjågåsj och sedan gå på sydostkammen.

Så mina frågor är:

Är ravinen där Ridanjunjesjågåsj rinner möjlig att ta sig upp i? Går det att korsa jokken här och var? Har någon här på forumet prövat gå upp på sydostkammen?

Tacksam för lite synpunkter
/Hans
 
Jag och en god vän kommer att gå Sarvesvagge (Sarek) i sommar och - om möjligt - ta oss upp på Kanalberget i Ålkatj-massivet. Kanalberget verkar vara något utöver det vanliga, liksom hela området. Vi har varken is- eller klätterutrustning, men på kartan ser det ut som om det bör gå bra ändå att ta sig upp via Ridanjunjesjågåsj och sedan gå på sydostkammen.

Så mina frågor är:

Är ravinen där Ridanjunjesjågåsj rinner möjlig att ta sig upp i? Går det att korsa jokken här och var? Har någon här på forumet prövat gå upp på sydostkammen?

Tacksam för lite synpunkter
/Hans

Inte för att jag själv gått där, men jag har ögnat igenom Detta är Sarek och Kungsleden 2:

Akkaglaciären har gällt för "säker" förutom "några förrädiska glaciärbrunnar" i Årjep Akkajeknas nedre del "undvik jökeltungan om den ej är helt bar eller bärande snö täcker den" Jåkken är inte nämnd som nåt problem

Kanalberg har blivit bestigen från söder (vintern) 1939, skall stå om detta i Till Fjälls 39 sida 99 vad jag kan utläsa, Grundsten kallar den för lämpligt skidfjäll från söder. Hur detta översätts till sommarförhållanden kan man grunna. Normalvägen är annars från nord (?) som Hamberg.

Kanske någon kan komplettera med egna erfarenheter..
 
Kanalberg har blivit bestigen från söder (vintern) 1939, skall stå om detta i Till Fjälls 39 sida 99 vad jag kan utläsa, Grundsten kallar den för lämpligt skidfjäll från söder. Hur detta översätts till sommarförhållanden kan man grunna. Normalvägen är annars från nord (?) som Hamberg.

Tack, detta ska jag titta närmare på.

Förresten, den där Grundsten är lurig i sin Sarekbok. Han skriver bara om AH:s topp och Kanalberget att båda bergen "kan bestigas utan svårighet". Detta är från norr, från Akkajekna. Och sådana lättvindiga uttalanden som står utan detaljerade förtydliganden har man ju lärt sig betyder snarast motsatsen! Extra besvärligt med andra ord.

I Hambergs gamla Sarekguide står ingenting om hur man bestiger Kanalberget. Det verkar som om vår utflykt kan bli en verklig pionjärinsats. Om det är genomförbart. :cool:

/Hans
 
Jag hade planer att gå upp där i somras, men det blev en liten annan rutt tyvärr, så jag har ingen första hands information.

Men mitt tips om du är intresserad av någon "spoiler" är att kolla boken "Vildmarksvandring Sarek" den vandring som beskrivs i boken går inte upp på kanalberget men väl över passet genom Ålkatj och ner i Ridanjunjesjågåsj. Om jag minns rätt så berättar de även lite om en planerad tur upp till kanalberget eller någon av de angränsande topparna men avbröt det pga dålig sikt.

/Urban
 
Ta sig upp via sydostkammen är inga svårigheter. Gick upp där i höstas men utgick då ifrån sjön Tielmajaratj via Tielmatjåkkå upp på kanalberget. Från Ridanjunjesjågåsj borde det gå att ta sig upp utan problem. Vi gick senare ner i branten från sjön Tielmajaratj till Sarvesvaggé, som på kartan ser mycket brantare ut än där du tänkt gå upp.

Bilder från turen finns här:
http://www.flickr.com/photos/johanassarsson/sets/72157607796162374/

/Johan
 
Tack för kommentaren! Fördelen med att vara ute 3 veckor som vi var är att man kan göra korta dagsetapper och lägga in många vilodagar. Sen att det var en regndag på 3 veckor gjorde inte saken sämre.

/Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Ralphandersson Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs? Fjällvandring 14
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
Trottoarbonn Vägar upp på Kebnekaise?? Fjällvandring 4
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
Totteman Sarek, upp på toppen? Fjällvandring 4
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0
Lämmeldoft Upp på Predikstolen? Fjällvandring 5
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24
deadnine Vandra upp på Gaustatoppen ifrån rjukan by Fjällvandring 0
brigas Tur från kvikkjokk upp på pårtetjåkko och observatorie Fjällvandring 15
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
brigas stigen upp på Kaskaivo Fjällvandring 0
MultiAnnelie Alpinkurs/guide upp på Kebenekaise? Fjällvandring 1
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10
hakpet Väg upp på Kaskasapakte ? Fjällvandring 1
marsfjället sprint upp på keb Fjällvandring 1
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
UteMats Fjälljägarna och fjällräddningen teamar upp Fjällvandring 1
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
såg bila upp till fjälls. Fjällvandring 6
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
Fossa Singi upp till Kebnekaise Fjällvandring 10
Lämmeldoft Ammarfjället, upp- och nergångar Fjällvandring 2
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
Nyman Galdhöpiggen- hur sent kan man gå upp? Fjällvandring 0
Nyman !Se upp för bruksleden mellan Rocklundaskogen och skålbystugan Fjällvandring 0
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.