Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma?

Jag funderar på att i sommar gå från Nikkaluokta, genom Vistasdalen och upp genom Mårmapasset och vidare mot Abisko till.

Det finns en teoretisk genväg som man vinner ett antal km på, om man viker av från Vistasdalen före Vistasstugan, som jag undrar om den funkar i praktiken:

På kartan går den föreslagna vägen ända till Vistastugan och sedan snett upp till Mårma, men det ser ut som att man kan gena från bron flera km österut, genom björkskogen, upp mot en liten sjö (Vasaloamijaure?) där man möter den föreslagna leden.

Funkar detta? Kommer man fram utan gräl och machete? Nån som testat?
 
Jag har INTE testat detta. Men för några år sedan så mötte jag några vid bron över Vistasätno och de hade gått NER den vägen och tyckte den var jättebra.

mvh Christian
 
Gick andra hållet i somras minsann, från Mårma (i dimma, kul stenskravel...). P g a mycket regn så fegade vi och gjorde vi bara en halv dagsetapp ner till Vistasstugan och torkade upp oss där.
Planen var annars så här (från Vistasdalen och upp mot Mårma):
Passera Vassajohka, gå sen upp på västra sidan av jåkken från Vassaloamijavri. Tvära jåkken, rakt Vassanjunji. Har för mig att det var så jag läste det hos Grundsten.


/Håkan
 
funkar fint!

Sprang runt lite i området i somras och genade från Mårmastugan direkt ner i vistasdalen där leden viker av västerut mot vistasstugan (innan sjön Vassaloamijávri). På vägen ner följde vi en större uttorkad bäckfora (väster om Vássajohka, troligen en fin halfpipe vintertid!) och efter en stund i björkslyn hamnade vi på en stor öppen myr inann vi kom ut på leden strax öster om bron som går över Vistasjohka.
Det fanns rätt mycket viltstigar i björkskogen så det borde inte vara några problem att hitta en fin väg upp.
Lycka till!
 
Det går fint

Hej!

Det går bra på båda sidor om den jokk, som rinner från Vassaloamijavri. Det finns, en del synliga stigar, gjorda av renar eller människor. I vilket fall leder de rätt.

Fina tältplatser vid sjön . Rekommenderar också en avstickare till toppen 1032. Det är fint att sitta där en solig kväll och titta ut över Vistasvagge och hela Kebneområdet.

Tältplatser kan också hittas vid Vassajavris sydöstra spets. Men sen blir det värre på väg upp mot passet.

Mvh Bert
 
Det låter ju kanon

Tack för svar (skriv gärna ännu fler, jag har en icke-fjällvandrad flickvän att övertyga)!
Det verkar ju inte vara några större problem.
Problemen kanske kommer i Mårmapasset, som man läst en del ont om.
I och för sig skriver Utemagasinet nåt i stil med "det kan vara jobbigt och svårorienterat i dåligt väder, men då har man å andra sidan inget på högfjället att göra".

Vad säger ni som varit där?
 
Re: Det låter ju kanon

Nordesjo; sa:
I och för sig skriver Utemagasinet nåt i stil med "det kan vara jobbigt och svårorienterat i dåligt väder, men då har man å andra sidan inget på högfjället att göra".

I en skrift som STF gav ut i början av förra seklet så beskrivs stigningen från kåtan upp till passet som ett segande motlut.

Problemet med passager av den typen brukar oftast vara kombinationen packning, blockterräng och lutning. Om man har problem med denna kombination är nog Mårmapasset ingen bra ide.

mvh Christian
 
Re: Det låter ju kanon

Nordesjo; sa:
Tack för svar (skriv gärna ännu fler, jag har en icke-fjällvandrad flickvän att övertyga)!
Det verkar ju inte vara några större problem.
Problemen kanske kommer i Mårmapasset, som man läst en del ont om.
I och för sig skriver Utemagasinet nåt i stil med "det kan vara jobbigt och svårorienterat i dåligt väder, men då har man å andra sidan inget på högfjället att göra".

Vad säger ni som varit där?

Vi kom som sagt från andra hållet. Hade övernattat i Mårmastugan. Jag var tveksam till om vi skulle ge oss av från stugan p g a dimman högre upp. När vi kom närmre så såg jag det inte skulle bli så svårt. Det var rösat och terrängen var generellt lättorienterad i den begränsade sikten.

Flickvännen var dock mer tveksam när vi kom fram och började gå upp i passet. Det krävdes lite övertalning (se för övr. nån bild i mitt i fotoalbum). Nedstigningen var mentalt påfrestande, i stenskravel, då vi inte såg var riktig mark började utan bara trampade neråt bland stenblocken.

Håkan
 
Mårmapasset!

År 2001 övernattade jag i Mårmastugan och hade sedan för avsikt att dagen därpå ta mig upp i Mårmapasset och vidare mot Vistasstugan. Problemet var bara att regnet vräkte ner på morgonen och att ens ta sig fram på de såphala blocken verkade vara ett hopplöst projekt. Så jag vände tillbaka till Mårmastugan, torkade kläder och höll koll på väderläget genom fönstret. Efter tre timmar lättade det och jag satte av mot Mårmapasset. Visst, det är en ganska respektingivande stigning från Mårmastugehållet, se till att ha med er gott om vatten - här finns mest block och inte mycket rinnande vatten. Det kommer att dröja lite innan ni kan fylla på igen. Men med lite tjurighet och god grundkondition är det inga problem att ta sig upp i passet. Utsikten är oslagbar! En av de vackraste i Kebnekaisefjällen vill jag påstå! Vid god sikt är det inga problem med orienteringen. Nedstigningen från passet är dock segdragen, det är många höjdmeter som ska avverkas och man går på stora stenblock, det är lätt att ramla om man är trött och ryggsäcken tung! Rasta ofta! Bra tältplatser finns vid sjön Vassaloamijávri (även om jag själv fortsatte ner till Vistasstugan samma dag - och inhandlade en påse bilar och en STOR chokladkaka...)

GOD TUR!!

Petra
 
Tufft

Hej!

Gick hela vägen från Alisvagge till Vassaloamijavri på en dag i somras. Tufft! Särskilt nedstigningen från passet, när man är trött. I blött väder hade det varit en ren mardröm.

Det är alltså, hävdar jag, inte något som man rekommenderar till oerfarna vandrare. "Lura" inte med flickvännen med falska förespeglingar.... ;-)

Mvh Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.