UL linor till min hammock!

Tycker att det är lite svårt att översätta till svenska alla dessa termer och uttryck såsom:

De flesta av dem går utmärkt att översätta om man bemödar sig med att slå upp dem.

Hammock = hängmatta
Tarp = press (formellt sett), det är ju en förkortning av tarpaulin som betyder pressenning

Woopiesling är väl ett varumärke? De översätts normal inte.

Shokcord är väl gummirep på svenska?

Treehugger är väl ett slanguttryck, trädkramare blir ju den ordagranna översättningen.

Men poängen är ju att de orden inte kan missuppfattas. Men hammock på svenska är inte samma sak som hammock på engelska...
 
Jag är helt med på din linje om att vi kanske borde lära oss att använda de svenska termerna för all utrustning vi tagit till oss från utlandet, för vem vet... Om några generationer så kanske svenska språket går som specialutbildning typ hemspråks undervisning i skolan.
Men, det finns ju fler områden där det känns lite främmande och obekvämt att försöka översätta de olika begreppen till svenska även om det går.
Trailrunning/ spårlöpning
Mountainbike/ bergcykel
Bushkraft/ skogshantverk
 
Som sagt var, jag är inte anti att använda engelska termer, jag är anti att använda engelska termer som kan uppfattas som svenska termer som i sin tur betyder nåt helt annat.

Tarp är inget svenskt ord, kan inte missuppfattas.

Bushcraft är inget svenskt ord, kan inte missuppfattas.

Hammock är ett svenskt ord, som har en helt annan betydelse än det engelska hammock.
 
Som sagt var, jag är inte anti att använda engelska termer, jag är anti att använda engelska termer som kan uppfattas som svenska termer som i sin tur betyder nåt helt annat.

Tarp är inget svenskt ord, kan inte missuppfattas.

Bushcraft är inget svenskt ord, kan inte missuppfattas.

Hammock är ett svenskt ord, som har en helt annan betydelse än det engelska hammock.

Den svenska översättningen borde bli campinghammock då. Engelskans hammock är ju en förenkling av camping hammock, så då tycker jag inte att det borde vara ett semantiskt problem att en anglicism smyger sig in.

Vad det gäller linor finns det ju som flera andra påpekar mängder av lösningar. Jag tycker att remmar är enklast, men tror nog att whoopie slings också är smidigt. Keep it simple är tricket. DD-s remmar fastnar förfärligt i barken, och dessutom har de en tendens att färga av sig. Dyneema finns i alla möjliga tjocklekar och varianter. Självlysande kanske vore kul? :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0
Jones Var kan jag köpa min polska sovsäck? Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Light day - min teknik för en vandringsdag Lättpackning 2
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.