Anpassa köket till vandringen

Ännu ett sätt att dra ner på vikt är ju att som jag gör, är att ta med de kök o kastruller stekpannor som är anpassade efter vad jag ska laga för mat.
Hemma tar man ju en liten stekpanna, liten kastrull om man ska laga liten mängd mat.
eller hur ?
Många släpar nog runt på uppsättningar i onödan misstänker jag.
Men det här förslaget har väl Martin tänkt på för flera år sedan...
 
Precis. På en stugvandring så duger ofta ett litet metatablettkök för att koka upp en kopp om man vill ha något varmt att dricka mellan stugorna. Kan man vänta till man kommer fram till stugan så behövs egentligen inget kök överhuvudtaget. Termos har jag rationaliserat bort också.

På stormköket vid tältvandring så tar jag bort ena kastrullen även om jag gissar på att viktminskningen blir minimal.
 
Trangia 27 UL väger enligt deras hemsida 720 g komplett. Jag vill minnas att kastrullerna på 1 liter ligger strax över 150 g.
 
Biltemas gaskök

Biltema har en budgetvariant som jag tror låg runt 600 gram men jag kan ha kommit ihåg fel.

Jag håller verkligen med om att vikten går att få ner med att banta köket, körde tidigare med Trangias kök med 2 kastruller och dessutom en kaffepanna. Senast i fjällen blev det ett Biltema gaskök och bara en Trangiakastrull med hemmagjort vindskydd. Funkade finfint, snabbare kokning och en liten gasflaska räckte gott och väl en vecka. Sparade många hekto på bytet!
 
Lätt kök

Att anpassa köket till vandringen kan dras ett steg längre. På min senaste skogstur använde jag den inte helt nya metoden att laga maten över öppen eld. Det enda som behövs i köksväg är då en titankastrull med handtag och lock.

Mysigt, men inte lika smidigt som ett gaskök.

Totalvikten för kök och buret bränsle stannar då på 100-200 gram oavsett hur lång turen är.

Slå det om ni kan ...

Johan
 
Senast ändrad:
På min senaste skogstur använde jag den inte helt nya metoden att laga maten över öppen eld. Det enda som behövs i köksväg är då en titankastrull med handtag och lock.
Detta borde helt klart vara det miljömässigt bästa sättet att laga mat (minimalt utsläpp för att producera bränslet). Ved växer dock inte på träd ovan skogsgränsen, jag har alltid med mitt multifuelkök (som jag alltid kör på bensin). Lite mer mickel men det är det värt.
Trådkapsvarning: Har aldrig använt gaskök - det verkar svårt att veta när bränslet är slut i en sluten gastub? Skakar man på flaskan och gissar hur många minuter till man kan laga mat?
 
Senast ändrad:
Så gör jag jämt. Mitt gaskök packas ned i för turen lämpliga kastruller.

Om man (vi) är (var) två, så är det två vanliga trangiakastruller (vad är de, 1,5 och 1,75L?), ett pajformslock, fotstöd och visp som gäller. Är man i skogen kan jag lyxa och ta med en plasttallrik var... I fjällen åker ibland vindskyddet (alu-folie, hemgjort) med.

På ensamturer blir det en 1L-trangiakastrull, fotstöd, kaffepanna etc.

På lättpackarturer blir det en 0,8L-titankastrull, utan det förhatligt tunga locket (35g) men med folielock.

Vintertid blir det MSRs motsvarighet till trangiacontainern, med inbyggt vindskydd/värmeväxlare. Färdigsotad och redo för stinkande bensin...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PetNor Anpassa isolering i jackan efter årstid Lättpackning 2
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Martin Fjäderlätt Lättaste köket Lättpackning 8
teoek Lämmna köket hemma! Lättpackning 31
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.