UCPA alpinism

Jag har sökt runt lite här bland forumen angående UCPA:s alpinistkurs. Jag har förstått av de inlägg jag har hittat att man klarar sig bra på sin skolfranska. För mig som talar knagglig skoltyska uppstår dock frågan om man klarar sig utan någon franska alls? Att man inte kan ta till sig utbildningen i samma utsträckning är självklart men vad jag främst tänker på är säkerheten, funkar det utan att guiden helt enkelt placerar en på en kulle för att öva på knopar i en vecka för att man inte kan prata med honom. Mycket tacksam för svar!
 
V 29 & 30

Jag och en kompis åker ned v 29 & 30 till Argentiere för att gå UCPA´s alpinismkurs.

UCPA i Göteborg sa att på större centra (som det i Argentiere) talar många guider engelska eller något liknande... (ingen av oss pratar franska men har/har haft franska bilar *fniss*)

Kan rapportera mer efter hemkomst!
 
Detta lät intressant! Har ni lust att dela med er lite mer information om kursen? typ hur mycket tidigare erfarenhet som behövs osv.

//Mikael
 
UCPA

Vi ska gå "Alpinism nybörjarkurs" en vecka och sen fortsättningskurs veckan efter. Vi vet inte så mycket om kurserna, lite impulsgrej.. Men vi har båda lång friluftserfarenhet och min kompis har klättrat en hel del här i Sverige.

http://www.ucpa.se
 
Jag var nere i Argentiere förra sommaren på Alpinistkursen och min guide talade utmärkt engelska. Vi var 6 elever i gruppen varav jag var den enda som inte kom från Frankrike, så guiden talade mest på franska med oss och sedan översatte han det väsentliga för mig. Säkerhetsmässigt så var det inga problem dock kände jag att guiden inte översatte alla historier om bergen som han berättade.

/Mikael
 
Jag har mailat UCPA utan att få något svar men era uppgifter låter ju betryggande.

Hoppas på en rapport vid hemkomst (även om jag då antagligen redan bokat kursen men i alla fall kan veta vad jag bör förbereda mig på...).
 
Mijo_S; sa:
Jag var nere i Argentiere förra sommaren på Alpinistkursen och min guide talade utmärkt engelska. Vi var 6 elever i gruppen varav jag var den enda som inte kom från Frankrike, så guiden talade mest på franska med oss och sedan översatte han det väsentliga för mig. Säkerhetsmässigt så var det inga problem dock kände jag att guiden inte översatte alla historier om bergen som han berättade.

/Mikael


Hur var det med utlåningsutrustning såsom storskor, ryggsäck etc. Var det schyssta grejor eller bör man ta med sig något eget?
Har du något annat konkret tips på "måstehamed" grejor?
 
Saltis; sa:
Hur var det med utlåningsutrustning såsom storskor, ryggsäck etc. Var det schyssta grejor eller bör man ta med sig något eget?
Har du något annat konkret tips på "måstehamed" grejor?

All teknisk utrustning fick vi låna, storskorna kom från Millet, Hjälm, Isyxor, Stegjärn och Klättersele från Petzl.
Grejerna var helt OK men om man har egna skor så rekomenderar jag att ta med dem, själv körde jag med mina Meindl de dagar då vi inte övade isklättring.

Skalkläder, några underställ, solglasögon, solskydd (typ 25+) är "måstegrejorna". En eller flera vattenflaskor är bättre än ett vätskesystem (jag skaffade ett sådant med det frös ihop när vi kom över 3000 möh). Det finns många sportbutiker i Argentier om man behöver komplettera sin utrustning

/Mikael
 
Mijo_S; sa:
Jag var nere i Argentiere förra sommaren på Alpinistkursen och min guide talade utmärkt engelska. Vi var 6 elever i gruppen varav jag var den enda som inte kom från Frankrike, så guiden talade mest på franska med oss och sedan översatte han det väsentliga för mig. Säkerhetsmässigt så var det inga problem dock kände jag att guiden inte översatte alla historier om bergen som han berättade.

/Mikael

Jag upptäckte inte ditt inlägg förrän jag såg ett mystiskt citat... Risken med att posta samtidigt...

Det låter ju väldigt bra. Vad tyckte du om kursen i övrigt?
 
Per Ö; sa:
Jag upptäckte inte ditt inlägg förrän jag såg ett mystiskt citat... Risken med att posta samtidigt...

Det låter ju väldigt bra. Vad tyckte du om kursen i övrigt?

Jag lärde mig mycket, guiden var kunning och svarade glatt på alla frågor jag hade. Boendet har enkel standard, 5 personer per rum. Maten var kanon med undantag för frukosten som var väldigt spartansk med Svenska mått, verkar som de kör lite bättre frukost på vinterhalvåret då det är fler Svenskar där nere (det fanns skyltar på svenska som sa "Släng inte gröt i..." men någon gröt såg jag inte till).

/Mikael
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fannyn Alpinism med UCPA Alpin / Bigwall 16
busnicke UCPA alpinismkurs Alpin / Bigwall 0
apfaktor Mt Blanc med UCPA 3/7 Alpin / Bigwall 2
jacobster Alpinistkurs med UCPA Alpin / Bigwall 4
bushmaster84 ucpa? Alpin / Bigwall 35
Stranne Alpinismkurs med UCPA i Argentiere Alpin / Bigwall 7
SonOfTheSun Mentor i alpinism Alpin / Bigwall 3
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
E9climbing Den roliga tråden om Alpinism Alpin / Bigwall 29
abbeolin Äventyrlig Alpinism partner sökes Alpin / Bigwall 6
Polarnatt Pannlampa för alpinism Alpin / Bigwall 29
Tovo Alpinism i Chamonix v.17 Alpin / Bigwall 0
logik Nybörjarkurs i alpinism Alpin / Bigwall 11
nsidirop Medelsvår alpinism Alpin / Bigwall 44
plp Extreme Alpinism, skalplagg, dun och syntet Alpin / Bigwall 23
StefanM- Längd på isskruv för ankare vid alpinism? Alpin / Bigwall 6
trolltind Alpinism, god stil, sponsorer Alpin / Bigwall 50
chrtur Nyfiken av modern svensk alpinism? Alpin / Bigwall 43
dangermouse lätt alpinism i norge Alpin / Bigwall 7
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Alpin / Bigwall 0
realout Böcker om Alpinism för gröngölingar? Alpin / Bigwall 10
Janbanan9 Komma igång alpinism! Alpin / Bigwall 15
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1
Phillipe Bergsguide skola/alpinism kurser? Alpin / Bigwall 4
Kamelen Skitouring/alpinism i Sydamerika Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.