Nybörjarkurs i alpinism

Hej!

Jag är intresserad av att lära mig lite mer om alpin klättring. Anser ni att en nybörjarkurs i alpinism behövs? Eller går det joina en vanlig expedition som endast har "god kondition" som krav för att ta sig upp för, exempelvis mt. blanc?

Vad har ni för förslag till kurser eller litteratur jag bör ta mig an? Vet någon något om "mwsguide.com"? ... eller UCPA? Har hört att sistnämndas kurser är på franska, vilket för mig är ett problem.

Kan jag annars lära mig själv genom att t.ex börja "enkelt" med svenska fjällen, och successivt öga svårighetsgraden?

Om vi nu antar att jag börjar från 0 så att säga.
 
Vilken väg som är bäst in i bergsbestigning beror nog på vad du har för förkunskaper. Alpin klättring handlar dels om den tekniska biten (hur säkra, klättra, glaciärräddning mm), dels om kunskap om elementen (höjden, kyla, bedöma väder, vintercamping) och dels om att känna sig själv hur man fungerar ute.

Min egen väg in i alpin klättring var genom att hänga med kompisar på en tur till Alperna. För att gå den vägen bör man nog ha ganska bra koll på de andra bitarna med utevistelse i vintermiljö, läsa på ordentligt och träna tekniker innan man drar iväg på skarpt läge. Skall man hänga med andra måste man ändå kunna klara sig själv, göra rätt säkerhetsbedömningar för sig själv och vara en fullgod medlem i säkerhetskedjan om något händer. Den svagaste länken måste ändå hålla. Dina kamrater är inte guider att lägga allt ansvar på.

Har du inte den basen, måste du bygga upp den. En kurs är ett snabbt sätt att lära speciellt den tekniska biten, men samtidigt måste du träna alla andra moment. En veckokurs gör dig inte till färdig alpinist. Träning och planering är viktigt. Börja med uteliv på vintern, sova ute, laga mat, hålla dig torr, varm och mätt, kläder, att lägga dig på rätt nivå, så du inte blir för svettig (och fryser). Och samtidigt träna på klätterteknikerna. Börja hemmavid, så du kan gå hem om något inte fungerar. Fortsätt till vinterfjäll i Norden. Det behöver inte ta åratal av förberedelser. Om du bara bestämmer dig och går in för det kommer du lära dig mycket över en sommar- vinter.

Hoppas du inte blev avskräckt utan istället ser det som en spännande utmaning. För det är riktigt kul.

/Anders
 
Ucpa

Jag började klättra i och med UCPAs alpinkurs. Språket var ett litet problem, men det är inte utvecklingssamtal man åker för, det är ju praktiken. De andra eleverna talade engelska och kunde översätta om det behövdes så välj inte bort UCPA för att du inte kan franska.

VI fick sportklättra, träna på snötekniker, klättra enkla och fina turer, och vara ute hela dagarna. Det var en bra början för mig.
 
Hej,

Jag funderar på att ta en nybörjarkurs nästa vecka. Har någon möjlighet och lust att följa med?

MVH
Chatte
 
Jag kan rekommendera UCPA. Jag tror inte du behöver oroa dig för språket. När jag gick nybörjarkursen var vi en helsvensk grupp. Ingen av oss kunde franska, men instruktörerna kunde tillräckligt mycket engelska för att vi skulle förstå dem.
Annars finns det som sagt troligtvis någon i gruppen som kan översätta.
 
Jag kan inte ett ord franska men har anmält mig till UCPA alpinism (12/6) i vilket fall, förståelse löser sig alltid till slut!
 
Jag gick UCPA Alpinismkurs 2003.
De första dagarna kontrolleras detalgarnas klätterförmåga dvs vi fick klättra långa (flera redplängder)förhållandevisa lätta sportklätterturer på borrbult. är man van att bara klättra på topprep motsvarande är det en viss omställlning. Sedan byggs detta på med säkringstekniker.

Sedan fick vi en dag på Mer de Glace med glaciärteknik (ej isklättring) och slutligen hann vi med en bestigning av Grand Paradiso, 4061möh de sista dagarna med övernattning i Italien, det var trevligt och kursens höjdpunkt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gran_Paradiso

Rekomenderas varmt även om det är väldigt fokus på "sportklättring", kontra "fjällklättring" eller vad man ska säga och kanske mer fokus på upplevelser än att lära ut från guidernas sida.

Fördelen med UCPA är ju att man inte direkt behöver ha med sig någon utrustning utan enbart ta med kläder.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.