Komma igång alpinism!

klätterkurser

STF har alpina utbildningar i kebnekaise och klätter förbundet även så.

Jag gick STF´s aplina kurs för 2 år sedan, måste säga att jag blev väldigt nöjd över kurs innehållet.
 
Kebkursen

Svenska klätterförbundets alpina klätterkurs som hålls i Kebnekaise varje år har mycket goda och ERFARNA instruktörer. Den skiljer sig en del från STFs kurs, så kolla gärna vad du får innan du anmäler dig. Men jag kan varmt rekomendera kursen. Instruktörsteamet under årets kurs bestod bla av några Bergsguider, några bergsguidesaspiranter plus några gamla rävar, typ Rafael Jensen (K2 mfl.) Ett shysst gäng, helt enkelt.
 
Är det STF is och snö kurs ni menar?
Jag tycker Svenska klätterförbundets alpinkurs verkar mer avancerad, någon som har koll? Den är sen dessutom längre och billigare!?!
Vilken rekommenderar ni?
 
Nej. Dom har en utbildnig som äger rum på sommaren.
Den täcker det mesta som man kan behöva veta inom alpin klättring.
Det som skiljer sig från skf´s kurser är att den är inte så grundligt och välplanerad som skf.Sedan är den en vecka kortare och hälften så dyr.
 
STF-guiderna

Har det inte varit en hel del kritik mot just STF-guidernas bristande kunskap och kompetens? Var det inte någon som avled under övning av sprickräddning med just stf-guider? Visade det sig inte sen att de saknade lämplig utbildning? Jag är inte hundra, men det är som jag minns det iallafall. Fast det finns ju många som leker guider... Därmed inte sagt att bara guider enbart är kompetenta eller tillräckigt kompetenta att hålla på med dylika aktiviteter.
/Jonas
 
Hmm, var kan man hitta info om den kursen, hälften så dyr som skf:s kurser? Den alpinkursen jag hittat hos svenska turistföreningen kostar typ 9000 och går av stapeln i mars!
 
Det stämmer att stf´s guider inte är ( var ) utbildade.
Men den ena som vi hade var en duktigt aplenist som hade gått skf´s kurs innan. ( josef hette han ). Den andra killen hade jobbat som guide i Österrike, båda var väldigt kompitenta. Olyckor kan hända även de erfarna.
Info. borde finna på stf´s hemsida
 
Hmmm

A5; sa:
Det stämmer att stf´s guider inte är ( var ) utbildade.

Det var lite det jag försökte säga aningen diskret. Jag har ingen erfarenhet av STFs instruktörer så jag vill egentligen inte baktala dem, men de har tidigare ofta varit folkhögskoleutbildade. Inget fel med det, men nivåerna är lite olika, ingen kvalitetssäkring som guide direkt. SKF däremot vet jag håller en mycket hög nivå, några av Sveriges bättre alpinister. Det kan vara värt pengarna.
 
Janbanan9; sa:
Hmm, var kan man hitta info om den kursen, hälften så dyr som skf:s kurser? Den alpinkursen jag hittat hos svenska turistföreningen kostar typ 9000 och går av stapeln i mars!
Han menade nog egentligen att SKF:s kurs är betydligt billigare (halva priset?). Såvitt jag vet har den alltid varit billigare.
En viktig orsak är att man i princip bara betalar för guiderna när man går SKF:s kurs. I STF-fallet betalar man även för hyra av utrustning samt kost och logi.
 
http://www.ucpa.se

http://www.ucpa.se

Bra guider (UIAGM eller vad det heter), bra miljö (Chamonix), hyfsade priser (Billigare än Sverige), långt att åka till (drygt 20 timmar från sthlm med bil) Vet inte om dom kör alpinism på vintern.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.