Trattkantareller

-PaTRiC-; sa:
jag fattar inte heller den funktionen.. MEN jag vill ha borsten på kniven, ungefär så här..

[trasig bild]

sådana här ligger i våra svampkorgar, behövs inget tuffare då svamp är mjukt, gillar dock att ha borsten på ovansidan skaftet..

SvampKnivc_400x400.jpg
 
Har en liknande Patric, en Knivman från 90-talet. Efter en viss reprofilering av bladet så är jag nöjd med den. Från början var den dock helt oduglig till vad den var designad till. Den klarade knappt att skära itu en morot eller svamp utan att trasa sönder den (trots att eggen var vass).

Förstår inte hur de kan sälja knivar med en sådan slipfas. Måste ha varit runt 30 grader eller mer per sida på den ca 0.5 mm breda primäreggen (kniven är av fullflatmodell)! Godset var med andra ord avsevärt tjockt och en uttunning var därför nödvändig.

~Paul~
 
Det var som .... Tack Gustav. Antagligen den ultimata svampkniven. Hm, nu återstår bara att få tag i den.

~Paul~
 
OK, var på väg att beställa kniven men den otroligt dyra frakten gör köpet omöjligt.

Kniven kostar 15 Euro, vilket är OK. Frakten däremot går på 17:28 Euro, vilket motsvarar en sammanlagd summa på 32:28 Euro, ca 300:- svenska kronor.

Så bra är den inte.

~Paul~
 
Undrar om dom inte hade just den modellen på Botaniska trädgården i Göteborg? Kanske värt slå en signal och kolla....

Mvh
J
 
-PaTRiC-; sa:
sådana här ligger i våra svampkorgar, behövs inget tuffare då svamp är mjukt, gillar dock att ha borsten på ovansidan skaftet...
Precis såna har vi också alltid kört, men jag är inte helt nöjd med att ha borsten i andra änden (precis som Paul uppenbarligen inte kan använda en kniv med fel slipfas, så kan inte jag använda en med ett rakt plastskaft. Svampar är inga enkla grejer, utan kräver ordentliga knivar och en vältränad fysik (not to mention the Killer Instinct som även kan användas för att försvara demokratin [internhumor])).

Haha, nä vad jag menar är förstås att problemet med svamp är 1. Att ha tid att leta 2. att hitta sattygen 3. och sedan följer plockandet rätt naturligt. Men, om det finns en bättre pryl än den jag använder, så måste jag ha den! Ska genast slipa om en sån där plastkniv och sedan böja plastskaftet till den optimala formen meddelst varmluftpistol (sedan ska jag be NUI om tips på hur många hål man kan borra i skaftet och bladet...)
 
Hahaha, nu får du sluta sniffa Anders ;) *Skämt*

Roligt inlägg!!

Men det där med att böja skaftet är kanske inte så dumt. Skulle kanske testa på min Fixwellkniv. Och när man ändå håller på att mjuka upp skaftet så kan man kanske pressa in några grisborst ;)

Förresten, att hitta dem är kanske inte så svårt. Däremot att rensa de små kräken är en annan sak!! Måste erkänna att jag ibland, inför åsynen av mängden, slängt de flesta. Ja jag vet jag är en syndare ;).

~Paul~
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.