Trattkantareller

Hur svårt kan det bli???
Jag har aldrig misslyckats med att torka svamparna. Dock kan man väl antagligen konstatera att det som är dåligt redan vid plockningen är inget att försöka torka, det är ju redan kört.
Det andra är nog att se till att svamparna inte ligger tätt ihop eller är onödigt stora. Jag delar som sagt alla svampar vid rensningen och det brukar vara relativt få som behöver delas ytterligare, även om det kan vara bra om svamparna är stora.

Är de mycket blöta från början, och man lägger dem på tidningspapper, kan man möjligen behöva byta papper efter några timmar. Trådmetoden innebär att man slipper funder över pappret, men å andra sidan kan man behöva kolla att svamparna inte tryckts ihop längs tråden.

Nu har jag ansträngt mig och försökt att framställa en enkel sak så komplicerad som möjligt, men jag är fortfarande inte inne på högre temperaturer eller avfuktad luft...

Ska man torka 20 kg kanske man behöver torkskåp för att forcera, och för att inte hela bostaden ska vara täckt av utspridda torkande svampar.
Fast å andra sidan med 20 kg svampar torkade så lär man inte behöva fundera på svammplockning den närmaste tiden. Största problemet måste vara att man ledsnar på svamp...
 
Mezzner; sa:
Ska man torka 20 kg kanske man behöver torkskåp för att forcera, och för att inte hela bostaden ska vara täckt av utspridda torkande svampar.
Vi brukade spänna mygggnät under taket i garaget och hobbyrummet (=en skrubb). Inga probs att torka 10 kg svamp på några veckor. Om man inte är över 2.10 lång så har man inga men av torkningen heller.

dePaul; sa:
PS Jag säger inte att det inte kan lyckas att torka svamp i rumstemperatur, men det är fasen så mycket svårare än andra metoder. Risken att misslyckas är rätt stor.
Kan inte påstå att det är vidare svårt. Enda gången jag misslyckats var när jag hade svamp som var dålig redan från början (trumpetsvamp som hamnat under vatten och svartnat) och lade alltihop på - håll i dig - tidningspapper.
 
Jag vill också hitta svamp! Var är alla trattisar och annat kul? Känns som det dammsugats rent ute i bushen. Får väl göra ett nytt försök.

/mattias
 
Vi har uppenbarligen olika erfarenheter.

Jag, min mor och bekanta har gått ifrån metoden med tidningspapper och rumstemperatur för länge sedan, pga de tidigare nämnda problemen. Tydligen har också trådstartaren (Monica) råkat ut för samma problem.

Att montera ihop ett ställ med träram och hönsnät i en hyreslägenhet (alla bor inte i ett eget hus ;))är inte särkskilt praktiskt. Framför allt inte om man hittar 20 kg svamp.

Att behöva byta papper flera gånger anser jag inte heller är särskilt komfortabelt. Det måste ju vara enklare att ge svampen en skjuts i torksåpet och därmed förkorta den tid som svampen torkar/är ivägen.

~Paul~
 
Halvfabrikat

Stek trattisarna till det börjat vätska sig ordentligt. Sedan tar du lämplig mängd svamp, inklusive spadet och slänger in i frysen (lägg gärna i fryspåse eller bytta först ;-) . Ta fram vid behov och fortsätt steka färdigt. På detta sätt behöver du inte hålla på och torka och får undan svampen på några timmar. MOSS!
 
54 kr!

-PaTRiC-; sa:
jag fattar inte heller den funktionen.. MEN jag vill ha borsten på kniven, ungefär så här..

X-5559_jpg.jpg

Sån kan du hitta för 54 kr (förvånande lågt pris?) av märket Sagaform, i t ex Werner och Werner-butikerna. OK, kvaliteten knivmässigt kanske inte känns som något som kostar mer, skaftet är ganska enkelt, men det är ju en svampkniv bara.

Kolla http://www.sagaform.se/ under Sortiment-Sverige-Adventure-Svampkniv, canvasfodral.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.