Trattkantareller

1. personligen tycker jag att ett lakan fungerar bättre än tidningspapper, orsaken är att vissa svampar fastnar i pappret, bakplåtspapper fungerar säger bra men jag föredrar lakan då "suger" upp lite av fukten som går "ner"

2. ibland räcker det inte med lufttorkning, till exempel soppar kan gagnas av en runda i ugn på låg värme med öppen lucka som flera andra i tråden angivits.
 
-PaTRiC-; sa:
1. personligen tycker jag att ett lakan fungerar bättre än tidningspapper, orsaken är att vissa svampar fastnar i pappret, bakplåtspapper fungerar säger bra men jag föredrar lakan då "suger" upp lite av fukten som går "ner"

2. ibland räcker det inte med lufttorkning, till exempel soppar kan gagnas av en runda i ugn på låg värme med öppen lucka som flera andra i tråden angivits.
Hahaha, till slut är vi ense Patric! Konstigt att dina knividéer är så konfysa ;).

Några kommentarer:
Lakan är verkligen bättre än tidningspapper. Men endast om torkningen går ganska fort. Det faktum att lakanet suger upp en del av svampens vätska är också en nackdel eftersom svampen i samma veva fastnar i tyget. Det gör det inte på ett bakpapper!

~Paul~
 
Säg det ämne man inte kan tjafsa om...

Jag har kört tidningspapper, men även tagit en lång sytråd och med en nål trätt upp hela skörden på denna. Den hänger man upp denna fritt i luften med lite lagom avstånd mellan det man hänger upp i (använd fantasin). Torkar snabbare än på papper, och mycket smidigt att bara dra av allting ned i en glasburk.
Är svamparna TORRA när man lägger dem i burken så är det ingen risk. Trattisar föredrar jag alltid att dra isär så man ser ner i hela skaftet. Brukar vara lite läskigheter där ibland och det känns ofräscht att hitta saker bland den torkade svampen.

Sen måste vi svenskar som regel inse att vi får vika ned oss när det kommer en finne och säger hur man ska göra med svamparna. De brukar kunna sånt bättre, även om nu Putte och Pålle verkar var mer knivintresserade än hela Finlande tillsammans.
 
Mezzner; sa:
1. en lång sytråd och med en nål trätt upp hela skörden på denna

2. Är svamparna TORRA när man lägger dem i burken så är det ingen risk.

3. Sen måste vi svenskar som regel inse att vi får vika ned oss när det kommer en finne och säger hur man ska göra med svamparna. De brukar kunna sånt bättre, även om nu Putte och Pålle verkar var mer knivintresserade än hela Finlande tillsammans.
1. Det absolut bästa sättet. Men återigen; om inte torkningen går tillräckligt fort så hinner svampen att ruttna.

2. Det är det här som är så svårt att bedöma. När är svampen torr??

3. Haha, tack för den passningen. Men jag är inte helt säker att alla finnar är så säkra på sina svampar. Däremot är de ena jäklar på knivar ;)

~Paul~
 
MonicaTommy; sa:
hej.

Vi har varit ute och plockat trattkantareller, vi har nu spridit ut svamparna på tidningspapper. För att påbörja torkning.

Vi undrar nu om någon vet varför vissa av svamparna har börjat lukta och blivit betydligt mörkare än de övriga svamparna? tacksam för svar.

Mvh Monica och Tommy.
Som Paul så förtjänstfullt förklarat så har de svartnade svamparna börjat ruttna. Det känns surt att slänga dem, men så är det. Annars sprider sig lukten och ev också förruttnelsen.

Den första laddningen trattisar som jag lade på tidningar för att torka ruttnade i stor omfattning. Så, jag fick krypa till korset och lyssna på morsan: Gör riktiga torkställningar (träram med myggnät över), så slipper man förruttnelse. Mina föräldrar har torkat svamp i tiotals år på det viset, och har aldrig problem med rutten svamp (varken K-J, trattkantarell eller svart trumpet). Inte heller jag sedan jag började med torkställningar.
 
Torken som finns beskriven här på Utsidan fungerar utmärkt:

http://www.utsidan.se/mat/kokbok/tork.html

En fläkt, med eller utan värme, är mycket bra att ha de första timmarna så att man snabbt sänker fuktigheten. Även om man torkar på tidningar så är det bra med en fläkt de första timmarna. Problemet med mörka svampar som trattkantareller är att det är svårt att se vilka som är dåliga. Nu förekommer också mycket mögelsvamp på storsvamparnas fruktkroppar i skogen.
 
Hm, man lär sig hela tiden. Jag brukar få rensa bort enstaka då de sett lite väl mörka ut. Men annars så mörknar allihop mer eller mindre i och med torkprocessen. Det trodde jag var normalt.

Jag har i början av trattkantarellkariärren provat att köra i ugnen eller bastun. Det funkade INTE bra. De började svettas och lukta illa. Om man körde på låg värme i varmluften så funkade det. Tricket verkar vara att de inte får börja svettas. Luftning A och O. Ju högre värme ju mer blås måste man ha.

Nu kör vi oftast bara med bakplåtspapper och inte så fulllastat. Går bra. Jag tycker inte att det verkar göra nåt att torkningen drar ut på tiden (bara dom inte svettas)

Kommentera eller såga gärna mina erfarenheter.
 
Lars_P; sa:
1. men annars så mörknar allihop mer eller mindre i och med torkprocessen. Det trodde jag var normalt.

2. Jag har i början av trattkantarellkariärren provat att köra i ugnen eller bastun. Det funkade INTE bra. De började svettas och lukta illa.
1. Ja, merparten mörknar (Karl Johan gör det som bekant inte). Men om vissa mörknar i snabbare takt än andra under lufttorkningen och dessutom luktar illa, så kan man misstänka att de börjar ruttna.

2. Som jag nämnde tidigare. Det går att torka svamp i vanlig ugn. Om man får problem i samband med det så beror det nästan alltid att man har kört på för hög värme.

Svampen blir bränd, kolsvart, minskar i storlek till nästan ingenting och luktar gammalt trä. Finessen är att sänka ugnsvärmen så lågt som det går. Jag får ner min ugn till ca 45 grader och det brukar funka fint.

Ett torkskåp är tusen gånger bättre än ugn. Den varma luften har verkligen förmågan att avlägsna fukt från svampen. Brukar ta allt mellan 4 till 10 timmar beroende på hur pass fuktig svampen är.

~Paul~
 
Re: Re: trattisar

[/QUOTE]
Ursäkta att jag kommenterar ditt inlägg Kim. Men du repeterar mitt tidigare inlägg och dessutom kommer med ovidkommande kommentarer. Om du kollar vad ämnet handlar om så förstår du vad jag menar.

~Paul~

PS Glasburk med tyg och gummisnodd är inte helt optimalt eftersom fukten likt förbaskat angriper svampen underifrån. En vanlig öppen papperspåse är bättre. [/QUOTE]

Jasså. jag tänker inte kommentera det. att även jag råkade svara på frågan.

Har även förvarat den torkade svampen i stora glasburkar med tyg/gummisnodd runt,ovanför kylskåpet och även det har fungerat så kan det inte vara helt fel.
Om fukten kommer underifrån då kan inte svampen vara färdigtorkad.
 
Re: Re: Re: trattisar

Peikko; sa:
1. Har även förvarat den torkade svampen i stora glasburkar med tyg/gummisnodd runt,ovanför kylskåpet och även det har fungerat så kan det inte vara helt fel.

2. Om fukten kommer underifrån då kan inte svampen vara färdigtorkad.
1. Har inte sagt att det är fel. Läs mina inlägg igen. Andemeningen i det jag säger är att det är svårt att se när en svamp är genomtorkad. Lägger du en dåligt torkad svamp i glasburk så är det kört.

Därför vidhåller jag att en pappespåse är bra mycket bättre, eftersom svampen i den fortsätter att torka i infinitum.

2. Exakt

~Paul~
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.