Hallo..här får du litte information och tipps om kök av egen erfarenhet^^
Med ett multifuel kök kan du använda både gas, bensin och fotogen (beroende lite på vilket sorts mulitifuel det är.) Själv tycker jag att gas är ypperligt vid stekning. Du kan finsjustera lågan presis till den temperatur du vill ha och för att slippa bränna stekpannan så är mitt tipps att du skaffar dig en tyflonpanna som är betydligt lättare att rengöra och bränner inte fast lika lätt.
Tyflonpannan har dock inte lika lång livslängd som en vanlig aluminium panna och den är ömtåligare. Men själv tycker jag att det är guld värt att slippa sitta vid en iskal fjällbäck och skruba en igenbränd stekpanna tills fingrarna fryser av =)
Om du skaffar dig ett multifuel så får du bättre spridnig på lågan än med gasbrännaren till tragiat (Beror lite på vilket multifuel du skaffar.) och du kan använda bensin, du får dock inte ett lika bra vindskydd som du har i trangiat men du sparar betydligt mer vikt. Bensn sotar mer än gas och det är svårare att reglera lågan. Men bensin är effektivare än gas i minusgrader, vilket gör bensin till ett av de bästa valen av bränsle på vintern.
Val av kök är mycket beroende på vad du ska göra, om du ska ut på längre veckoturer sommar som vinter där du behöver spara vikt så passar ett multifuel bäst.
Men ska du bara ut på mintre dagsturer så fungerar ett trangia lika bra. det är bekvämt, skyddar från vind och skaffar du en gasbrännare till det så får du ett väldigt effektift kök på sommaren eller hösten(vikten är dock ett stort minus.)
Se till så att du får ett kök som passar dina äventyr i vildmarken, köp inte det värsta och dyraste utan att se om det passar dig. Ta god tid på dig om du välljer att köpa ett nytt kök så att det passar dig och dina äventyr.
Men i slutändan så är kanske det gamla hederliga Trangiat och den vanliga aluminiumstekpannan det bästa allternativet trots allt
LYCKA TILL!!!