Hur är Trangias multifuel x2?

Trangia multifuel x2, hur är det köket (har inte hittat så mycket info om det)?

Jag undrar:

Är det ett bra kök?

Uppkokstid jämf med t ex Optimus Nova, Trangia gasbrännare, MSR XGK Ex eller annan?

Hur bra går det reglera värme (vill använda det till mer än att koka upp vatten på snabbast möjliga tid)?

Lätt att ta isär och rengöra?




(Prioriterar driftsäkerhet)
 
Nya modeller brukar sakna erfarenhetsbanker.
Det är en dånbrännare och gillar man tystnad kring kokningen så bör man välja en annan modell.
Ur effektivitetssynpunkt är det inget att anmärka på modellen, osett. De flesta brännare av denhär modellen brukar bjuda både höga maxvärden samt relativt goda lågeffektslägen.
Varför köper du inte ett och skriver en recension?
 
Erfarenheter från förra året

Vi hade med oss ett sådant förra året på en planerad 10 dagars tur.
Erfarenheten är väl sådär måste jag säga, men det kan även bero på att vi råkade få ett måndagsexemplar, ägaren for utomlands ganska direkt efter vandringen vilket ledde till att bristerna inte hunnits följas upp ännu.
De problem vi råkade ut för var att köket flämtade väldigt och dog ofta på låg effekt, det vill säga det gick inte att sjuda eller steka på mindre hög värme. Vidare så drack köket mycket mer soppa än vad produktbladen/informationen säger, så räkna med lite extra. Vi gjorde inte det och det resulterade i att vi pga väder och kökskrångel kortade ner vår tur några dagar.

Ovan beskrivna problem ställde mig i svår vånda inför årets vandring, då jag skulle köpa MF kök att montera i Trangiavindskydd, eftersom det skrivits mycket dåligt om Optimus och vår erfarenhet av Primus var lätt besk.
Efter en del efterforskningar så visade sig att Optimus hävdar att de bytt tillverkare helt och hållet till sina Nova och Nova+ kök, vilket gjorde att jag var villig att testa dom, trots ryktet. Jag köpte ett Nova med monteringssats för att montera brännaren i ett Trangiavindskydd för någon vecka sedan och har än sålänge bara testkört det på fotogen och bensin, men med goda resultat. Med fotogen är köket extremt lättstartat och går engelt att vrida ner effekten för att sjuda vatten etc, koktid för en liter vatten utomhus i blåst (ca 5m/s), vindskyddat endast av min kropp, utomhustemp runt 20 grader, ca 4-5 minuter inkl förvärmning. Nackdelen med Fotogenen är att den sotar något enormt.
Bensin har näst intill identisk koktid under samma förhållanden, men med tillägget att det är svårt att få tillräcklig förvärmning med bensin på veken, den dunstar för fort. Tips är att förvärma med tenol eller liknande. Vidare så kräver bensinen något mer fingertoppskänsla för att lyckas med att sjuda vatten, men det går när man lär sig att lyssna på köket. På bensin sotar köket näst intill inget alls.
Något som kan tala för att Optimus bytt tillverkare till köken, förutom serienummerändringar, är att adaptern för att montera brännaren i ett Trangiavindskydd var för smalt borrad för att passa bottenmuttern på köket. Det är meddelat Optimus, men för min del avhjälpte jag det genom att borra upp hålet så att det passade.

Jag kommer att återkomma med utförligare redogörelse för köket i en annan tråd efter sommarens strapatser och räknar med att ha kört in köket ordentligt då.

Känns som om jag hamnade något OT, men för att sammanfatta:
Min erfarenhet av Trangias egna brännare (Tillverkad av Primus) är något negativ, men det skall tas i beaktning att vi kan ha råkat ut för ett måndagsexemplar. Fördelen med den modellen gentemot Nova är att jag har för mig att du kan köra gasol i den? Rätta mig gärna om jag har fel.
 
om Trangias multifuel x2 är en nedskalad version av optimus multifuel så förstår jag att det är problem med eldning på sjudningsnivå. Multifuel är ungefär samma som omnifuel men saknar reglernål in mot brännarens centrum och allt regleras med trycket i bränsleflaskan då en gasolkran som skall reglera vätskas flöde blir väldigt känslig få flödet är så litet i jämförelse när det är i gasform.

Omnifulel som _har_ en reglernål går heller inte sjuda speciellt bra då det antinge slocknar eller så eldar det för hett, gasol är nästan oanvändbart för smygeldning då blandningen brinner för magert och blåser ut.

Med bensin och fotogen kan det gå lite bättre om man kör med ett snäpp för stor munstycke - dvs gasolmunstycke för bensin och bensinmunstycke för fotogen då det brinner lite fetare och håller lågan bättre.

gasoloptionen är nästan obsolet här och det är bättre med en separat hattbrännare för gasol om man släpar med både fotogen och gasolflaskor.

novan kan inte hantera gasol (beror nog mest på sättet att ansluta - brännaren i sig fungerar troligen bra på gasol med ev. en munstycksbyte), men med tanke på hur gasol fungerar på omnifuel så kan man lika gärna låta bli.

kör man på trangia så kör man med trangia gasolbrännare när man vill köra på gasol med väldigt bra reglering. novan är brännaren som liknar gasolbrännaren mest när det gäller reglerförmågan.

---

Bränsleförbrukning är klart högre med fotogen/bensin i jämförelse med gasol med gasolbrännare - ingen större skillnad mellan nova och omnifuel och det hänger nog ganska mycket på brännarprinsipen, en koppbrännare har mycket högre fart på förbränningen (om inte annat så skvallrar ljudnivån om detta) och hetluften har kortare vistelsetid under grytan - sedan tror jag det blir mer utblandad med luft och därmed kallare som helhet i jämförelse med en lugnare brinnande diffussionsbrännare som dom flesta hattbrännar med lite större diameter.
 
seobserver:
Varför köper du inte ett och skriver en recension?

För att jag tycker att det är slöseri på miljö att köpa ett kök bara för att testa. Då tar jag hellre reda på fakta innan köp för att öka chanserna att det blir rätt från början.
 
Har använt X2:an vid ett par tillfällen (med fotogen som bränsle) och tycker att den funkar helt OK.
Tidigare har jag bara använt kökets spritbrännare, och i jämförelse med denna så går uppkok med X2:an VÄLDIGT fort. Har heller inte varit några problem med förvärmning, trots att jag kör med fotogen.

Som påpekats tidigare så går det inte att småkoka, sjuda med X2:an utan det är fullt ös från
havregryn till gröt, till ljudet av ett litet jetplan som är på väg att starta. Brännaren för ganska så mycket oväsen med andra ord.

Det största problemet jag haft med min brännare är att flamspridaren, som sitter fastsatt med clips direkt över munstycket, har lossnat vid ett par tillfällen. Något jag bistert fick erfara senast jag var ute, och insåg att denna mycket vitala del sannolikt låg kvar någonstans nere i förrådet. Utan den funkar inte brännaren.

Trots detta så är jag överlag nöjd med brännaren.
 
(klipp)

Känns som om jag hamnade något OT, men för att sammanfatta:
Min erfarenhet av Trangias egna brännare (Tillverkad av Primus) är något negativ, men det skall tas i beaktning att vi kan ha råkat ut för ett måndagsexemplar. Fördelen med den modellen gentemot Nova är att jag har för mig att du kan köra gasol i den? Rätta mig gärna om jag har fel.

Tror att upplevelsen med dålig sparlåga nog är en "feature" och inte ett fel ;), som tidigare sagts så är det väldigt svårt att reglera lågan när ventilen sitter vid pumpen. Ett annat kök med samma konstruktion är t. ex. MSR XGK.

Angående Nova så har jag hafr den äldre modellen och var väldigt nöjd. Köpte ett nytt Nova i vintras men tvingades konstatera att det inte fungerade. Köket var ett av de kök som tillverkades i den serie som sedan återkallades pga livsfarliga fel. Just mitt ex hade åtgärdats (vilket syntes genom ett litet märke på pumpen) men tyvärr fanns det alltså ytterligare fel som gjorde köket obrukbart.

Efter detta, och även upplevelsen av ett dysfunktionellt Optimus Crux Lite, är jag svårt Optimus-bränd...

Kul om det verkligen stämmer att de har bytt leverantör och, som man då får anta, den nya leverantören håller måttet. För ett fungerande Nova är ett bra matlagningskök.

//J
 
Det största problemet jag haft med min brännare är att flamspridaren, som sitter fastsatt med clips direkt över munstycket, har lossnat vid ett par tillfällen. Något jag bistert fick erfara senast jag var ute, och insåg att denna mycket vitala del sannolikt låg kvar någonstans nere i förrådet. Utan den funkar inte brännaren.

Trots detta så är jag överlag nöjd med brännaren.[/QUOTE]

Har haft samma problem med mitt MF-kök, löste problemet genom att borra ett litet hål längst ut på ett av clipsen och på brännarkoppen och satte ihop med en bit ståltråd. Flamspridaren ramlar fortfarande av ibland men hänger kvar på köket.
Pär
 
Det största problemet jag haft med min brännare är att flamspridaren, som sitter fastsatt med clips direkt över munstycket, har lossnat vid ett par tillfällen. Något jag bistert fick erfara senast jag var ute, och insåg att denna mycket vitala del sannolikt låg kvar någonstans nere i förrådet. Utan den funkar inte brännaren.

Trots detta så är jag överlag nöjd med brännaren.

Har haft samma problem med mitt MF-kök, löste problemet genom att borra ett litet hål längst ut på ett av clipsen och på brännarkoppen och satte ihop med en bit ståltråd. Flamspridaren ramlar fortfarande av ibland men hänger kvar på köket.
Pär[/QUOTE]

FMs version av omnifuel har stålring som håller fast flamspridaren, den civila inte. Obekant varför.

...Primus brukar vara snälla om man söker reservdelar som inte finns hos handlarn ;)...

//J
 
den civila omnifuel jag köpte har en 'nyckelring' som håller kvar flamspridaren även om den skulle lossna från koppen - och den behövs för även om det är sällsynt att den lossnar så är flamspridaren en vital del för att köket skall fungera och det är verkligen inte lätt att improvisera fram något liknande som fungerar.
 
Reglering?

Saknar X2:an regleringsmöjlighet?

Tycker jag fått lite blandad info där när jag sökt......

/Chrille
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
maskenrask Trangias lilla triangel? Kök och brännare 16
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
Staffan Andersson Trangias nyheter... Kök och brännare 45
bensson Trangias 27 serie bantad... Kök och brännare 11
grek Fungerar Trangias vintertillsats? Kök och brännare 9
ema trangias multibrännare med fuelpump från primus??? Kök och brännare 6
tango trangias skärbräda/durkslag/lock/..... Kök och brännare 8
dr_ljungberg Trangias Multiplatta Kök och brännare 6
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
JAXE MRS multifuel-pumpar? Kök och brännare 4
Orpon Bästa Multifuel-köket 2020 Kök och brännare 58
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
JörgenB Trangia multifuel, old vs new... Kök och brännare 44
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
joask202 Vilket multifuel till Trangia 27? Kök och brännare 11
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
murrvas multifuel Kök och brännare 15
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
black dog Primus Himalaya Multifuel 3288-83 - Erfarenheter? Kök och brännare 6
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
Joakim Ambrosson Primus Multifuel för 60 dollar! Kök och brännare 1
MonicaKa Bränna: Primus MultiFuel + Classic Trail Kit Kök och brännare 17
Joakim Ambrosson Kärl till multifuel Kök och brännare 7
filto338 Multifuel EX Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.