Förklara de olika varianterna av Primus multifuel...

På XXL säljs just nu tre varianter:
Omnilite TI Kokapparat - 1399Kr
Multifuel EX Kokapparat - 1040Kr
Omnifuel M/ Flaska Kokapparat - 1149Kr

Någon som kan reda ut detta ?

Fungerar inte Omnilite TI till vanliga kastruller? Den är ju lättast men räcker inte den?
Vad är skillnaden mellan Multifuel EX Kokapparat och Omnifuel M/ Flaska Kokapparat?

Mvh/Anders
 
Om du gitter Googla hittar du själv skillnaderna.

Frågar du däremot om erfarenheter eller nackdelar kan du säkert få ett och annat svar-

go tur
 
Jag har inte riktigt förstått skillnaden mellan Multifuel och Omnifuel. Jag har ett första generationens Multifuel, det var inte specat för diesel vill jag minnas och det var vad man flaggade för som nyhet på Omnifuel när det kom? Men nu är kan även Multifuel ta diesel enligt produktinformationen. Undrar om mitt kök klarar diesel, eller om det är de senare versionerna bara?

Troswes länk är såklart bra, men jag har lite svårt att läsa mig till vad skillnaderna är i praktiken på en enkelt sätt.
Ti-köket kan du väl använda med vilka kastruller du vill, men effekten är lite lägre och avpassade till snålare kastruller om du vill utnyttja det fullt ut. Inte helt enkelt vid en snabb genomläsning förstå om jämförelsetalen mellan modellerna är baserade på samma kastruller?
Multi och Omni standard specas för 1-4 personer, Omnilite Ti för 1-2.

Om du handlar på XXL, min erfarenhet är att de ibland glömmer detaljerna i produktinfon. Kolla om det ingår flaska till det kök du väljer, så att det inte är någon annan "utgåva" än de på Primus hemsida, så att du har rätt priser och innehåll i paketen när du jämför (vilket du redan kanske har gjort, men ändå!).

Också nyfiken på fler svar och erfarenheter!
 
Effektangivelser som det flesta kökstillverkare anger är baserat på hur många gram bränsle dom förbrukar per tid vid viss tryck och inte värmeeffekten som går in i grytan

dvs är brännare på 3 kW räknat på bränsleförbrukning så kanske uppvärmningseffekten av av plattbottnad gryta är 40-50% (om det är riktigt bra) eller runt 1 - 1.3 kW

med kylflänsad gryta så kan man minska kökets storlek med ca 30% i bränsleförbrukning men också måttmässigt gentemot tex. omnifuel och ändå får ungefär samma värmeeffekt i vattnet man värmer.

Omnifuel är svår att köra på låg fart utan är en brännare för snabb uppvärmning modell jetmotor och issmältning som slukar mycket värme.

omnilite när jag provade första gången (med campingasol) så upplevde jag samma sak och var faktiskt lite besviken med tanke på kökets pris - jag vill att sådant skall fungera lika bra som Optimus Nova men när det gäller finlir så är Novan närmast oslagbar - dock när jag provade med bensin (på gasolmunstycke) så gick det betydligt bättre att köra med ganska liten pådrag och besvikelsen lättade en del - det går också att köra på fotogen/lampolja också men går lite väl fett om man försöker med fullgas på gasolmunstycke och här är det lämpligt att man byter ned munstycket ett snäpp mindre (dvs bensinmunstycket) - på högre höjd så stämmer nog munstyckena bättre med deras avsedda storlekar då den tunnare luften med mindre syre gör att man får bättre balans mellan bränsle och luft.

Kort sagt verkar lågan vilja blåsa bort med en stor icke brinnande skiva kring brännplåten och lågorna brinner först efter koppkanterna och är så vindkänslig att lågan kanske lyfter ena kanten och plötsligt blåses ut - välj en större munstycke, börja man ha gula lågtoppar och det brinner ända in från brännplåten nästan oavsett pådrag så kanske man kan prova ned en snäpp mindre munstycke - var inte rädd att prova - det är inget katastrofalt som kan hända om man skulle få fel munstycke.

För nära havsnivå-bruk så tycker jag gasolmunstycket är för litet för att köket skall fungera bra på campingasol - den hade mått bra att vara lite större, nu är man på gränsen till låglyft när man kör med lite lägre pådrag och brinner 'hårt' och ljudligt... som det är nu så går det att elda med gasol i köket nästan som i nödfall och inte särskilt effektivt , men det är först med bensin och fotogen som den blir användbar...

(har både omnifuel och Omnilite - däremot kan jag inte uttala mig om Multifuel mer än att jag gissar att den är brännarmässigt väldigt lik Omnifuel men har ingen reglernål nära munstycket utan är helt styr av hur hårt man har pumpat bränsletanken och därmed mycket mer svårreglerad och med fördröjning när man önskar lägre effektnivå)
 
strålande

Tack för ett värdefullt och informativt svar!
Du nämner Nova som ett alternativ och jag får känslan av att du har erfarenhet även av detta. Hur står dig Nova gentemot de ovanstående?
 
Till kastruller med värmeväxlare på undersidan skall du laga våtare stuvningar och röra flitigt så brukar det gå bra. Lägre värme och än soppigare går ännu bättre. Värmeväxlarkokkärl är praktiskt bäst på att koka vatten, det blir inte så spännande matlagning. Men bränslesnålare.
Har man mera tid och vågar sig på mer stuvningslika maträtter kan rf kastruller och laboratorieasbetsnät göra måltider lika dem hemma, men till större bränsleåtgång.
Kocken avgör vad han vill få ut av spisen.
Friluftskökskokböcker och variation betyder nog mer än köket.
go tur
 
Tack för ett värdefullt och informativt svar!
Du nämner Nova som ett alternativ och jag får känslan av att du har erfarenhet även av detta. Hur står dig Nova gentemot de ovanstående?

Optimus Novan (utan plus) är den riktiga gourmet-köket för finlir väldigt likt en gasolbrännare, den är också tystare än Omnifuel (omnilite har jag inte testat ännu ljudmässigt - men den är bra bullrig när man kör på gasol, speciellt utan gryta)

Men, Novan är inte byggd för att hantera campingasol utan enbart för flytbränslen om man ser till slang, pump och flaska även om jag tror att brännare i sig mycket väl hanterar gasol.

Jag har dock bara kört Optimus Novan i Trangia 27 med adapter och där fungerar den mycket väl för jobbet, i stort sett lika bra som trangia gasbrännaren, så mina omdömena för Novan gäller bara i kombination med just trangiakök.

Det som säljs idag på XXL är inte riktigt samma Nova som jag har (har kinesversionen - tidigt i serien och den har funkat mycket bra) så jag kan inte uttala mig om hur dom som säljs just idag sköter sig.
 
OK, tack för input, det blev ett Omnilite för 1.349kr. Om någon annan går i "köpa tankar" så kan jag meddela att motsvarande kök kostade tidigare 1800kr på Naturkompaniet men nu begär de 2.300kr...

Första intrycket är uteslutande bra.
Jag hade lite bekymmer med läckande bränsle när flaskan skulle på/av men det löste sig efter att jag hittat några trådar om detta på forumet.
Köket är mycket lätt, smidigt och tar liten plats i packningen. Får enkelt plats i kastrullen ifrån ett vanligt triangakök. Den medföljande "förvaringspåsen" är dock mycket opraktisk och tung. Letar nu något smidigare. Även den medföljande flaskan är rätt liten, extraflaska behövs för flerdagarsövningar.

Faktiskt väldigt enkelt att använda när man väl testat några gånger. Jag kommer uteslutande köra på bensin när det bär av till Mehamn. På inrådan av Torbjörn Ekström (tidigare i denna tråden) så håller jag nu på att testa mig fram mellan de olika munstycken som medförljer.

Det tar ca 6 minuter att koka 1 liter vatten & det går då åt 20g bränsle (bensin), inkl. förvärmning.
Detta på vanliga aluminiumkastruller. Har ännu inte bestämt mig om det är värt att investera i nya grytor med "kylfläns".

Återkommer med en uppdatering för de som är intresserade när jag fått lite mer erfarenhet av matlagning på köket, mest vattenkokande såhär långt (te, kaffe och soppor).
Mvh//Anders
 
10 gram bränsle per halvliter vattenkok (20 gram per liter) på planbottnad exklusive förvärmning och urbränning av slang är också värden jag fått både på novan och omnifuel - och detta verkar inte gå att förbättra med vare sig större gryta eller något annat trix om man inte går över till kylflänsade grytor...

Med trangia gasol i trangia 27 så klarar man sig mellan 6-7 gram gasol per 0.5 liter vattenuppkok och brännaren arbetar uppenbarligen effektivare.

jag tror att det har och göra med om det är hattbrännare eller koppbrännare angående effektiviteten då koppbrännaren har mycket högre gashastighet modell blåslampan på lågan och kort vistelsetid under gryta medans hattbrännaren är närmast diffusionsbrand under grytan och längre vistelsetid för gaserna ifråga .

Det som hade varit intressant var hur mycket en båt-brännare (brännaren från optimus 111T) förbrukar då denna är väldigt lik hattbrännare i funktion och också tyst relativt koppbrännarna...
 
Omnilite med quietstove

Jag har ett omnilite ti som jag är mycket nöjd med. Uppskattar särskilt möjligheten att vrida ned lågan för att inte stormkoka. En nackdel med köket är att det låter lika högt som en jetmotor men genom att montera en quietstove brännarkopp blev köket lika tyst som ett vanligt gaskök. Dessutom blir värmefördelningen bättre under kastrullen. Kostar ca 100 dollar men är värt pengarna, särskilt med tanke på att omnilite kan köpas ganska billigt numera. Det finns en del klipp på youtube.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.