Råd och röns gaskökstest i olika vindar

I R&R nummer 6 2023 redovisas test av 12 toppmonterade gaskök. Intressanta skillnader i vindtålighet och gasåtgång samt koktiden. Firemaple Star X2 är snålt på gas och relativt vindtåligt. Å andra sidan relativt skrymmande och tungt samt högsta ljudnivån i testet.

Generellt stor variation i hur mycket vatten kärlen rymmer vid kokning.

Flera kök klarar inte stark vind.

Bäst i test MSR Windburner som är enda köket med icke läckande gaskoppling vid förvaring av kopplat kök.

Thure
 
Senast ändrad:
I R&R nummer 6 2023 redovisas test av 12 toppmonterade gaskök. Intressanta skillnader i vindtålighet och gasåtgång samt koktiden. Firemaple Star X2 är snålt på gas och relativt vindtåligt. Å andra sidan relativt skrymmande och tungt samt högsta ljudnivån i testet.

Generellt stor variation i hur mycket vatten kärlen rymmer vid kokning.

Flera kök klarar inte stark vind.

Bäst i test MSR Windburner som är enda köket med icke läckande gaskoppling vid förvaring av kopplat kök.

Thure

De jämförde dock kök med och utan vindskydd med varandra. Den typiska utsidan-användaren gör väl eget lätt vindskydd, så det hade varit intressantare om köken där vindskydd inte ingår testats med ett sådant.

Men jag förstår samtidigt att råd & rön inte resonerar så, utan testar paketen precis som de kommer när man köper dem.
 
Är nog även få som ej tar isär brännare med eller utan slang om man ska packa ner i säck.
Men ska man anv kök senare på samma plats läcker det nog mer vid isärtagning än genom kopplingen även på hela natten, t.ex.
Jag skulle ej köpa brännare utan någon typ av vindskydd har MSR pr dl klarar väl bara några m/s men ändå bättre än inget skydd alls.
Får sättas upp i lä vid öppet landskap fast tex ca 5 m/s.
 
I R&R nummer 6 2023 redovisas test av 12 toppmonterade gaskök. Intressanta skillnader i vindtålighet och gasåtgång samt koktiden. Firemaple Star X2 är snålt på gas och relativt vindtåligt. Å andra sidan relativt skrymmande och tungt samt högsta ljudnivån i testet.

Generellt stor variation i hur mycket vatten kärlen rymmer vid kokning.

Flera kök klarar inte stark vind.

Bäst i test MSR Windburner som är enda köket med icke läckande gaskoppling vid förvaring av kopplat kök.

Thure
Intressant med gaskopplingen, det verkar vara ett noggrant test. Sen vet jag inte eftersom jag inte har R&R men det hade varit kul att jämföra Windburner med Firemaple Mars som har samma teknik. Kanske gjort?

//J
 
Ryggsäcken är ett medfört vindskydd. Men saknar tillräckligt höga och lätta vindskydd. DIY av textil med lätta cykelekrar som pinnar är funkis.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.