Trangia 27-3 UL gas alternativ

Hejsan.
Fördelen med ett gasolkök som har slang är att man kan dels vätskemata,dvs vända flaskan uppochner(när köket värmt upp sig) dels köra sieverts 2208 på vintern.
Mvh
 
Bra grejer !

Grymt bra kök - stabilt, enkelt och fungerar alltid. Framför allt stabiliteten är a och o då man brassar käk tex i absiden. Har kört mitt i snart 20 års tid och det verkar omöjligt att slita ut ! Gasbrännaren är givetvis att föredra men visst funkar även den gamla spritbrännaren !
Lycka till med det nya köket !
 
Tändstål har jag! Har testat Trangiat idag på uteplatsen. Tände med tändstål. Funkar fint. Längtar efter att få använda det på Fjällvandringen nu...

Själv använder jag Trangia (25 och 27) sedan början av över 30 år tillbaka (de sista 25 åren uteslutande med gas). Jag har testat många olika kök, men söker jag pålitlighet och stabilitet (för matlagning i absiden) samt möjligheten att laga mat (inte bara koka vatten) blir det Trangiat jag tar med mig i på turen. Mitt 27-3 UL med gas väger 785g och det är ganska bra mht till att man får med brännare, vindskydd, 2st grytor och stekpanna (komplett inför turen med Trangia Multi-disc+tändstål+diskprylar (diskmedel+svamp)+tamoj+fodral+tändstickor knappt 1000g)

Du skrev att dina föräldrar har ett gammalt T25, som självklart fungerar med gas även det. Saknar undre vindskyddet uttag för slangen så fixar du det lätt med en lövsåg och fil - såga upp ett hål för slangen och ventilen genom att såga ut en bit som är 4x4 småhål stort i den perforerade sidan på undre vindskyddet, grada av kanterna med en fin fil.

Tänk på att du skall vända ventilationshålen i undre vindskyddet mot vinden för bästa resultat. Vänder du dessutom stekpannan med kanterna nedåt när du använder den som lock ökar du effektiviteten (dvs tvärtom som på din bild).
 
Du skrev att dina föräldrar har ett gammalt T25, som självklart fungerar med gas även det. Saknar undre vindskyddet uttag för slangen så fixar du det lätt med en lövsåg och fil - såga upp ett hål för slangen och ventilen genom att såga ut en bit som är 4x4 småhål stort i den perforerade sidan på undre vindskyddet, grada av kanterna med en fin fil.

Tänk på att du skall vända ventilationshålen i undre vindskyddet mot vinden för bästa resultat. Vänder du dessutom stekpannan med kanterna nedåt när du använder den som lock ökar du effektiviteten (dvs tvärtom som på din bild).

Det var så jag tänkte(angående hål för slang). Visste inte det om ventilationshålen, ska jag tänka på när jag är ute. Anledning till lockvändningen var instruktionerna i filmen från Trangias hemsida: http://www.youtube.com/watch?v=jIitXB68LXg#t=180

Tack för tipsen!
 
Två flugor

Köpte en mindre stekpanna som extra lock till mitt större Trangia. Med detta kan jag lätt packa en kastrull plus kaffepanna i ett paket utan vindskyddet. Utifall jag behöver lättare utrustning har jag brännaren med i ett triangel vindskydd. Blir kompakt i alla fall och så behöver man inte så många andra pryttlar, även om det kanske finns lättare alternativ, typ Jetboil, så ville jag inte betala så mycket extra för de minuter man tjänar på koktiden.
 
Jag har fått ett Trangia 27-3 UL med gasolbrännare i julklapp. Finns det andra produkter som presterar bättre? Syftet är fjällvandring under sommar och höst. Har tidigare använt ett Trangia Mini som har väldigt dåligt vindskydd. Fått upp blicken för gas när jag läst mer om det. Kommer oftast värma vatten och det är till 1-2 personer.

Har försökt hitta i djungeln har kommit fram till lite saker:
Det negativa jag kan se med Trangia är att det inte har Piezo-tändare, och är lite tungt?
Det positiva är att det innehåller vindskydd och allt man behöver.

Det är ett väldigt fint kök, passar otroligt bra om man är 2 eller möjligen 3 personer, det presterar bra i stark vind, drar tack vare vindskyddet relativt lite bränsle och är med gasen ganska snabbt.
Något tungt som du säger, men inte något våldsamt tungt.

Du kan hitta kök som är bättre på enstaka punkter, t.ex lättare, snabbare, snålare eller billigare, men då på bekostnad av försämring av något annat.

För turer med 2-3 personer eller vid soloturer där vikten inte spelar så stor roll t.ex cykel eller kanottur kan du knappt få ett bättre kök!
 
En UL 27:a med bara en av kastrullerna i väger inte många gram mer än andra motsvarande kök när alla lösa pinaler, vindskydd, vvx-kastrull osv är invägda TILLSAMMANS med brännaren.

Fakta: Trangia UL-3 med gasolbrännare inkl påse till brännaren väger enligt uppgifter från Trangias hemsida 811 g, med bara en kastrull slutar vikten på 731 g.
Det är bra med exakta siffror att jämföra med! (Såvitt nu Trangias siffror stämmer.)

Åsikt från mig: Det är ett bra kit, men något tungt om du ska på solotur.

Lite skryt: Mitt hemmagjorda spritkök kommer ner i just under 700 g, med ALLT inkluderat. I ALLT räknar jag då gryta, brännare, vindskydd, bestick, mugg, transportpåse, diskset med svamp, diskmedel och diskflaskan samt sist och inte minst bränsleflaskan OCH bränsle.
Detta räcker för en vecka med 2 varma mål mat och dryck om dagen.
Trade off för detta är ju nästan dubbelt så lång koktid, men jag klarar fint av de 10 minuterna extra matlagningstid per dag. ;-)
 
hejsan.
det primära med ett kök är att det går att lita på!!
allt annat är sekundärt..
på vintern är detta xtra viktigt...undvik spritkök och toppmonterat gasol-dessa är ineffektiva på vintern..
mvh
 
Det är ett bra rejält pålitligt kök du har fått!

Skulle du sen ha behov eller önskemål om ett lättare som tar mindre plats så kan jag rekommendera detta från GSI http://www.youtube.com/watch?v=EtXoxI1xlRg ihop med en Pocket Rocket. http://www.youtube.com/watch?v=vHo_Ta2uBnY

Tål att tänkas på när det blir aktuellt.

Köpte en mindre stekpanna som extra lock till mitt större Trangia. Med detta kan jag lätt packa en kastrull plus kaffepanna i ett paket utan vindskyddet. Utifall jag behöver lättare utrustning har jag brännaren med i ett triangel vindskydd. Blir kompakt i alla fall och så behöver man inte så många andra pryttlar, även om det kanske finns lättare alternativ, typ Jetboil, så ville jag inte betala så mycket extra för de minuter man tjänar på koktiden.

Är det denna du menar? Trangia Triangel
triangel.jpg


Det är ett väldigt fint kök, passar otroligt bra om man är 2 eller möjligen 3 personer, det presterar bra i stark vind, drar tack vare vindskyddet relativt lite bränsle och är med gasen ganska snabbt.
Något tungt som du säger, men inte något våldsamt tungt.

Du kan hitta kök som är bättre på enstaka punkter, t.ex lättare, snabbare, snålare eller billigare, men då på bekostnad av försämring av något annat.

För turer med 2-3 personer eller vid soloturer där vikten inte spelar så stor roll t.ex cykel eller kanottur kan du knappt få ett bättre kök!

Kommer bli det!

Fakta: Trangia UL-3 med gasolbrännare inkl påse till brännaren väger enligt uppgifter från Trangias hemsida 811 g, med bara en kastrull slutar vikten på 731 g.
Det är bra med exakta siffror att jämföra med! (Såvitt nu Trangias siffror stämmer.)

Åsikt från mig: Det är ett bra kit, men något tungt om du ska på solotur.

Lite skryt: Mitt hemmagjorda spritkök kommer ner i just under 700 g, med ALLT inkluderat. I ALLT räknar jag då gryta, brännare, vindskydd, bestick, mugg, transportpåse, diskset med svamp, diskmedel och diskflaskan samt sist och inte minst bränsleflaskan OCH bränsle.
Detta räcker för en vecka med 2 varma mål mat och dryck om dagen.
Trade off för detta är ju nästan dubbelt så lång koktid, men jag klarar fint av de 10 minuterna extra matlagningstid per dag. ;-)

Det är bra. Vid behov kanske man sätter ihop nåt lättare.

hejsan.
det primära med ett kök är att det går att lita på!!
allt annat är sekundärt..
på vintern är detta xtra viktigt...undvik spritkök och toppmonterat gasol-dessa är ineffektiva på vintern..
mvh

Jajjamen, man får välja rätt.
 
Mit 27 Trangia vejer

Trangia 27 UL/HA Vindskærm nedrer 100
Trangia 27 UL/HA Vindskærm øvrer 180
Trangia 27 UL/HA Gryde lille 85
Trangia 27 UL/HA Gryde stor 85
Trangia 27 UL/HA Pande 90
Trangia 27 Tang 50
Trangia 27 Rem 20
Trangia 27 Spritbrænder med vinterforvarmer 135

Trangia Gasbrænder 215

Trangia 27 Multi-Disc 75

Grydelåg fra seks-ti-tallet 55
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
zaipper Gas till mini Trangia Kök och brännare 2
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
lojsan05 Trangia mulitfuel brännare och gas brännare Kök och brännare 4
tomatchili (EPI)Gas problem på trangia Kök och brännare 2
Jonas.O Gas + Trangia Kök och brännare 9
Gladalf Gas till Trangia Kök och brännare 11
fredric_verklig.se Trangia vs Multifuel kök/gas.. Kök och brännare 23
dr_ljungberg Trangia med gas Kök och brännare 4
mahe Trangia gas. Kök och brännare 1
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.