Gas till Trangia

Gas till Trangia?

Vet att denna disskusion varit uppe en mängd gånger..men, men.

Jag har ett Trangiakök modell 25 med spritbrännare och funderar på att gå över till gas. Här kommer frågorna...:

1. Är det värt pengarna?
2. Ska jag köpa en "orginal"-brännare från trangia för närmare 400 eller någon annan?
3. Hur mycket kostar Gasen?
4. Hur mycket gas behöver man för 2 pers i en vecka?
5. Ska jag köpa en konverter så jag kan använda gasbehållare från tex. biltema?

Med hopp om svar
/Henrik
[Ändrat av Gladalf 2003-07-05 kl 19:12]
 
Re: Gas till Trangia?

Gladalf; sa:
Vet att denna disskusion varit uppe en mängd gånger..men, men.

Jag har ett Trangiakök modell 25 med spritbrännare och funderar på att gå över till gas. Här kommer frågorna...:

1. Är det värt pengarna?
2. Ska jag köpa en "orginal"-brännare från trangia för närmare 400 eller någon annan?

Med hopp om svar
/Henrik

1 Jag tycker prestandan och bekvämligheten leder till att jag kan dra slutsatsen att det är det med gott samvete.

2 trangias (primus) är av en rejälare modell som sitter bättre i köket. Dessutom verkar den ha en bättre förvärmningsslinga. Men tuareg brännaren är lite lättare.

Min bror har en tuareg och jag har en original och jag skulle utan tvekan köpa originalen trots att den är dyrare.

Jag köpte min original från trangia direkt i fabrik och betalade då 300 kr
 
Re: Gas till Trangia?

Gladalf; sa:
Vet att denna disskusion varit uppe en mängd gånger..men, men.

1. Är det värt pengarna?
2. Ska jag köpa en "orginal"-brännare från trangia för närmare 400 eller någon annan?
3. Hur mycket kostar Gasen?
4. Hur mycket gas behöver man för 2 pers i en vecka?
5. Ska jag köpa en konverter så jag kan använda gasbehållare från tex. biltema?

1. Från att slaskat med T-sprit innan ... JA
2. Köp orginal
3. En liten behållare (225g gas) kostar ca 49kr, en stor (450g gas) kostar ca 80 kr.
4. Beror på vad du skall göra. En liten behållare räcker ca 1½ - 3 h beroende på effekt du använder. Om ni bara kokar upp vatten på max effekt så kan du koka upp 1 liter vatten ca 25 ggr. Det är 3 ggr per dag i en vecka vilket brukar vara gott nog om man har frystorkat, pulversoppor och liknande. Skall man "laga" mat kanske det går bra ändå. Jag brukar vilja baka lite bröd så jag har med mig 2 små behållare för en 8-9 dagars tur. Brukar klara mig fram till dag 6-7 med den första.
5. Att köpa en konverter beror helt och hållet på hur mycket du är ute. Den kostar 229 kr och biltema tuberna 10 kr. Så efter 6 små tuber har den betalt sig. Det är ca 6 veckors vandrande. Nackdelen dock är att du får mer vikt samt att du måste ha tuben i adaptern tills den tar slut. Själv använder jag "slattar" som blivit över i vanliga tuber till dags- och helgutflykter hemma. Men är man ute mycket kan man ju spara en del pengar. Är man ute 1 vecka om året är jag mer tveksam.
 
Definitivt gas!

Har man någon gång smakat potatismos kryddat med T-sprit så är svaret givet - det är värt pengarna. Gasen är mycket enklare att hantera och det är dessutom lätt att reglera värmen, och man kan släcka köket närsomhelst. Dessutom sotar det inte.

Min brännare är inte original - tror jag, minns inte riktigt (men det står inte Trangia på den) - men den fungerar bra.

Hur mycket gas man behöver beror givetvis på hur mycket mat man tänker laga, men en stor behållare (450gr/800ml) borde räcka gott i en vecka.

Tänk på att effekten på gasen sjunker drastiskt i kyla så under den kalla årstiden kan det vara idé att damma av den gamla rödspritsbrännaren.

Smaklig rödspritsfri måltid!
/Magnus
 
separat brännare med vindskydd

Hej jag skulle bara vilja ge ett tipps om att om du köper en gasbrännare som monteras på gasflaska eller brännare på spindelben kommer du att ha 2 kök och eftersom trianga köket innehåller 2 kokkärl och en stekpanna kan du då tex koka ris med spritköket och steka laxen med gasköket dock kan det vara en bra ide att köpa till ett vindskyd till gasbrännaren.
 
Re: separat brännare med vindskydd

walla; sa:
Hej jag skulle bara vilja ge ett tipps om att om du köper en gasbrännare som monteras på gasflaska eller brännare på spindelben kommer du att ha 2 kök och eftersom trianga köket innehåller 2 kokkärl och en stekpanna kan du då tex koka ris med spritköket och steka laxen med gasköket dock kan det vara en bra ide att köpa till ett vindskyd till gasbrännaren.

Fast då får man ju släpa med sig två bränslen och två brännare. Känns som lite lyx att ha två kök med sig.
 
Re: Re: separat brännare med vindskydd

niben; sa:
walla; sa:
Hej jag skulle bara vilja ge ett tipps om att om du köper en gasbrännare som monteras på gasflaska eller brännare på spindelben kommer du att ha 2 kök och eftersom trianga köket innehåller 2 kokkärl och en stekpanna kan du då tex koka ris med spritköket och steka laxen med gasköket dock kan det vara en bra ide att köpa till ett vindskyd till gasbrännaren.

Fast då får man ju släpa med sig två bränslen och två brännare. Känns som lite lyx att ha två kök med sig.
Jo men matlagningstiden minskas drastiskt och eftersom en gasbrännare får plats tillsamans med spritbrännaren och alla andra tillbehör i triangiagrytorna så är det bara bränslet som kräver extra utrymme. Men det är möjligt att jag är bekväm av mig :)
/Walla
 
Gas !

Jag håller med de flesta här, gas är mycket bättre, och som jag just uppdaterade mitt 22åriga Trangia med gasbrännare, köp original och håll dig till originalgasen. Maten är viktig att du får fram utan strul och krångel (speciellt som jag har två hungriga tonåringar med mig ...) 1stor + 1 liten behållare skulle jag ta med mig om man är 2 vuxna som lagar all mat på köket.
/Gunnar
 
Angående gasbrännaren, se till att den får svalna riktigt innan du packar ihop köket. Jag råkade ut för att den fjäderanordning som sitter under brännaren fastnade i fel läge, svalnade fel, blev kortare och ställde till den del huvudbry innan jag förstod vad som var fel/henke
 
Re: Gas till Trangia?

Gladalf; sa:
5. Ska jag köpa en konverter så jag kan använda gasbehållare från tex. biltema?

Hos Biltema finns en 400ml blandgas (propan/butan) med standardgänga för 30kr (ungefär samma volym som Primus 225g behållare), art.nr. 17-601.

Den fungerar utmärkt till gaskök med slanganslutning, t ex till Trangia, men då den är hög-smal som en "sprejburk" så fungerar den inte till ovanpåtubenkök.


/Ulf

PS Någon som vet om det är blandgas i Biltemas, eller motsvarande, ventillösa burkar?
 
Re: Re: Gas till Trangia?

Ulf M; sa:
Gladalf; sa:
5. Ska jag köpa en konverter så jag kan använda gasbehållare från tex. biltema?

Hos Biltema finns en 400ml blandgas (propan/butan) med standardgänga för 30kr (ungefär samma volym som Primus 225g behållare), art.nr. 17-601.

Den fungerar utmärkt till gaskök med slanganslutning, t ex till Trangia, men då den är hög-smal som en "sprejburk" så fungerar den inte till ovanpåtubenkök.

/Ulf

PS Någon som vet om det är blandgas i Biltemas, eller motsvarande, ventillösa burkar?

Läser man lite mellan raderna på http://www.biltema.se

"Gasolkök
För alla typer av friluftsaktiviteter. Enkel att använda. Mått: kokplatta Ø 135 mm och höjd 190 mm. Avsedd för engångs propan/butan gasolbehållare 190 g / 430 ml (Biltema art.nr 17-603). Levereras utan gasolbehållare."

"Gasollykta
Utmärkt för camping, husvagn, båt m.m.. Försedd med förkromat lykthus med frostat glas samt bärhandtag. Mått: Ø 105 mm, höjd 265 mm. Avsedd för engångs propan/butan gasolbehållare 190 g / 430 ml (Biltema art.nr 17-603)."

Biltema art.nr 17-603 är behållaren utan ventil, så allt talar för att det är propan/butan blandning, men man kan aldrig vara säker när det gäller Biltema.

Biltemas 400ml blandgas (propan/butan) med standardgänga har art.nr. 17-602 ej 17-601.

Siffror är viktiga om man handlar via postorder och Internet, men handlar man själv i butiken blir det mindre risk för fel.

Per Brune
 
17-601 är brännaren som nämnda gas används till, förlåt mitt misstag... Slår man upp det så är dock förväxlingsrisken minimal.

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
zaipper Gas till mini Trangia Kök och brännare 2
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
valtteri Gas till kök i bodö/fauske/sulitjelma Kök och brännare 5
mr.peterjohansson Gas till MSR Reactor Kök och brännare 3
gusadani85 Biltemas gas till kök? Kök och brännare 78
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
andersmossing Gas till båt Kök och brännare 6
petho Inköp av gas till brännare i USA? Kök och brännare 7
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.