Tour de France!

Nu är det snart dags! Den 3e juli drar det igång.

21 lag kommer till årets TdF. Dessa är:
Ag2R
Alessio
BriochesLe Boulangère
Cofidis
Crédit Agricole
CSC
Domino Vacanza
Euskaltel-Euskadi
Fassa Bortoli
FDJeux.com
Gerolsteiner
Illes Balear-Banesto
Liberty Seguros
Lotto-Domo
Phonak
Quick Step-Davitamon
Rabobank
RAGT
Saeco
T-Mobile
US Postal

Den (förmodligen) ende svensken blir Bäckstedt. Det finns ju nån enstaka svensk i de ovan nämnda teamen, men platsar de på Touren?
Av de 21 lagen kör 11 Campa och 9 Shimano. Ett lag kör med Campa och Shimano (?), bilden jag såg på deras teamcykel visade iofs upp idel Shimano-prylar.

Prologen körs i Belgien, därutöver är det ett teamtempo och två enskilda tempolopp, där det ena körs sista biten upp till Alpe d*Huez. 15,5 km och 1130 m stegning, maximalt 11,5% lutning... Man kör därtill 11 flacka sträckor och 6 bergsetapper.

Personer som nämns som möjliga totalsegrare är:
Lance Armstrong, Jan Ullrich (speciellt här i Tyskland...), Iban Mayo, David Millar, Tyler Hamilton, Alexandre Vinokourov. Simoni dissas fullständigt av Bernard Hinault.
Roberto Heras tror man inte räcker ända fram.

Möjliga vinnare av den gröna tröjan
Alessandro Petacchi, Erik Zabel, Mario Cippolini (kliver han av innan bergen, "som vanligt"?), Robbie McEwen

Teamsegern borde CSC ha goda möjligheter att knipa. De har ett starkt lag med Voigt, Jaksche m fl.

Avslutningen sker naturligtvis i Paris. Den 20e etappen körs den 25e juli.

Prispengar: 3 miljoner euro, varav 400 000 för segraren.

Jag kollade lite statistik oxå:
5 stzcken har vunnit TdF 5 gånger:
Armstrong, Hinault, Merckx, Indurain och en till som jag glömt namnet på. Coppi vann "bara" 2 gånger.

Zabel är dock ensam om 6 totalsegrar i sprinten.

Högsta snitthastighet:
40,940 km/h Armstrong 2003
40,276 km/h Armstrong 1999
40,070 km/h Armstrong 2001

Man får väl hoppas att Eurosport sänder mycket, i södra Sverige kan man ju även kolla dansk TV, vi här i Tyskland har dagliga sändningar på ZDF/ARD. Om inte annat finns ju http://www.letour.fr

/Håkan
 
Jaques Anquetil var först med fem segrar

Det var Jaques Anquetil som var den förste att vinna fem Tour de France, 1957, 1961,-62,-63 och 1964. Raymond Poulidor var den eviga tvåan som vann fransmännens kärlek. Anquetils och Poulidors kamp sida vid sida uppför Puy de Dome i centralmassivet 1964 omtalas som en av de legendariska etapperna.

I år tippar jag
1. Jan Ullrich
2. Tyler Hamilton
3. Lance Armstrong
4. Iban Mayo
Vad tror ni andra?
 
Någon Alexandre Vinokourov blir det väl inte, eftersom han skadade axeln i Tour de Suisse i veckan och har opererats. http://www.t-mobile-team.com/cms/tm...rID=2004/monthID=5/itemID=22248/id=2324.htmli

Därmed kommer också Ullrich få det svårare i Tour de France, förövrigt så sänder ju Viasat Sport 1 från Tour de Suisse nu, med Gabriella Ekström som Kommentator (kunnig med inte av samma kvalité som Adamsson/Vacchi). I Tour de Suisse leder fortfarande Ullrich med 6 s .
 
KLAGER; sa:
Någon Alexandre Vinokourov blir det väl inte, eftersom han skadade axeln i Tour de Suisse i veckan och har opererats.
Aha, hade jag inte koll på. Nåja, undrar hur mycket han hade fått hitta på. T-Mobile vill väl ha Ullrich på pallen, antar jag.

Armstrong är ju den som har favorittrycket på sig. Det skulle dock vara jäkligt kul om Tyler Hamilton vann. Jag tror inte på Ullrich, det känns som om han är lite väl upphaussad (men ssom sagt, det kan bero på att jag befinner mig i Tyskland).

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Jag tror inte på Ullrich, det känns som om han är lite väl upphaussad (men ssom sagt, det kan bero på att jag befinner mig i Tyskland).

/Håkan

Håkke? På SEX starter (tror jag) i Le Grand Boucle har Ullrich aldrig varit sämre än tvåa. Ullrich ser alltid ut som en förlorare under våren. Han lägger på sig kilon under vintern, han strular runt med partyliv och snabba bilar, men han skärper alltid till sig och kommer tillbaka. Hur ser han ut idag? Rätt bra om du frågar mig.

ullrich2004tds6k.jpg


Men hur tar Armstrong dopinganklagelserna? Taggar det honom eller tappar han moment? Får han lägga för mycket energi på att försvara sig istället för att fokusera på Touren?

Visst lutar det ju igen åt att den där texaskillen vinner, men det ska cyklas om det också!

/ G
 
/Håkan [/QUOTE]


Visst lutar det ju igen åt att den där texaskillen vinner, men det ska cyklas om det också!

/ G [/QUOTE]

Armstrong fick ju stryk av Mayo häromveckan i Dauphiné Liberé, men ingen blir riktig klok på hur de egentligen står i förhållande till varandra för det. Efter att Armstrong förlorat mot Mayo och Hamilton upp till Mont Ventoux var det som om tävlingen tog slut. På resterande etapper låg de och lurpassade på varandra och ingen attackerade i bergen. Armstrong sa att han inte körde för sammandraget, men om han kunnat borde han väl ändå ha försökt hämta in Mayos försprång? Eller spelade han bara iskall för att dölja formen? Är han i själva verket i superform? Jag tror han får det mycket svårt mot Ullrich som exellerar i Schweiz runt denna vecka.
 
tigertamjaren; sa:
Håkan K; sa:
Jag tror inte på Ullrich, det känns som om han är lite väl upphaussad (men ssom sagt, det kan bero på att jag befinner mig i Tyskland).

/Håkan

Håkke? På SEX starter (tror jag) i Le Grand Boucle har Ullrich aldrig varit sämre än tvåa. Ullrich ser alltid ut som en förlorare under våren. Han lägger på sig kilon under vintern, han strular runt med partyliv och snabba bilar, men han skärper alltid till sig och kommer tillbaka. Hur ser han ut idag? Rätt bra om du frågar mig.
Nog kan du ha rätt, Gunnar, och jag fel (men oftast är det väl tvärt om :) ). Som sagt (eller rättare sagt, som inte uttrycktes men som ligger bakom min negativa inställning till Ullrich) så står mig det där resonemanget om att killen äter knark och semlor på vintern men lagom till TdF så är han i kanonform. Det snackas ganska mycket i de termerna härikring... Det har ju varit samma snack i flera år, men han tycks vara den eviga tvåan (jaja, han har ju vunnit lite oxå...) efter Armstrong.

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Nog kan du ha rätt, Gunnar, och jag fel (men oftast är det väl tvärt om :) ). Som sagt (eller rättare sagt, som inte uttrycktes men som ligger bakom min negativa inställning till Ullrich) så står mig det där resonemanget om att killen äter knark och semlor på vintern men lagom till TdF så är han i kanonform. Det snackas ganska mycket i de termerna härikring... Det har ju varit samma snack i flera år, men han tycks vara den eviga tvåan (jaja, han har ju vunnit lite oxå...) efter Armstrong.

/Håkan

Hur kan jag ha fel och du rätt när vi alltid tycker likadant? (Utom om Ullrich möjligen!) ;)

Killen från Rostock vann faktiskt innan texanen gjorde det (1997), och han har vunnit en hel del över Armstrong också, VM exempelvis.

Dessutom var det ju otroligt nära förra året när Ullrich hade ledningen ett tag efter den där tempovinsten och nån bergsetapp, men Armstrong (efter att ha knaprat högenergi-vetekli?) kom tillbaka.

Jag hoppas på Janne!

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Hur kan jag ha fel och du rätt när vi alltid tycker likadant? (Utom om Ullrich möjligen!) ;)
Va f... här försöker man skapa lite polariserad debatt och du kommer med kramgoa "vi tycker ju..."
tigertamjaren; sa:
Killen från Rostock vann faktiskt innan texanen gjorde det (1997), och han har vunnit en hel del över Armstrong också, VM exempelvis.
Japp, därför skrev jag "(jaja, han har ju vunnit lite oxå...)".
tigertamjaren; sa:
Jag hoppas på Janne!
Tyler!

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.