Torka mat

Du påstår att forumanvändaren som hade torkat en kycklinggryta (som BLEV dålig) hade en industriellt desinfekterad lokal? OK
Nej, var påstår jag det?

Jag menar tvärtom att torka en färdig gryta är helt fel sätt att använda torkning.

Ska man torka så ska alla ingredienser torkas för sig, för att man ska kunna hålla på hygienen.

Jag ville bara se till att folk inte fick för sig att alla livsmedel blir dålig på 4 timmar om man försöker torka dem, för vissa livsmedel behöver torkas långsamt och länge för att blir rätt torkade.

Du påstår att det inte finns några som helst bakterier i djurs magar, bland deras avföring, i deras blod osv? OK
Jag skriver "inuti kött", djurens magar och avföring finns inte "inuti kött".

I friska djur finns det inga bakterier i blodet. Har man bakterier i blodet kallas det "blodförgiftning".


Kan du försöka läsa vad jag skriver istället för att hitta på eget?
 
Nej, var påstår jag det?

Jag menar tvärtom att torka en färdig gryta är helt fel sätt att använda torkning.

Ska man torka så ska alla ingredienser torkas för sig, för att man ska kunna hålla på hygienen.

Jag ville bara se till att folk inte fick för sig att alla livsmedel blir dålig på 4 timmar om man försöker torka dem, för vissa livsmedel behöver torkas långsamt och länge för att blir rätt torkade.


Jag skriver "inuti kött", djurens magar och avföring finns inte "inuti kött".

I friska djur finns det inga bakterier i blodet. Har man bakterier i blodet kallas det "blodförgiftning".


Kan du försöka läsa vad jag skriver istället för att hitta på eget?

berätta mer om dessa kycklingar som har sina tarmar utanför kroppen? =)
 
Nej, var påstår jag det?

Jag menar tvärtom att torka en färdig gryta är helt fel sätt att använda torkning.

Ska man torka så ska alla ingredienser torkas för sig, för att man ska kunna hålla på hygienen.

Jag ville bara se till att folk inte fick för sig att alla livsmedel blir dålig på 4 timmar om man försöker torka dem, för vissa livsmedel behöver torkas långsamt och länge för att blir rätt torkade.


Jag skriver "inuti kött", djurens magar och avföring finns inte "inuti kött".

I friska djur finns det inga bakterier i blodet. Har man bakterier i blodet kallas det "blodförgiftning".


Kan du försöka läsa vad jag skriver istället för att hitta på eget?

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/du-ar-mer-bakterie-an-manniska/ läs här, en vanlig människa har ca 2 kilogram bakterier i sni kropp, det är normalt och friskt, utan dessa bakterier skulle man dö direkt. Alla bakterier är inte farliga. Det finns massvis med bakterier överallt, speciellt i saker som djur och människor, och i mattorkar, eftersom dom oundvikligen har hög luftfuktighet och temperatur.
 
Ja men de bakterna finns inte "i köttet". Inte heller i blodomloppet om man är frisk.

Just därför är hygienen vid hantering av kött viktig, så att det inte hamnar bakterier på köttet.
 
Tillagar man maten först så minskar ju totala mängden bakterier, men å andra sidan selekterar man då också för de som tål värme, och de brukar ofta inte vara trevliga (Staphylococcus, Clostridium, Bacillus och Enterococcus), till skillnad mot t ex mjölksyrabakterier som är vanliga i rå mat.
 
Torka kyckling - fryst och riven!

Kyckling kan ibland vara svårt att blöta upp. En teknik som jag funnit bra både genom att det torkar fort och genom att den (kycklingen) blöts upp fort är följande:

1. Köp fryst kyckling, stoppa i frysen
2. Sätt ugnen på 175 grader
3. Plocka fram kycklingen ur frysen, använd plasthandskar eller en plastpåse
4. Riv kycklingen med den med grova sidan på ett rivjärn (matberedare fungerar sämre tyvärr) över bakplåtspapper på en ugnsplåt
5. Sätt in den rivna kycklingen i ugnen i tio minuter...
6. ...sänk sedan till 70 grader och torka kycklingen i ca 5 timmar, gärna med varmluft.

** Ett alternativ är att göra sk jerky av kycklingen. Då tar du och gör färs av kycklingen tex i en matberedare eller kvarn, blanda i de kryddor du vill ha i (curry?) och bred ut på bakplåtspapper i tunna lager/remsor. Torka ca 7 timmar i 70 grader. Den klippta jerkyn kan man sedan klippa i bitar.

Obs! Kyckling = god hygien hela vägen!
 
Tomaterna är fortfarande inte så hårda så man kan bryta av dem. Vet inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska torka dem mer eller inte. Hur mycket brukar ni torka tomater?

Testa att ta små tomater istället (tex plommontomat) och sen tror jag inte att de behöver bli helt torra.
Men jag har inte testat själv än!
 
Tack för alla tipsen det uppskattas verkligen! Jag har själv svårt att hitta något som fungerar bra när jag är ute och vandrar, men jag har hittat några guldkorn som jag ska testa! :)

Jag brukar själv göra mycket torkat kött eller "beef jerky", sjukt gott och ger bra med energi när man är ute och trampar. Sedan är det ju nyttigt också!

//IBS Tips
 
Har försökt söka i tråden utan att hitta. Någon som har erfarenhet av att torka in typ "sojakött"?
Har inte försökt själv, eftersom det finns torkade sojagrytbitar och dito färs att köpa i de flesta vanliga mataffärer.
De hela bitarna tar lite väl lång tid att koka. 10 minuters "svällning" i grytmysare funkar, men man får ändå koka bitarna i några minuter först, Färsen går lite fortare.
Troligen går det att laga till en gryta hemma, torka och återvattna på vanligt vis, men jag har inte testat.
 
Fick en idé igår om att torka "Pulled beef" och ha med sig ut i bushen

Man tillagar först pulled beef i X antal timmar, drar isär köttet med gafflar som man ska och sen lägger man de trådiga strimlorna i torkugnen i några timmar.

Borde inte det funka? Man får väl undivka att marinera högrevet i nåt oljebaserat och istället kanske bara ha soja och tomatpure.

Tror jag måste testa detta. Tar ju en jäkla tid, men kan ju stå över natten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.