Tips SAREK vintertur

Tack för all respons!

Efter lite funderingar och kartstudering har jag nog tänkt mig starta från Suorva.
Gå mot Äpar, förbi på den nordvästra sidan, sedan västerut för att ta en dag till att bestiga Sarekjåkkå(uppför glaciären Mikkajelina, enligt Claes Grundstens topp tips).
Vänder och går ner genom Rapadalen För att vika av vid Kåtokvartj, har tänkt mig Kvikkjokk som slut mål.
Funderar även på (om tid & väder tillåter det) en topp tur av Påretjåkkå, bestigs i sydbranten från Pårek.

Vad sägs om denna tur?

-------------------------
Fjällsäkerhet.

Jag har god vana och kunskap av kyla och vintertältning
Men dock mest i lågfjäll/skog.
Lavinfara?
Vad jag har läst mig till ska denna färdväg vara relativt säker.
Någon som har erfarenheter/kunskap om detta?


//Stefan
 
Lavinsäker färdväg

Hej
Den färdväg du anger får anses vara ganska lavinsäker. Du undviker ju Pastavagge, Lullihavagge Nåitevagge mm
Daniel
 
Sarek alternativ

Hej

Förra året gick jag en tur runt Sarek på Padjelantaleden. Vi gcik från Ritesem till Kvikkjokk och klämde det nog på 6 dagar inklusive en topptur. VI spånade också på att "ta Sarek" men avstyrde efterom det är lite vilt. Pajelanta är bra för (1) det är rätt platt och inte så stor lavinrisk och (2) det finns stugor att krypa in i vid nöd. Om man således är lite osäker och har som vi nytt folk med sig, är detta ett fint alternativ. Det går att gå mågn turer som inte direkt är på leden, men alltid med en stuga inom en dagstur avstånd.

Ett litete tips helt enkelt.
 
ska dit i april

Jag & 3-4 kompisar också planerar en skidtur i Sarek i april. Vi tänker starta 5. eller 12.4. Vi har läst att det kan bli oväder, att det finns hög lavinfara osv. men är det möjligt att snön försvinner ner i dalarna mitt i resan och vi måste bära pulkan tillbaka? Vi är utrustade för en relativt "low-altitude" tur. Är isen i Rapaätno trygg att skida på? Vill inte bada...

(om det finns något svårt att förstå eller rent löjligt, är orsaken kanske att jag är finskspråkig... :)
 
Snösäkert

Allt är relativt, men Sarek i april är nog ett av de mer snösäkra alternativ man kan tänka sig. Just på Rapaselet har jag dock varit med om fint glaciärslam har täckt snön (efter ett litet töväder), men detta hindrade inte. Möjligtvis slipades skidbelagen lite.
Rapaätno är i stort sett okej att skida på, på vissa ställen finns till och med möjlighet att få tag i rinnande vatten i något enstaka vattenhål (termos med lång rem är bra för att komma åt vattnet, sparar mkt bränsle). Men vid mkt dålig sikt är vattenhålen definitivt inte att leka med. Jag har själv varit med om att snön/isen brustit framför mig (nära Kåtokjokks inflöde i Rapaälven/ här finns ofta öppet vatten). Att bada mitt i vintern i Sarek hör inte till mina stora drömmar, så då var jag mkt glad åt att ha breda skidor och extra stora stavtrugor så att jag kunde backa upp från det sluttande isflaket.
 
Re: Sarek vintertid, skidor

jmlove; sa:
Frågan som jag brottas med nu är vilka skidor man skall ha. Gillar ju utförsåkningen skarp varför mina låga Scarpa och tändsticks-Marotter just nu ligger bra till för Rapadalsturen. Blir det Kieron lär det bli till att byta skidorna mot något mer lättåkt!

Någon som har erfarenhet av långturer med Scarpa (låga T-trespännet!)

_________________________________

Tjenare Johan

Vi var 4 kompisar som gick på vintertur i Sarek April -98. Två med plastskor, T2 & T3 och två med läderpjuck.
Jag har varit ute en del på vintern och tältat och tycker att plastpjäxor är överlägset. Dom fryser inte och blir varma direkt när man tar på sig dom på morgonen. Läderpjucken låter som som två porslinsskålar på morgonen. Plastpjäxorna går utmärkt att gå med, vi gick på telisar med stighudar och en pulka som skiftades runt varje timme.
När vi var där var vädret mycket bra men svinkallt, under -30 til -35, på nätterna. Pulkan, kylan och slitet gjorde att vi brände enormt med kalorier, vår viktoptimerade menu blev faktiskt i underkant. Det går åt mer än man tror när det blir riktigt kallt....

Lycka till och god tur

:-Johan
 
vatten i Kåtokjåkkå?

Efter en lång titt på kartan tänker vi följa Kungsleden från Kvikkjokk till Rittak och sväng nordväst mot Kåtokjåkkå. Vi planerar tälta ett par dygn nära renvaktarstugan och bron över Kåtokjåkkå. Vet någon om det är lätt att hitta vatten där i mitten av april? Finns det fortfarande en raststuga i Rittak? Tack!
 
Vintrar är inte som dom var!

Nu för tiden vet jag inte vad som är "vanligt". Var dær två gånger på åttitalet, då var det mycket snö och gärna 15-20 minusgrader (träffade då totalt 4 stykken + STF-turen (20 stk)).
17:e maj 95 firade vi på Sarektjåkko (med naturlig dusch i ravinen nedanför Mikkastugan!) också med mycket snö.
Påsken 96 var det väldigt lite snö (Fjällsidan mellan Mikkastugan och Piellaslätten var næstan snöfri) och vi kryssade Rapaätno med vatten rinnande över skidorna!
Påsken 97 var det nog normalt med snö medan det varierade från lite (från Njoatsovagge upp till Luohttolahko) till lite mer andra ställen Påsken 2000.
Konklutionen är väl att mängden snö kan variera från år til år och från dal till dal, men att du måste bära ut pulkan innan helt i sluten på maj, det tror jag inte.
Ang. vatten; I de flesta större vattendrag kan man hitta vatten om man letar.
Ang. tur; det ända stället det kan vara "mycket folk" på är vid Vuojnesskajdde (Norr om Äpar) där flere brukar tälta eller gräva (ganska imponerande) snögrottor (bl.a. en del finnar). Om du inte finner skoterspår (före påsken) upp genom bjørkskogen från Suorva, kan det vara tungt. Själv føredrar jag att börja i Ritsem eller Sulitjelma för man måste ju sluta i Saltoloukta...
God tur och kanske ses vi påskafton på Saltoloukta?
 
Snötillgång

Det är helt klart att snötillgången varierar mycket. Jag gjorde en tur till Akka och norra Sarek vid 1:a maj i fjor (2001), och på nordsluttningen upp mot Akka fick vi gå på barmark nästan ända upp till trädgränsen! På vägen ner till Suorva kunde vi med visst besvär åka skidor ända ner till grusvägen över dammarna.

collberg; sa:
Påsken 96 var det väldigt lite snö (Fjällsidan mellan Mikkastugan och Piellaslätten var næstan snöfri) och vi kryssade Rapaätno med vatten rinnande över skidorna!

Konstigt! Jag spenderade påsken -96 vid Akkamassivet, och det var massor med snö och minusgrader hela tiden. Vi hade fantastisk telemarksåkning nerför Akkas sydsluttningar.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.