Tips om liggunderlag önskas

Jag ska köpa ett uppblåsbart liggunderlag men det finns så många att jag inte vet vilket jag ska ha, jag campar såväl sommar som vinter och har tröttnat på mitt gamla, det behöver absolut inte vara hopvikbart. tacksam för tips.

eltobo; sa:
Jag ska köpa ett uppblåsbart liggunderlag men det finns så många att jag inte vet vilket jag ska ha, jag campar såväl sommar som vinter och har tröttnat på mitt gamla, det behöver absolut inte vara hopvikbart. tacksam för tips.

Sök igenom forumet efter "liggunderlag" så kommer du hitta flera trådar som tar upp ämnet. Passar samtidigt på att rekommendera Therm-A-Rest, slår det mesta!

Therma Rests liggunderlag är förvisso dyra men håller länge och man sover bra på dem. Jagar du vikt är deras Ridge Rest bra (cellplast). Funkar bra att kombinera dessa vintertid, alternativt köra med två cellplast underlag.

Det finns en uppsjö av modeller, välj den som passar dina önskemål ifråga om vikt, komfort och pris.

Det finns andra märken oxå, några är säkert bra men dom flesta är kass.

Bland cellunderlag finns det massor av märken att välja på som är bra, se till att de har "slutna celler". Undelagen på OK har öppna celler...

Thermarest!

Jag och min fru använder Thermarest Ultralight som är mycket smidigt. Vi använder dessutom "3/4" modellen som tar ännu mindre plats. Jag är 90 kg och 190 men det är ändå rätt bekvämt. Inte som madrassen hemma men bra för att vara ett liggunderlag. Surfa in på dras website om du inte varit där http://www.cascadedesigns.com

Lycka till

Håkan

Therm A Rest!

Hej!

Även jag måste rekommendera Therm A Rest. Har haft mitt i snart 10 år och inte haft ett enda problem med det.

Jag har å andra sidan varit väldigt försiktig med det. Aldrig legat/suttit på det utanför tältet. Förutom på mjuk gräsmatta/mossa där jag först tittat över marken efter vassa stenar/pinnar mm.

Och jag har alltid haft ett skydd runt det, i form av en avklippt kudde från en luftmadrass. Som skoning (och kudde naturligtvis) när jag drar år packremmen runt det.

Mvh och Lycka Till!
// Niklas

Re: Therm A Rest!

Niklas Östergren; sa:
Även jag måste rekommendera Therm A Rest. Har haft mitt i snart 10 år och inte haft ett enda problem med det.

Jag har å andra sidan varit väldigt försiktig med det. Aldrig legat/suttit på det utanför tältet. Förutom på mjuk gräsmatta/mossa där jag först tittat över marken efter vassa stenar/pinnar mm.

Och jag har alltid haft ett skydd runt det, i form av en avklippt kudde från en luftmadrass. Som skoning (och kudde naturligtvis) när jag drar år packremmen runt det.

Mycket som stämde ihop med mina erfarenheter (men stor skillnad också) där, snart tio år, inga problem o.s.v. Dock ska man kanske inte anklaga mig för att ha varit försiktig, har haft liggunderlaget mer utan något under än i tält, använt det ouppblåst vid raster, direkt på halvvassa klippor m.m. Skulle kunna kalla det omild behandling... Sen har jag aldrig haft något skydd runt det, varken när jag haft det på ryggsäcken eller när jag legat på det. Det har helt enkelt hållt helt föbaskat bra. Dock tycker jag att det är väl dyrt och tungt, så nästa liggunderlag lär bli deras Z-Rest eller Ridgerest.

Är du nu inne på Therm-A-Rest så tycker jag modellen Guidelite är bra, normala mått (51x183x3,8 cm) och 300 gram lättare än standardmodellen (det väger alltså ca. 800 gram), brukar ligga på ca. 1095:-, sedan har ju Stadium någon variant där man själv blåser upp sex-åtta kanaler med luft som ska vara väldigt lätt, litet ihopvikt och billigt (ca. 300:- har jag för mig), men dock bökigare och mindre hållbart.

Niklas Östergren; sa:
Och här stämde det också!

/ Niklas
[Ändrat av Niklas L 2003-04-28 kl 08:56]

Re: Re: Therm A Rest!

Niklas L; sa:
... sedan har ju Stadium någon variant där man själv blåser upp sex-åtta kanaler med luft som ska vara väldigt lätt, litet ihopvikt och billigt (ca. 300:- har jag för mig), men dock bökigare och mindre hållbart.
[Ändrat av Niklas L 2003-04-28 kl 08:56]

Undrar om det är samma skit (ursäkta språkbruket) som jag köpte INNAN jag köpte mitt Thema A Rest???

Det jag då hade var avsett för tex. cyklister och bestod av 5 uppblåsbara kanaler och hade ingen som helst isolering utan var i princip en luftmadrass där kanalerna löpte längs med hela madrassen.

Jag slängde skiten efter ca. 15 nätter och då var det bara 2 kanaler som var hela. Gissa hur bekvämt jag hade det sista natten???

Det fanns bara en bra sak med detta liggunderlag...packvolymen. Det blev inte större än ett A5 papper med en tjocklek på kanske 25-30 mm. Men som sagt vad har man för glädje av det när det inte fungerar.

Mvh!
// Niklas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Almgren Tips på liggunderlag för "tjockisar"? :-) Bo och sova 16
daniel81 Söker tips ang liggunderlag Bo och sova 13
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
pelle.k Tips på bra liggunderlag Bo och sova 6
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
VandrarN74 Tips för chalet i Schweiz? Bo och sova 0
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg