Till Kebnekaise...

Hej!

Det är så att jag tänker bestiga Kebnekaise i slutet av juni. Har redan beställt flygbiljetter och boende. Det som jag vill undra är att hur egentligen tar man till helikoptert fjällstationen som ligger vid fot av berget, från Nikkaluokta? förresten ska jag åka buss från Kiruna till Nikkaluokta..
Har hört att man kan antingen först gå sen åka med båt eller åka med helikopter, undrar om det finns någon därute vet hur mycket skulle det kosta för båt res. helikopter?
Kan man gå till fots från Nikkaluokta till Kebnekaise fjällstation?

Andra tips gällande förberedelse inför bestigning tas tacksamt emot också..

Ha en fin dag!

MVH
Tommelise
 
Senast ändrad:
Sök på forumet här så finner du alla svar.

Från Nikkaloukta har man tre alternativ så som jag ser det.
Vandring ut till Kebnekaise fjällstation, ca 20 km (?).
eller
Vandring först 5 km (?) sen båt ca 10 km (?) sen vandra 5 km (?) kostar ca 300 kr (?).
eller
Helikopter från Nikkaloukta, bara gå förbi Nikka-fjällstasjon lite längre bort på grusvägen så kommer ni til Helikopter place:et. Kostar ca 850 kr enkel väg: http://kallaxflyg.se/startsida/linjetrafik-nikkaluokta-kebnekaise/ Helikoptern landar sen rätt utanför Keb-stationen.

Sen ute vid Keb-stationen så finns det i huvudsak två alternativ. Gå västra leden själv med karta och kompass. Bara vandring i mest stenig terräng.
eller
Östra leden med guide från Keb-stationen, kostar? Vandring, lite glaciär vandring (Björlings glaciär) lite klättring (Östra leden) av typen via-ferrata.

Sen finns det ju såklart ett antal leder till. B ara att studera karta och läsa förare/guideböcker etc
 
Självfallet ska du vandra från Nikkaluokta till Kebnekaise. Båtresan ger ett välkommet avbrott men är inte alls nödvändigt. Vandringen är en del av äventyret, där man närmar sig fjällmassivet successivt. Så glöm alternativet helikopter! Det passar möjligen för stressade själar som egentligen inte har tid med fjällen men som ändå ska ha varit där. Sen har jag givetvis respekt för olika typer av handikapp som kan motivera en helikoptertur.

Tyvärr är buller ett växande problem i vår fjällvärld.

Lycka till önskar Pelle
 
Självfallet ska du vandra från Nikkaluokta till Kebnekaise. Båtresan ger ett välkommet avbrott men är inte alls nödvändigt. Vandringen är en del av äventyret, där man närmar sig fjällmassivet successivt. Så glöm alternativet helikopter! Det passar möjligen för stressade själar som egentligen inte har tid med fjällen men som ändå ska ha varit där. Sen har jag givetvis respekt för olika typer av handikapp som kan motivera en helikoptertur.

Tyvärr är buller ett växande problem i vår fjällvärld.

Lycka till önskar Pelle

Jag ska själv göra samma resa i slutet av juni.

Glöm inte bort att en helikopterresa också kan vara ett äventyr. Vandring behöver inte vara ett evigt kånkande på ryggsäck. Jag kommer att ta båten istället för att gå hela sträckan till fjällstationen. För att jag tycker om att åka båt.

http://www.topoflappland.se/
 
Sök på forumet här så finner du alla svar.

Från Nikkaloukta har man tre alternativ så som jag ser det.
Vandring ut till Kebnekaise fjällstation, ca 20 km (?).
eller
Vandring först 5 km (?) sen båt ca 10 km (?) sen vandra 5 km (?) kostar ca 300 kr (?).
eller
Helikopter från Nikkaloukta, bara gå förbi Nikka-fjällstasjon lite längre bort på grusvägen så kommer ni til Helikopter place:et. Kostar ca 850 kr enkel väg: http://kallaxflyg.se/startsida/linjetrafik-nikkaluokta-kebnekaise/ Helikoptern landar sen rätt utanför Keb-stationen.

Sen ute vid Keb-stationen så finns det i huvudsak två alternativ. Gå västra leden själv med karta och kompass. Bara vandring i mest stenig terräng.
eller
Östra leden med guide från Keb-stationen, kostar? Vandring, lite glaciär vandring (Björlings glaciär) lite klättring (Östra leden) av typen via-ferrata.

Sen finns det ju såklart ett antal leder till. B ara att studera karta och läsa förare/guideböcker etc
Tack snälla du! du har verkligen gett mig bra tips som jag behöver!
tusen tack!
 
Finns det inte också möjlighet att åka helikopter upp till toppen?

Självfallet ska du vandra från Nikkaluokta till Kebnekaise. Båtresan ger ett välkommet avbrott men är inte alls nödvändigt. Vandringen är en del av äventyret, där man närmar sig fjällmassivet successivt. Så glöm alternativet helikopter! Det passar möjligen för stressade själar som egentligen inte har tid med fjällen men som ändå ska ha varit där. Sen har jag givetvis respekt för olika typer av handikapp som kan motivera en helikoptertur.

Tyvärr är buller ett växande problem i vår fjällvärld.

Lycka till önskar Pelle
Tack Pelle! Jag håller med om att vandring är en del av äventyret. 19km(som det står i STF:s hemsida) är väl inte så farligt kanske. Problemet är att jag åker buss hela vägen från Kiruna flygplats till Nikkaluokta och ankomststiden är kl.16.30 enligt busstabellen.Om man då börjar vandringen 19km tar det ca.5 timmar (eller ännu mer då man har stora ryggsäck och man känner inte till vägen) kan det kanske bli lite sent till Kebnekaise fjällstationen. Ja jag vet solen går ner runt midnatt men ändå...

Har funderat på att åka helikopter eller båt när jag reser mot fjällstationen och vandra när jag går hemåt efter ett par dagar, då kan jag planera tiden och ryggsäcken är också lättare då...

Vad tycker du?
Har du själv vandrat till fjällstationen från Nikkaluokta och hur känns det?

:)
 
Jag ska själv göra samma resa i slutet av juni.

Glöm inte bort att en helikopterresa också kan vara ett äventyr. Vandring behöver inte vara ett evigt kånkande på ryggsäck. Jag kommer att ta båten istället för att gå hela sträckan till fjällstationen. För att jag tycker om att åka båt.

http://www.topoflappland.se/

Det låter spännande!
Nu har jag en problem, eftersom den sista båtturen mot Keb. börjar kl. 18.och jag är lite osäker om jag hinner med det då jag anländer vid Nikka.kl. 16.30 och sen måste man vandra ca. 6km innan båtresan..
 
Själv har jag tagit den där helikoptern mellan Nikka och Keb eftersom jag tyckte det va fränt att flyga. Nu så här 10 år senare kan jag fortfarande inte förlåta mig själv för att jag sjönk så lågt.

Faktum är att jag fortfarande ligger sömnlös över detta och oavsett hur mitt liv artar sig i framtiden kommer detta vara mitt största misstag i livet.
 
Själv har jag tagit den där helikoptern mellan Nikka och Keb eftersom jag tyckte det va fränt att flyga. Nu så här 10 år senare kan jag fortfarande inte förlåta mig själv för att jag sjönk så lågt.

Faktum är att jag fortfarande ligger sömnlös över detta och oavsett hur mitt liv artar sig i framtiden kommer detta vara mitt största misstag i livet.

Well, då kan du inte ha stött på många motgångar i livet!!
Jag har aldrig flugit den sträckan, men den är utan tvekan en rätt så trist transportsträcka att gå....till kebne är väl ok, men från kebne är det Ingen höjdare...så gå upp och flyg hem!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
robintrygg Från Everest till Kebnekaise - en sherpas resa Fjällvandring 5
peejay Skor till kebnekaise Fjällvandring 6
Petlof Vandra från Narvik till Kebnekaise Fjällvandring 2
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
andjoh88 Nikkaluokta till kebnekaise högsta punkt Fjällvandring 3
Bard promenad från Mora till kebnekaise. Fjällvandring 5
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
arjaeli Gondol till Kebnekaise Fjällvandring 5
gegga moya Ta sig till kebnekaise sydtopp, hur? Fjällvandring 17
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
anna o bella Nikkalukta till Kebnekaise med 2-åring Fjällvandring 18
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Plahn Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 25
zzeta Med svärfar till Kebnekaise? Fjällvandring 3
upplands_hiker Vandring från Uppsala till Kebnekaise Fjällvandring 1
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
Fossa Singi upp till Kebnekaise Fjällvandring 10
anna_oden Hund med till Kebnekaise? Fjällvandring 8
Jutas Vägen till Kebnekaise Fjällvandring 9
lmakynen Första gången till Kebnekaise Fjällvandring 3
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
carl_ Singivagge till Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 16
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
krutnisse Kebnekaise till sommaren Fjällvandring 3
marcus959 Till kebnekaise Fjällvandring 3
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
kvasse Kommunalt till Kebnekaise Fjällvandring 2
Tuki Med rullstol till Kebnekaise sydtopp... Fjällvandring 9
Fredrik2 Durlings led till Kebnekaise? Fjällvandring 11
maze Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 14
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 117
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 10
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.