Tips om vandring till Kebnekaise

Hej, är relativt grön när det gäller friluftslivet och började väl egentligen inte vandra förrän förra året då vi bilade till Skottland, är dock i relativt bra form och klarar lite svårare rutter och klättring. Dock brukar vi resa med MC vanligtvis och i år blir det så igen. I år ska vi utforska norra Skandinavien under en hel månad samt bo i tält ute i det vilda så mycket vi orkar och vädret tillåter.

Ett mål jag har och hoppas vi genomför är att vandra upp till sydtoppen på Kebnekaise. Jag har läst en hel del om det och märker att det finns ett helt gäng alternativ när det gäller övernattning samt rutter upp för berget. Även när det gäller färdsätt till och från fjällstationen från Nikkaloukta (jag tänker båten på Ladtjojaure).

Det jag är ute efter är, förutom allmänna tips och rekommendationer, övernattningsmöjligheter runt om eller högre upp på berget, inkl campingmöjligheter samt platser. Personligen tycker jag fjällstationens övernattningspriser är lite väl höga så någon billigare fjällstuga eller övernattning i tält är isåfall det vi är ute efter. Är även ute efter tips om rutt upp, jag ser gärna att vi går en snabbare rutt då vi hoppas på att kunna ta oss dit, bestiga berget och sedan ta oss tillbaka till Nikkaloukta, allt under två dagar, alltså bara en natts övernattning. Detta för att vi är ute på just en MC-resa och har lite reseschema att försöka följa tidsmässigt. Därför är vi även intresserade av att ta båten till och från bestigningen över Ladtjojaure för att spara tid.

Tacksam för alla tips!
 

avslutad210712

Gäst
Hej, är relativt grön när det gäller friluftslivet och började väl egentligen inte vandra förrän förra året då vi bilade till Skottland, är dock i relativt bra form och klarar lite svårare rutter och klättring. Dock brukar vi resa med MC vanligtvis och i år blir det så igen. I år ska vi utforska norra Skandinavien under en hel månad samt bo i tält ute i det vilda så mycket vi orkar och vädret tillåter.

Ett mål jag har och hoppas vi genomför är att vandra upp till sydtoppen på Kebnekaise. Jag har läst en hel del om det och märker att det finns ett helt gäng alternativ när det gäller övernattning samt rutter upp för berget. Även när det gäller färdsätt till och från fjällstationen från Nikkaloukta (jag tänker båten på Ladtjojaure).

Det jag är ute efter är, förutom allmänna tips och rekommendationer, övernattningsmöjligheter runt om eller högre upp på berget, inkl campingmöjligheter samt platser. Personligen tycker jag fjällstationens övernattningspriser är lite väl höga så någon billigare fjällstuga eller övernattning i tält är isåfall det vi är ute efter. Är även ute efter tips om rutt upp, jag ser gärna att vi går en snabbare rutt då vi hoppas på att kunna ta oss dit, bestiga berget och sedan ta oss tillbaka till Nikkaloukta, allt under två dagar, alltså bara en natts övernattning. Detta för att vi är ute på just en MC-resa och har lite reseschema att försöka följa tidsmässigt. Därför är vi även intresserade av att ta båten till och från bestigningen över Ladtjojaure för att spara tid.

Tacksam för alla tips!

Två dagar:

Helikopter upp till fjällstationen, vandra upp till toppen och tillbaka, tälta, helikopter ner till Nikkaluokta. det är trots allt dryg ttvå mil upp till fjällstationen och skall Ni sen köra 10-12 timmar upp på toppen och tillbaka så lär Ni inte hinna på något annat sätt. Hoppas också att Ni får bra väder den natten Ni skall upp eller är toppen så viktig att Ni skiter i om Ni har ösregn.

[Ändrat]

Fast Ni kanske är topptrimmade idrottsmän och då kan Ni springa hela vägen upp och tillbaka så gör Ni det på ett dygn och kan lämna tältet i packfickorna på motorcyklarna.
 
Man sparar inte särskilt mycket tid på att åka båt särskilt inte om man behöver vänta på avgång. Det är bara en kortare sträcka man åker båt.
Vill ni spara tid så flyg heli; 800 kr/pers: http://www.kallaxflyg.se/sv/linjetrafik-nikkaluokta-kebnekaise

Två dagar är väldigt tight; det är trots allt närmare 6 mil som ska tillryggaläggas om man räknar Nikkaluokta - Kebnekaise fjstn - Västra leden till toppen och tillbaka.

Tältar man kan man slå upp tältet i princip var som helst utom i direkt anslutning till stationen om man inte vill betala tältavgift. Några andra boendealternativ finns inte om man inte vill bo på stationen.
 
Man sparar inte särskilt mycket tid på att åka båt särskilt inte om man behöver vänta på avgång. Det är bara en kortare sträcka man åker båt.
Vill ni spara tid så flyg heli; 800 kr/pers: http://www.kallaxflyg.se/sv/linjetrafik-nikkaluokta-kebnekaise

Två dagar är väldigt tight; det är trots allt närmare 6 mil som ska tillryggaläggas om man räknar Nikkaluokta - Kebnekaise fjstn - Västra leden till toppen och tillbaka.

Tältar man kan man slå upp tältet i princip var som helst utom i direkt anslutning till stationen om man inte vill betala tältavgift. Några andra boendealternativ finns inte om man inte vill bo på stationen.

Inte? Det är ju ändå 6 km båten sparar en och den ska ta 20-30 min. Man vandrar väl knappast 6 km på 20-30 min? Enligt dem på Nikkaloukta Sarri AB så är det 5 km till båten och 6 km till fjällstationen från båten. Vilket isåfall innebär att om sträckan mellan Nikkaloukta och Kebnekaise fjällstation är ca 2 mil så sparar man alltså 9 km vandring, vilket lär ta betydligt längre än en båttur på 20-30 min.

Helikopter kommer inte på frågan, även om det vore kul. Vi är ute på mc-resa i en hel månad så det är en relativt stram budget vi försöker hålla.

Men ok, man kan ändå kanske räkna med att det kan bli två nätters övernattning iaf då. Jag försöker bara få en realistisk bild över vad vi kan förvänta oss och om vi ens hinner klämma in detta äventyr i vår mc-resa. Känns bara dumt att missa det då vi ändå reser i trakterna.

Men jag har en till fråga, denna angående rutten upp till toppen. Vilka alternativ finns? Jag läste nämligen om en rutt runt östra sidan, kanske förbi Tarvala? Som även skulle vara lite kortare/snabbare men kanske aningens svårare än västra rutten. Vad vet ni om detta? Jag har nämligen inget emot aningens svårare rutt och utmaning. Även om jag inte är superrutinerad vandrare/klättrare så var t.ex. vägen upp till Black Cuillin Ridge på Isle of Skye helt i min stil.
 

avslutad210712

Gäst
GPS-mätta siffror i fjol sommar. Sarris stämmer inte.

Nikkaluokta - båten 6,2 km
Båtfärden 4,7 km
Båten - Tarfalajokken 7,3 km
Tarfalajokken - Fjällstationen 1,8 km

Om man inte kommer fram nästan exakt när båten går så hinner man utan problem gå den sträckan snabbare än båten. Extremt lättgånget i princip bara plattmark med några mycket små kullar.

Östra leden går inte förbi Tarfala utan man kan säga att början, 2 km ungefär, är samma som västra leden sedan viker östra av och man går uppför jökelbäcken och det är brant. Sedan vadar man jökelbäcken och det blir ännu brantare. Sedan planar det av och man går över en glaciär och där bör man veta vad man ger sig in på innan man går ut på den. I slutet av glaciären går man uppför ett brant glaciärsprund, dvs där glaciären ansluter mot berget, där det är rejält bran på båda sidorna om där man går. Efter glaciärsprundet kommer man ut på en bergshylla som avslutas med en 60-70 meter enkel klättring. På bergshyllan och under klättringen finns en wire som man bör spänna fast sig i med Via-ferrata-slinga samt klättersele, dvs 1000-1500:- per deltagare. Efter klättringen är det 400 höjdmeter kvar till toppen.

Titta på

http://kebne.baskeri.net/Gallery/Album/1200x0800/Vandring/20100710.Kebnekaise/default.htm

http://kebne.baskeri.net/Gallery/Album/1200x0800/Vandring/20110725.Kebnekaise/default.htm
 
GPS-mätta siffror i fjol sommar. Sarris stämmer inte.

Nikkaluokta - båten 6,2 km
Båtfärden 4,7 km
Båten - Tarfalajokken 7,3 km
Tarfalajokken - Fjällstationen 1,8 km

Om man inte kommer fram nästan exakt när båten går så hinner man utan problem gå den sträckan snabbare än båten. Extremt lättgånget i princip bara plattmark med några mycket små kullar.

Östra leden går inte förbi Tarfala utan man kan säga att början, 2 km ungefär, är samma som västra leden sedan viker östra av och man går uppför jökelbäcken och det är brant. Sedan vadar man jökelbäcken och det blir ännu brantare. Sedan planar det av och man går över en glaciär och där bör man veta vad man ger sig in på innan man går ut på den. I slutet av glaciären går man uppför ett brant glaciärsprund, dvs där glaciären ansluter mot berget, där det är rejält bran på båda sidorna om där man går. Efter glaciärsprundet kommer man ut på en bergshylla som avslutas med en 60-70 meter enkel klättring. På bergshyllan och under klättringen finns en wire som man bör spänna fast sig i med Via-ferrata-slinga samt klättersele, dvs 1000-1500:- per deltagare. Efter klättringen är det 400 höjdmeter kvar till toppen.

Titta på

http://kebne.baskeri.net/Gallery/Album/1200x0800/Vandring/20100710.Kebnekaise/default.htm

http://kebne.baskeri.net/Gallery/Album/1200x0800/Vandring/20110725.Kebnekaise/default.htm

Ok ja det där låter omständligt och jag tror inte tjejen kommer gå med på det, får väl bli västra leden upp då. Men jag har fortfarande svårt att tro på att båten ändå inte spar en del tid, om man inte står och väntar en massa på den dvs.
 

avslutad210712

Gäst
Ok ja det där låter omständligt och jag tror inte tjejen kommer gå med på det, får väl bli västra leden upp då. Men jag har fortfarande svårt att tro på att båten ändå inte spar en del tid, om man inte står och väntar en massa på den dvs.

Båtfärden tog 25 minuter + lastning och lossning dvs i praktiken 35 minuter

Att gå 4,7 km på den platta backen som är där tar ungefär 45-55 minuter men det går att gå snabbare än så om man jäktar lite.

Då kan du säkert räkna ut hur länge du får vänta för att spara tid på att åka båt.

Att sen båten lägger till vid LapDånalds där det serveras kaffe, våfflor med grädde och sylt, renburgare och annat gott är en sak som gör väntan lite lättare :) Och att det såklart är skoj att åka båten på sjön och jokken/kanalen är också en annan sak men någon tid att prata om sparar man inte.
 
Båtfärden tog 25 minuter + lastning och lossning dvs i praktiken 35 minuter

Att gå 4,7 km på den platta backen som är där tar ungefär 45-55 minuter men det går att gå snabbare än så om man jäktar lite.

Då kan du säkert räkna ut hur länge du får vänta för att spara tid på att åka båt.

Att sen båten lägger till vid LapDånalds där det serveras kaffe, våfflor med grädde och sylt, renburgare och annat gott är en sak som gör väntan lite lättare :) Och att det såklart är skoj att åka båten på sjön och jokken/kanalen är också en annan sak men någon tid att prata om sparar man inte.

LapDonalds låter trevligt! Är det någon som har koll på vad båten kostar på ett ungefär? OM vi nu skulle få för oss att ta den ändå.
 
Finnes vandrare

Hej blev lite nyfiken då jag är en rookie själv i sammanhanget och kommer ta en tur solo med hojen i juli (om vädret tillåter) för att bestiga kebnekaise.

Tack för informationen och om det finns intresse så finns det en till här som tänker likadant.
Förstår om det är du och din tjej men tänkte iallafall fråga:)

Vart kör man med hojen på bästa sätt för att ta sig till fjällstationen? pengarna är inget problem för mig så det enklaste är väl att hyra en helikopter???


Är det ens rimligt att åka med hoj upp nu i juli med tanke på väder???


MVH/Joel
 
Om du nu kör hoj är det väl moped du menar och får problem men om du trampar upp så har du lite lättare att ta dig upp men det går bra att bära den på ryggen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
Jojosurf Tips 6 dagars vandring ink resor Fjällvandring 7
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Kråkesson Tips på sandaler för vad och lätt vandring Fjällvandring 8
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
Lindalalala Vandring Norrland, tips? Fjällvandring 13
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
seasteel Tips på parkering för sommarens korta vandring? Fjällvandring 11
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
greenfish Vandring Grövelsjön, mitten av aug, tips Fjällvandring 0
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
Bobbolainen Vandring i oktober-behöver tips. Fjällvandring 2
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
Norsjo Höst vandring tips into för långt från Uppsala Fjällvandring 3
Annette A Tips på vandring Hemavan? Fjällvandring 8
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
avslutad150115 Tips på vandring, sista veckan i maj Fjällvandring 0
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
.Nisse. Tips på vandring i Norge Fjällvandring 13
gabrielledegerman 3,5dagars vandring i norrbottensfjällen? Tips! Fjällvandring 14
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
linus.holmqvist 2 nätters vandring nästa söndag (19aug)... Tips? Fjällvandring 3
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
UlfBack Tips för vandring Ritsem - Narvik Fjällvandring 0
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
Jönsson72 ISLAND vandring 4-5 dagar TIPS sökes! Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.