tämligen oviktiga frågor om säteshöjd

Hur mäter man?

Om jag mäter största avståndet från (mitt nysänkta) sätes framkant till botten på kajaken blir det dryga sju centimeter, men det är ju uppenbart att ett annan lägre mått finns vid lägsta delen av sätet, nere i skålen för sittbenen...

Hur höga säten har de som mest, de där som har bäst trimmat balanssinne?

Bara lite tramsigt nyfiken...
 
Säteshöjden är ju inte oviktig även om jag aldrig haft något behov av att mäta den. Det som är relevant för ergonomin är hur högt sätet är över hälarna. Det som är relevant för tyngdpunkten är hur högt sätet är över vattenytan (eller under). Många av de "snabba och stadiga" kanoter som finns på marknaden har toklåga sitsar, jag bli inte klok på hur man kan sitta avslappnat på en sådan. Jag behöver ha minst 10 cm mellan häl och sittben (vertikalt alltså) för att kunna sitta överhuvudtaget (jag har ca 15 cm i favolådan). Sedan beror det också en del på sitsens vinkel.
Vill man göra en kajak där man sitter bekvämt men ändå stabilt skall man alltså se till att försöka få den delen av skrovet som är under hälarna att ligga djupt i vattnet, jag tror även detta är ganska bra design för båtar som huvudsakligen skall gå över sin skrovfart, vet inte om det är optimalt för alla långfärdskanoters vågbildningsmotstånd däremot. Bra urspårat redan i första svaret va?
 
Bra urspårat redan i första svaret va?

Med beröm godkänt! :)

Nä, jag säger verkligen inte att sittshöjden är oviktigt! Jag har ratat en massa havskajaker, för havskajakbruk, för att jag blir krum i ryggen och får svårt med vridningen för att det är för låga säten. Det "oviktiga" i min fråga är ju jämförandet med andra, med "de värsta". Det spelar ju ingen roll. jag trivs ju skitbra i min nya säteshöjd. W, ditt sätt attt tänka med ergonomihöjden och balanshöjden verkar ju förståss helt rätt. En bra utvikning som sagt.

Janne, jag skulle tro att Escapen, alias Lilla Danskan, också låg i det häradet i högsta läget innan jag sänkte båda lägena med en centimeter. Jag har hanterat henne till havs i det översta läget, men det var bleke och inte mycket båtar ute. Och det blev inte så mycket kraft i taget... :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.