Frågor till HBB paddlare

Hallo...

Nu e det dags att börja planera inför ev. HBB försök nästa år och jag har några frågor:

Transport: Hur löste ni det? Jag kan nog få hjälp med kajaken till start men jag tror det blir svårt att få någon att köra upp bilen till Happaranda, specielt eftersom jag inga vet exakt när jag kommer dit.
Kartor: Jag måste ju ha kartor för hela kusten. Vad har ni använt för kartor?
Tältplatser: Finns det några längre sträckor där det är svårt att hitta tältplatser pga bebyggelse eller annat?
Mat och vatten: Jag antar att det finns sträckor där det kan vara svårt att hitta mat och vatten. Var bör man se till att ha fyllt på ordentligt?

Tackar på förhand...
 
Jag kom hem från min första HBB-paddling för tre veckor sedan och hade förmånen att bli hämtad med bil från Haparanda, men min reservplan var att beställa upp en hyrbil med takräck från Hertz i Luleå. Det skulle kosta ungefär 2500:- att köra den till Västerås och lämna den där.

Jag använde bara sjökort. För Bohusläns och Stockholms skärgård finns dubbelsidiga kartor i Tyvek och för resterande kuststräckor hade jag skrivit ut exakt de delar jag ville ha på vattentåligt A3-papper (Xerox Nevertear) med färglaser. Det blev 50 A3-ark med dubbelsidig utskrift. Den totala vikten på alla kartor blev ca 3 kg så det var acceptabelt.

Enda stället jag hade problem med tältplatser var i Luleås yttre skärgård men i övrigt gick det bra även om vi ibland blev inbjudna att tälta på privata tomter när det var alltför omöjligt. Folk är väldigt hjälpsamma och generösa när man kommer i kajak. Om du kollar min blogg så hittar du alla min tältplatser med koordinater http://blogg.aftonbladet.se/9144

Det finns alltid småhamnar där man kan fylla på vatten eller så är det bara att paddla in till någon sommarstuga. Mat får man ju planera eftersom det inte finns alltför många affärer nära kusten. Jag gjorde ett stort arbete i att söka efter mataffärer via www.hitta.se. Där kunde man enkelt se vilka affärer som låg bra till. Jag har skapat waypoints till alla sådana som jag kan dela med mig (om du hade tänkt använda GPS på färden). Har även lagt in waypoints till alla upptänkliga hamnar längs hela kusten (även fiskehamnar och småbåtshamnar).

Hälsningar
Peter
 
Jag har just fått ett tips om att Bussgods i Happaranda kan hämta kajaken i Vitangi för en liten slant... Jag tackar för den :)

Tackar för länken till din blogg. Jag kommer att ha GPS med mig, men tanken är att jag ska bara gräva fram den om jag av någon anledning behöver snabbt veta var jag är.
Vad var det för solpaneler du använde? Var det något som du satt ihop själv eller köpte du ett färdigt system?
 
Den som söker han finner

http://www.gasthamnsguiden.se/ är ett bra ställe att kolla var man handla och bunkra vatten.

En del tidigare års HBB-paddlare erfarenheter kan du läsa via länkar på http://www.havspaddlarnasblaband.se/sv_godkanda.html
Några har även skrivit en bok

Årets paddlare med länkar finns på http://www.havspaddlarnasblaband.se/sv_arets.html

Peter liksom fler HBB-paddlare har varit flitiga på att dokumentera. Peters förberedelser finns på

http://blogg.aftonbladet.se/blog.php?blog=9144&m=12&y=2006
http://blogg.aftonbladet.se/blog.php?blog=9144&m=1&y=2007

Per Brune
 
Hejsan Michael, jag paddlade HBB 2006.

Jag använde både gröna kartan (utskrifter) och sjökort (i min gps) för navigering. En stor fördel med gröna kartan jämfört med sjökort är att den innehåller mycket mer information om hur det ser ut på land (typ höjdkurvor och sankmark) vilket, tycker jag, gör det lättare att både navigera och hitta lägerplatser. Det är ganska sällan man behöver den detaljerade informationen som finns i ett sjökort för navigering med kajak. Jag har gröna kartan i elektronisk form och kunde skriva ut exakt de delar av kusten jag behövde.

Tips: ha din GPS på hela tiden, det är kul att ha kvar hela spåret i efterhand. Jag använde vanliga batterier, det gick åt ca ett om dagen och finns att få tag på var som helst.

Jag hade sällan några problem att hitta lägerplatser. På många ställen längs kusten är det dock väldigt stenigt, vilket kan göra det svårt att få upp en tung kajak utan att repa sönder den fullständigt. Välj en plastkajak, eller ta med något som underlättar uppsläpning. Jag brukar använda en fender som jag lägger under kajaken, så går det ofta smidigt att bara rulla upp den.

Mat o vatten var inget som helst problem, bara att planera lite och titta några dagar i förväg på kartan. Jag hade också med mig massor av info om affärer från hitta.se, men de papperen behövde jag aldrig titta i.

Bästa restaurangerna längs vägen:

- Idö utanför västervik
- Hölick på södra Hornslandet
- Lörudden innan Sundsvallsbukten
- Hotellet på Norrbyskär

Man ska ju njuta lite också :)

Även jag hade förmånen att bli hämtad med bil vid målet.

Lycka till! Hoppas du får mitt väder, jösses vilket flyt jag hade.
 
En diskussion som jag länge velat se.......

.........är ju just den här.
Vilka erfarenheter, tips och kunskaper som de som paddlat HBB har och kan, om de vill vidarebefordra till de/ oss som ännu inte kommit iväg.

Vad saknade ni/ du i er planering av HBB?
Vad skulle ni/ du ändra på i ert genomförande om du skulle göra om turen med den erfarenheten du nu har?
Någonting i utrustningen som kräver särskild omtanke?
osv.
 
Här är min topplista på vad jag skulle göra annorlunda (skrivet utan någon längre eftertanke):

1. Jag älskar min glasfiberkajak (en KajakSport Marlin Activ). Men nästa gång skulle jag absolut ta en plastkajak som jag inte behöver vara rädd om. Efter 5 mils paddling vill man bara upp på land snabbt o enkelt, en plastkajak är bara att dra upp utan eftertanke. Det finns flera plastkajaker som är lika lättpaddlade som glasfiber i den lugna takt man håller (ca 3 knop). Toppfarten är ointressant.

2. Jag skulle köpa en FM radio som faktiskt fungerar långt ute till havs. Min MP3 hade fruktansvärt dålig mottagning, och när man paddlar ensam blir det ofta...ensamt, så en radio hjälper mycket.

3. Jag gick alltid iland och lagade icke-frystorkad lunch. Det höjer förstås kvaliten på turen. Men efter 35 dagar är det inte lika kul att leta upp något bra ställe att gå iland. Jag skulle ta med mig termos o frystorkat så jag kan sitta kvar i kajaken och äta ordentligt. Jag åt för övrigt som en häst, stor frukost (4dl havregryn, äter normalt 1 dl hemma), två luncher o kvällsmat (där varje motsvarade ca 3 dl pasta och en stor konserv köttfärssås). Och då är jag ändå en liten människa (172 cm o 68 kg).

4. Jag skulle köpa en helt vattentät liten lätt digitalkamera, förmodligen en olympus, och ha den hängande runt halsen hela tiden. Jag tog alldeles för lite bilder, framförallt på alla människor jag träffade på. Gång på gång kom jag på i efterhand, när jag redan paddlat iväg någon km, att tusan också, det hade varit kul med en bild på henne...

5. Jag skulle lämna skorna hemma, de blir bara blöta och tar plats i kajaken. Barfota eller sandaler funkar bäst i alla väder om man inte är alltför frusen av sig.

Bästa prylarna på turen:

1. Kudden (thermarests stora) och dubbla liggunderlag. Gött.

2. GPS:en, din bästa kompis i dimma och vid långa överfarter där man knappt ser vilken ö man ska sikta på.

3. Fikaluckan framför sittbrunnen, otroligt smidigt. Hur kan man konstruera en kajak med fikaluckan bakom ryggen? Hopplöst opraktiskt och akrobatiskt när det blåser lite.

4. MP3-spelare enbart laddad med glad musik (tänk Britney, Ted Gärdestad, September o Sugababes :). Jag trodde man skulle tappa kontakten med naturen när man lyssnar på musik, men det funkar förvånansvärt bra, man hör fortfarande plasket från paddeln och måsarnas skränande.

5. Sporttejp, cykelhandskar och ipren. Mycket blåsor i händerna blev det de första veckorna, trots att jag tränat väldigt mycket innan turen. Och inflammationer med smärta i handlederna.

6. Kolfiberpaddeln. Lätt o smidig!

Och så några reflektioner som jag skrev ner i min egen debriefing direkt efter turen förra året :)

Det står några väldigt bra saker på blå bandets officiella hemsida. Innan man ger sig iväg ska man nog läsa igenom dessa några gånger och fundera igenom vad de verkligen betyder.

”se inte alltför romantiskt på den kommande färden”

Under en normal paddling brukar distansen för mig vara ca 2-3 mil i gott sällskap, med sovmorgon, lång lunchpaus med god mat, många stopp för pratstunder och drickapauser. Lägret slås upp tidigt, brasan tänds, korven grillas, ölen öppnas och historierna från föregående paddlingar kryddas mer o mer. Det finns inte många likheter mellan det och att paddla hela sveriges kust. Under paddlingen har jag oftast gått upp kl 5 (tidigaste morgonen var 03.30), rivit tältet, lagat frukost och kommit iväg strax innan kl 7. Sedan sitter man i kajaken och plaskar till kl 19, 20 eller 21 beroende på dagsformen, 5 mil per dag i genomsnitt. Korta matstopp. Helt ensam de flesta dagarna. Och längs en ofta enormt tråkig och stenig kust, med långa överfarter över öppet vatten. Visst är långa sträckor av kusten vacker (Bohuslän, Österlen, skärgården från Oskarshamn och upp förbi Stockholm, Höga Kusten). Men långa sträckor är sten, stenbumlingar, sprängsten, sten.

”sträckan är lång och paddlingen kan tära på både psyke och fysik”

Jag var mycket väl förberedd rent fysiskt inför paddlingen, jag hade tränat spinning hela hösten o vintern, och sedan cykling ute varvat med paddling varannan dag hela våren. Så rent fysiskt har det gått väldigt bra. Visst har jag varit sliten vissa dagar med tung motvind, men inte så mycket som jag trodde innan. Man vänjer sig vid att paddla 5 mil om dagen, det är inte så farligt jobbigt.

För mig var den mentala biten mycket svårare. Att ensam paddla långa överfarter i timme efter timme, och att följa skånes kust dag efter dag var mycket tyngre än jag hade väntat mig. Nästa gång ska jag jobba hårdare för att få med mig sällskap på turen.

”det finns passager som kan fordra mycket av en paddlare”

Faktum är att det varje dag under resan finns minst ett ställe där du kommer dö när du passerar. I alla fall om man lyssnar till lokalbefolkningen. Sanningen är att vinden är helt avgörande. Om det blåser kan samtliga delar av kusten bli farliga. Om det inte blåser är samtliga delar av kusten helt ofarliga. Det är omdöme som gäller.

Därmed inte sagt att jag ångrar turen. Inte alls, tvärtom! Känslan i magen när man får målet i sikte måste upplevas.

Det absolut bästa med turen: möten med gästfria människor, framförallt med båtfolk i gästhamnar och stugägare långt ute i skärgården. Och att se reaktionen i följande standardkonversation:

- Hur långt har du paddlat?
- Tjaa...idag blev det nog 52 km.
- Jaha, och hur länge har du varit ute?
- Det är dag 37 idag.
- Jaha, och var startade du?
- I Svinesund.
- Jaha, och var ska du?
- Till Haparanda.

två sekunders fördröjning, följd av en lätt oförstående blick...

:)

mvh

/Håkan

.........är ju just den här.
Vilka erfarenheter, tips och kunskaper som de som paddlat HBB har och kan, om de vill vidarebefordra till de/ oss som ännu inte kommit iväg.

Vad saknade ni/ du i er planering av HBB?
Vad skulle ni/ du ändra på i ert genomförande om du skulle göra om turen med den erfarenheten du nu har?
Någonting i utrustningen som kräver särskild omtanke?
osv.
 
Senast ändrad:
Paddlade hela Sveriges kust i somras.

Lite tips.

1. Anmäl dig inte till HBB, du måste markera på kartor osv hur långt du paddlar och sen vissa upp allt på ett hitte po möte så "juryn" ska godkänna dig, knasigt! HBB är för gloryhunters, man paddlar för sin egen skull och inte för att någon annan ska döma en.

2. [raderat av forumvärd]

3. Ha inte för mycket hi-tec prylar, gps är för folk som inte kan använda en hederlig kompass. Trippen kommer även utan hi-tec att riva upp ett stort hål i plånboken.

4. Ha bra regntåliga kläder, det kan regna ordentligt när man paddlar och humöret sjunker när man blir blött.

5. Njut!
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag blir så faschinerad...

[Hijacking mode]
Sorry om jag smygkapar tråden...

Jag kan inte låta bli att faschineras av Era landetrunt-turer.
Även om det är jäkligt långt så kan jag förstå att man kan träna upp fysiken, men som sagt, hur tusan klarar man "knoppen"? Det måste kräva en järnvilja att sätta sig i plastbaljan "varje" dag och nöta på i typ 5 mil, i ur och skur...

Fortsätt gärna med era beskrivningar och berättelser, det är god inspiration för mig, när jag kör mina småturer

Åter till tråden
[/Hijacking mode]
 
Tur att vi alla är olika...

... och inte stöpta i samma form. Visst skulle det bli bra mycket tråkigare då.

När det gäller HBB eller inte HBB så tror jag att det inte var någon stor skillnad mellan min och Psykets paddeltur. Vi följde bägge samma kust och hade väl i stort sett samma väder denna sommar. Jag förutsätter att Psyket klarade sig helt själv - precis som jag.

Kartor av något slag behövs ju och vad är naturligare än att markera vilken väg man tagit. Om man inte fyller i samma kväll är detaljerna snart glömda. Likadant är det med en loggbok - det är viktigast för en själv och absolut inte någon belastning.

Förmodligen är det bara jurymötet som skiljer sig - och jag såg det som en bonus att få en pratstund med några av Sveriges paddlingslegender.

I övrigt kan jag bara hålla med Psyket - passa på och njut! Jag har aldrig tidigare känt en sådan frihet som under denna sommar. Det fanns ingen tidspress och en inblåst dag blev nästan som en belöning då man kunde slappa i tältet.

Håkan, som paddlade förra sommaren, gjorde en väldigt bra summering här ovan. Jag håller med på alla punkter.

Börja planera själva för denna härliga tur - men förbered er noga. Framför allt bör ni se till att ha gott om tid.

Det kan mycket väl tänkas att jag provar igen - men inte detta år. Det är bara små detaljer jag kommer att göra annorlunda, en bättre jacka och helt täta regnbyxor (ej Goretex) Dessutom kommer jag att äta mer varje dag.

Lycka till
Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
X2000 Frågor om paddling i Torneälv från Vittangi, vidare i Tärendöälv till Ekorrbäcken. Paddling allmänt 2
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
lochraceness Information och svar på frågor om Piraya Kajak önskas Paddling allmänt 8
RoAlf Frågor kring Epic 18x Sport Paddling allmänt 2
ToSv Frågor! Paddling allmänt 20
Flärp Frågor kring Nordr M och Frej (Björn Thomasson designer) Paddling allmänt 7
Trikåmannen Zegul Arrow nuka gt - två frågor Paddling allmänt 4
leding95 Angående trapper albacore K1 // Tankar och Frågor Paddling allmänt 10
delfinen Sankt anna skärgård - frågor Paddling allmänt 9
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
srpp tämligen oviktiga frågor om säteshöjd Paddling allmänt 3
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
Hederstedt Första turen i kajak ... och lite frågor ... Paddling allmänt 22
Roberth Kajak frågor Paddling allmänt 14
avslutat medlemskap1105 Enköping - Västerås, frågor Paddling allmänt 2
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.