Tälta i Polen och Ukraina

Någon som vet huruvida det är lagligt att fricampa i Polen och Ukraina? Eller är det smyga upp tältet efter mörkret inbrott som gäller?

Jag trampar i östlig riktning från Berlin om några dagar och vore tacksam för lite information om de båda länderna!
 
Någon som vet huruvida det är lagligt att fricampa i Polen och Ukraina? Eller är det smyga upp tältet efter mörkret inbrott som gäller?

Jag trampar i östlig riktning från Berlin om några dagar och vore tacksam för lite information om de båda länderna!

Jag har tältat närmare 50 nätter i Ukraina och har aldrig haft några problem där. Jag misstänker att det är olagligt att göra det men samtidigt är det ingen som bryr sig. Det gäller som vid vanlig tältning, sätt upp tältet sent på kvällen, välj en plats där det inte syns från vägen och där det inte stör någon. Misstänker att det funkar på samma sätt i Polen.

Var ska du i Ukraina? Jag cyklar nu mot Kiev

/Stellan
 
Från Krakow i Polen tänkte jag styra mot Kiev och Chernobyl. Sen blir det rakt söder ut mot gammelsvenskby och Odessa.
 
Hej,

jag cyklade Polen, Ukraina och Moldavien förra sommaren. Det var inte några problem att hitta plats, åtminstone inte svårare än någon annanstans jag cyklat. Jag gjorde som Stellan skrev och det funkade fint. Det fanns en del fulla människor runt om på landsbygden på de mest otänkbara ställen, därför var jag ganska noga med att inte synas från vägen. Det är nog inte kul att bli väckt av några fyllisar mitt i natten.

Trevlig resa
/Mike
 
Lite off topic, men relaterat till xelys resa iaf.

Hur är det med korruption, mutor o sånt där. Har läst o läst m får inte riktigt grepp om det där. Kommer man att behöva muta sig fram nånstans när man cyklar mellan Rumänien, Moldavien, Transnistrien, Ukraina, Polen (nej, jag ska inte cykla just i den ordningen)? Om svaret är ja, hur mkt är rimligt?
 
Lite off topic, men relaterat till xelys resa iaf.

Hur är det med korruption, mutor o sånt där. Har läst o läst m får inte riktigt grepp om det där. Kommer man att behöva muta sig fram nånstans när man cyklar mellan Rumänien, Moldavien, Transnistrien, Ukraina, Polen (nej, jag ska inte cykla just i den ordningen)? Om svaret är ja, hur mkt är rimligt?

Vill du muta så kan du säkert hitta poliser som vill ha dina pengar... Jag har varit runt i länderna för några år sedan och då var mutning ett större problem men även då gick det bra att cykla runt utan att muta. Jag har cyklat runt i världen de senaste 10 åren och har inte mutat någon under dessa år och det medför att det kan ta lång tid att komma fram. Jag sitter hellre vid en polisstation ett dygn än att muta en polis med några dollar. Det gäller bara att få polisen att fatta att jag inte kommer att ge dem några pengar även om de hotar med att arrestera mig. Om polisen förstå att det är kört med mutor så brukar man kunna fortsätta direkt.

Jag tror inte att du kommer att få några problem och det är bättre om du är inställd på att inte muta. Kanske kommer någon att försöka få lite pengar av dig men det är bara att spela dum och inte förstå vad de menar.

/Stellan
 
Min uppfattning är att man inte ska ge mutor! Det är bättre att visa tydligt att man inte tänker ge mutor och sedan får det ta den tid det tar. Börjar man ge mutor så förväntar dom sig att alla ska betala och så är karusellen igång.

Mellan Polen och Ukraina valde jag fel gränsövergång var endast motorfordon fick ta sig över. Gränsvakterna ville att jag skulle cykla norrut till en annan övergång nån dagsfärd därifrån. Det ville absolut inte jag. Jag vet faktiskt inte om de var ute efter något, men jag körde mitt vanliga spel med att spela lite dum och samtidigt vara trevlig och le mycket. Efter en halvtimme kom jag in i Ukraina.

I Ukraina och Moldavien hade jag inga problem med poliser alls - de brydde sig inte om mig. Men jag mötte ett gäng på motorcyklar som körde genom Transnistrien. De körde en kort sträcka genom landet och blev stoppade tre gånger på en timme och fick betala upp mot 100 Euro varje gång. Dom var måttligt roade.

/Mike
 
Håll i grejerna!

Vi tältade i nordöstra Polen där man inte trodde det fans en människa i närheten, medan vi befann oss i tältet blev vi bestulna på två campingstolar och en fjärilshåv (!) utan att vi märkte något.
När vi efter en stund upptäckte detta kändes det mycket obehagligt, så vi packade in allt i bilen och sov över vid en bensinmack.

God resa!

Johnny
 
Vi tältade i nordöstra Polen där man inte trodde det fans en människa i närheten, medan vi befann oss i tältet blev vi bestulna på två campingstolar och en fjärilshåv (!) utan att vi märkte något.
När vi efter en stund upptäckte detta kändes det mycket obehagligt, så vi packade in allt i bilen och sov över vid en bensinmack.

God resa!

Johnny

Det lät ju jävligt uppmuntrande det där hörrudu. Men jag avfärdar det hela som en engångshändelse.
 
Tack för svaren Stellan o Mike. Ungefär de svar jag hade förväntat mig, men det känns bra att ha frågat. Jag vill bara komma iväg o cykla så jag slipper fundera på allting.
 
Vi tältade i nordöstra Polen där man inte trodde det fans en människa i närheten, medan vi befann oss i tältet blev vi bestulna på två campingstolar och en fjärilshåv (!) utan att vi märkte något.
När vi efter en stund upptäckte detta kändes det mycket obehagligt, så vi packade in allt i bilen och sov över vid en bensinmack.

Johnny

Som alla vet så är polska entomologer väldigt obehagliga och utnyttja varje tillfälla att ta en fjärilshåv.

Det lät ju jävligt uppmuntrande det där hörrudu. Men jag avfärdar det hela som en engångshändelse.

Det är ingen engångshändels. Det bästa är om du håller koll på dina grejer och det har ingen betydels var i världen du cyklar. Obevakade grejer kan försvinna. Lämnar du campingstolar i Sverige obevakade så kan de även försvinna. Mina föräldrar blev av med sina trädgårdsmöbler som stod i trädgården hemma i Sverige.

/Stellan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.