Cykelvägar i Polen?

Hej jag ska cykla genom Polen, den västra sidan, och behöver tips så att jag inte missar något trevligt efter vägen, och kanske några fina sträckor???

Meningen är att cykla genom Polen, Tjeckien, Tyskland, Belgien, Nederland, Tyskland, Danmark och Sverige.
 
Polen

Du får inte bara missa naturen söder om Krakow, speciellt då Gorce o Zakopane. Går bra att cykla mindre vägar i Polen, blir lite längre, men är mycket väl värt det. Köp en översiktskarta i Sverige, sen kan du kolla efter en mer detaljerad i Polen, och framför allt - fråga på turistbyråer o på andra ställen vilken väg de kan råda dig att ta med cykeln. Vägkvaliten varierar nåt oerhört pga av den mjuka asfalt som de lägger. Går mycket tung trafik på vägen blir det ruggiga spår, upp till en decimeters nivåskillnad (livsfarligt, du har cirka en dec att balansera på på väggrenen)!!!
Ta sedan o hojja från Zakopane över till Tatranska Lomnica på den slovakiska sidan och fortsätt längs med Tatrasbergen mot tjeckien. Gör även avstickare upp i bergen, går att ta sig ganska högt upp även med cykel - du kommer inte att ångra dig!!!!
Cyklade genom Polen i somras o det går bra, men jag rekommenderar dig verkligen att efterforska om vägvalen och fråga lokala befolkningen (så gott det går- själv kan jag ryska) vilka vägar som är mindre trafikerade.
Har du ont om tid, se ingen prestige i att du måste cykla hela vägen, ta tåg genom de tråkiga områdena i Polen och cykla i de södra delarna istället!!! Missa för allt i världen inte Auschwitch (Osveciem tror jag det stavas på polska) mellan Krakow o Katowice, saltgruvorna vid Krakow o staden Krakow.
Ha en god tur
 
Terrängen?

Vet ni hur terrängen ser ut där...
Backigt eller platt som en pannkaka?

Skulle behöva titta lite mera på Polens Geografi och historia, jag är på väg till bibblan :)

Kruxxet är att jag måste Västerut efter Krakov, mot Tyskland, men så klart jag kan ändra på den rutten om så behövs.

Tack för ditt fina tipps.
Dan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.