Norges cykelvägar?

Tänker börja min långcykling i Kirkenes och följa först E6. Sedan tänker jag åka upp till Nordkap. Därefter blir det att följa kusten. Hittade en rutt som kallas C1 till Trondheim, sedan B1 till Bergen. Efter Bergen heter den A1 till Oslo. Är det någon som cyklat den vägen? Jag tänker börja i Kirkenes på midsommar.
 
cykla på lofoten

hej
jag har cyklat runt Lofoten med start och mål i Narvik ca 90mil småkuperat utom i början ut från Narvik och in första sträckan in på öarna lätt hitta ställen att slå upp tält samt handla

kör ej på E6 när Europa har industrisemester dvs. i Aug.

packa med låg tyngdpunkt i början ut från Stan där är en brant backe

har du full packning väger cykel upp mot 50kg i början

cykla ej med samma utväxling som hemma till jobbet tex utan sätt på större krans bak
jag hade bra kondition samt tävlat i långdistans löpning tidigare men fick hyperventilation i första branta backen som jag körde med i samma fart som hemma utan packning
då gäller det att ha självkontroll att tvinga kroppen att andas djupt och sakta en stund annars pågår hyperventilationen längre

kolla bl. styrlager kan verka helt ok utan last på framhjul med ca 20kg fram kan ett litet glapp snart slita upp lagret så du får byta på plats eller leta verktyg på någon bondgård kör ej med stort glapp till närmaste stad med cykelverkstad
 
Akta dig för.....

alla tunnlar som finns längs vägarna, dom är farliga! Är tunneln relativt kort så är det ju inget problem, Men det finns en del långa rackare som ska passeras. En del är det cykling förbjuden i. Se till och ha med ett ordentligt baklyse, gärna i form av en saftblandare att ha bak på cykeln. Vet inte om man får ha sån, men skit i det.....DU MÅSTE SYNAS I DE MÖRKA TUNNLARNA.....

tipsar
Junioren
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.