Sveriges bästa friluftsbutiker topp 10.

Där jag bor, i Linköping, finns egentligen bara en friluftsbutik att tala om och det är Uteliv. Har handlat där sen 2003, när de låg i hörnet Östgötagatan/Hunnebergsgatan. Imponerande kunnande och service utöver det vanliga.

I övrigt har jag handlat i min födelsestad Stockholm under mina återkommande besök; svårt att framhålla nån butik framför nån annan, det som inte finns här finns där. Kanske jag handlat mest
hos Naturkompaniet på Hantverkargatan och Sportkompaniet. Annars, i ärlighetens namn, gör jag också en hel del fynd på kontinenten, på små orter där butikerna ofta har ett imponerande utbud därför att de råkar ligga precis bland bergen, t ex Modane (Frankrike) , Bardonècchia, Aosta, Bruneck (Italien), Maloja (Schweiz) osv.

Och sen är det ju inte bara i frluftsbutiker som har det man behöver. Vad är det för anorak och specialskurna vandringsbyxor med otaliga praktiska fickor jag begagnar på mina turer? Det är en meshfodrad träningsoverall, köpt på rea på en sportaffär i Linköping.
 
Vått & Torrt i Sundsvall är absolut den bästa friluftsbutiken i Sverige enligt mig. Jag har besökt och handlat på många motsvarande, men återvänder hit gång på gång.

Produkter och personal håller måttet.
 
Länge sedan någon skrev i denna tråden. Har vi några nya stjärnor på butiks-himlen? :)
www.wattochtarrt.se är min favorit, tyvärr ingen online handel där ännu. Online är konkurrensen stenhård och ofta hittar man bra delas utomlands.
 
Slår ett slag för uteliv i Norrköping. Inte stort, men jättebra sortiment och jättebra personal. Fyndade Houdini där i helgen. Tyvärr lider de lite av att uteliv i Linköping ligger rätt nära och är så mycket större.

mvh
pal2
 
Håller med

butiker har kommit och gått så tidigare inlägg är inte längre aktuella.

Personligen har jag ändrat inköpsställen en hel del sedan 2005. Addnature på Högbergsgatan har ett intressant utbud och tar hem om den aktuella modellen eller storleken inte finns i butiken. De har också bra reor.

Har handlat en gång på Globetrotter i Berlin och var måttligt imponerad. Utbudet liknar XXL men deras egna märken är prisvärda.

Utländska www-butiker kan vara bra. Telemark Pyrenees och Lauche & Maas är de jag handlar mest ifrån förutom cykelbutiker som Rose och Chain Reaction Cycles.

Reatråden här på Utsidan är trevlig där får man ofta bra tips på prisvärda pryttlar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Bästa sättet att beställa från Nordamerika? Butiker och leverantörer 13
Zorozv Friluftsbutiker i Sundsvall Butiker och leverantörer 3
Loijzan Friluftsbutiker i Skåne Butiker och leverantörer 19
Nellib Friluftsbutiker i Malmö/Lund med omnejd Butiker och leverantörer 7
Prankster Utländska friluftsbutiker. Butiker och leverantörer 15
Kanii Friluftsbutiker i Helsingfors Butiker och leverantörer 6
forslund Utländska friluftsbutiker TOP 10 Butiker och leverantörer 10
oj77 Friluftsbutiker i Luxemburg Butiker och leverantörer 0
Njutaren Outdoor gear, Friluftsbutiker i London Butiker och leverantörer 3
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
L-Å B Friluftsbutiker i Örebro Butiker och leverantörer 9
Jockemeister Friluftsbutiker i Tours/Paris? Butiker och leverantörer 2
PalleKuling Friluftsbutiker i Paris? Butiker och leverantörer 2
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
prylManne Friluftsbutiker i göteborg? vilka och var? Butiker och leverantörer 10
Jockemeister Friluftsbutiker i Poznan, Polen? Butiker och leverantörer 2
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
gregerjohansson Friluftsbutiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 21
per160 friluftsbutiker i USA sokes Butiker och leverantörer 18
langby Friluftsbutiker i Berlin Butiker och leverantörer 5
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.