Sveriges bästa friluftsbutiker topp 10.

Re: Re: Hägglunds

öringen; sa:
dave1; sa:
Jag har inte testat Sveriges alla utebutiker men av de jag handlat från så intar Hägglunds en särställning tycker jag. Vart har dom flyttat? Ska upp snart och måste såklart kolla in deras nya lokaler. Hoppas bara inte det blir "varuhuskänsla" över det..

De har tagit över Intersports gamla lokaler på Storgatan. I den gamla goda butiken vid Statoil har Hägglunds numera en renodlad sportfiskeshop :)

Trevligt! Det blir till att besöka båda inrättningarna då! :)
 
Jag vet inte om jag missat att någon nämnt dem, men Femmans sport i Göteborg är rätt så bra också. Om man åker hit för att kika på utegrejer så vore det dumt att missa den.
 
Oj vad svårt...

Jag har en förkärlek för små butiker med obskyra märken (gärna grottkrypning, lådvis med skumma karbiner, och väggar fulla med isyxor) där ägaren ser ut som en big wall klättrare från 80 talet och använder fortfarande sina ljusgula eller lila patagonia fleece från 1982 eftersom den inte är utsliten än... Men sådana finns ju ej i sverige (i USA och Canada kan man ju hitta sådana tex i Vancouver, Mt Baker, Sedona och Phoenix)

Så i Sverige så blir det utan inbördes ordning

Arcteryx STHLM
Litet sortiment, kunniga men dyra.

Fjällsport GTB
Kunniga och roliga att prata med, ruggit duktiga på klättring.

Sportkompaniet STHLM
Kul och har lite ovanliga prylar

Magazinet Karlstad
Liten butik men massivt med saker, senaste tiden är det lite mycket fokus på livsstilskläder

Hägglunds Luleå
Har det mesta, hemmabutiken så där har man handlat mycket prylar. Bra service, men nya butiken känns lite opersonlig...

Utebutiken Umeå
Kunniga och bra sortiment

Vått och Torrt Sundsvall
Bra sortiment och erfarenhet

OUTSIDERS (smala, importörer eller ocentralt (oftast en kombination av alla tre;-)
Outside i Alfta är en outsider ibland bra ibland kasst

North Star Gällivare
Nästan enda webbutiken jag handlar på kul med annorlunda sortiment. Har inte varit i nya butiken.

Lundhags Järpen
Hade grym andrasortering förr i tiden, reorna är inte att leka med.

Triangia Trångsviken
Kultigt, kul att gå och handla direkt från en pall titangrytor;-)

UTLANDET
Annars är ju REI i Seattle, MEC i Vancouver, Cham3s Chamonix och "den gamle vandraren" ( eller vad den heter) i Paris inte så dåliga

WEB
Utländska webbutiker som jag även handlar på:
Globetrotter och TelemarkPyrenees.

IN MEMORIAN
Vad hette kultbutiken nere i källaren i STHLM som hade mycket bra prylar Base Camp eller nått?

Sen var det ju en Klätterbutik i Götteborg, High Sport fast de kanske finns kvar?
 
Re: Oj vad svårt...

fafner; sa:
IN MEMORIAN
Vad hette kultbutiken nere i källaren i STHLM som hade mycket bra prylar Base Camp eller nått?

Base Camp låg på Flemminggatan där det numera ligger en 7-11 butik, upp mot st eriksgatan och den låg nog faktiskt i markplan, grymt mycket nostalgi där du :)
Sen fanns ju Busters Klätteraffär på söder och den låg i källaren och NK hantverkargtan som ligger kvar i källaren.
:) anders
 
Nostalgi

Så var det nog, Busters och Base Camp.

NK på hantverkargatan var ju riktigt bra förut, har inte varit där på länge nu.

Ett tag sålde de ju begagnat och då kunde man ju hitta riktiga rariteter till bra priser...
 
[
WEB
Utländska webbutiker som jag även handlar på:
Globetrotter och TelemarkPyrenees.



Hittar inte globetrotter



Och vet ni några mer i GBG trakten??? där det finns tält???
 
...Busters Klätteraffär på söder...
:) anders
Busters Klätteraffär... det är nostalgi! finns den kvar? köpte schysta stegjärn och billiga bra isskruvar av titan där 1990 inför mitt försök att bestiga sarektjåhkkås stortopp.

Föresten måste jag starta en ny del av tråden. Kan vara intressant att veta vilka friluftsbutiker ni har dåliga erfarenheter av också:

Själv är jag ganska förbannad på Vildmarkslagret i Orsa. Innehavaren var nämnligen inne och skrev ett rent spam-inlägg i min gästbok för ett tag sedan. Gjorde bara reklam för sin butik, inte ens ett "hej Claes" eller "trevlig hemsida" eller något annat för att kamoflera reklamen. Skitdåligt!

MVH ///Claes
 
1. Lanbys Jakt & Fiske i Östersund

2. Andreés Sport i Strömsund

3. Sporttjänst i Östersund

4. Sportringen i Strömsund

5. Naturkompaniet i Östersund

6. Många andra, webbutiker m.m.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Bästa sättet att beställa från Nordamerika? Butiker och leverantörer 13
Zorozv Friluftsbutiker i Sundsvall Butiker och leverantörer 3
Loijzan Friluftsbutiker i Skåne Butiker och leverantörer 19
Nellib Friluftsbutiker i Malmö/Lund med omnejd Butiker och leverantörer 7
Prankster Utländska friluftsbutiker. Butiker och leverantörer 15
Kanii Friluftsbutiker i Helsingfors Butiker och leverantörer 6
forslund Utländska friluftsbutiker TOP 10 Butiker och leverantörer 10
oj77 Friluftsbutiker i Luxemburg Butiker och leverantörer 0
Njutaren Outdoor gear, Friluftsbutiker i London Butiker och leverantörer 3
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
L-Å B Friluftsbutiker i Örebro Butiker och leverantörer 9
Jockemeister Friluftsbutiker i Tours/Paris? Butiker och leverantörer 2
PalleKuling Friluftsbutiker i Paris? Butiker och leverantörer 2
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
prylManne Friluftsbutiker i göteborg? vilka och var? Butiker och leverantörer 10
Jockemeister Friluftsbutiker i Poznan, Polen? Butiker och leverantörer 2
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
gregerjohansson Friluftsbutiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 21
per160 friluftsbutiker i USA sokes Butiker och leverantörer 18
langby Friluftsbutiker i Berlin Butiker och leverantörer 5
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.