Sverige-Finland via Åland?

Funderar över nästa sommars projekt och lurar på att paddla till Finland via Åland.
Jag vet att flera har gjort det och nu skulle det vara kul att höra synpunkter på sträckan, hur skärgården ser ut, möjligheter till proviantering osv.
Det var tänkt att avsluta i Åbo eftersom Helsingfors känns för långt för min semester och för att underlätta logistiken hem.
Kanske rent av någon är intresserad av att följa med?


JL
 
Ypperligt förvånad

Är väldigt förvånad att detta inlägg inte fått något svar. Har själv klurat lite på att paddla till Finland, men anser mig behöva lite mer erfarenhet innan jag gör det... (och goda reskamrater!)

Men det måste finnas folk som gjort det här på utsidan?! Har hört rykten om folk som paddlat till Åland som motionstur.. :)

Lorre2: Har du kommit något längre med planerna? Hur lång tid beräknar du att det kommer ta?
 
Trehundra sjömil

Jag har uppskattat sträckan till ungefär trehundra distans vilket ger drygt 55 mil Östhammar - Åbo tor.
Dock ska det tas med en nypa salt eftersom den faktiska paddlade sträckan i efterhand kan skilja en hel del pga vägval. 300 delat med fjorton dagar ger måttliga 21,5 distans per dag i snitt vilket borde vara enkelt att hålla om vädret inte ställer till det.
Paddlade i somras Östhammar - Umeå - Vasa och fick ihop ungefär 400 distans på tjugo dagar. Hade som regel att ogärna stanna under 20 distans per dag och helst hålla sig över 25 med en längsta dagsetapp på 32 distans.
Då paddlade jag inte ensam som planerna är att göra i år så jag misstänker att det kan bli lättare att hålla långa dagsetapper på den här turen.
Kruxet är att 1; jag har inte paddlat ensam innan så jag är inte säker på hur jag kommer att uppskatta det och 2; jag kommer att ha begränsat med tid att paddla havskajak innan. Satsar mer på fors i år och får i stort hålla tillgodo med kvällspass som uppvärmning.

Förväntar mig inga större problem annars och börjar så smått tycka att det är för kort men jag hoppas att det blir en bra första solotur.
Tanken var att använda sjökort för navigering men med tanke på priset så blir det nog vanliga landkartor. Har bara en 1:200 000 ännu som planeringskarta men dom 1:50 000 som jag hade i somras i Vasa hade både grynnor och småbåtsleder inritade så dom funkar ju ganska bra. Dock var dom bedrövligt dåliga för att ta ut kurser och noggranna positioner på om man är van vid sjökort.

Räknar med runt två veckor med en tredje tillgänglig om det skulle behövas.
Kan antingen sticka i juni eller augusti, varmare vatten senare men det blir så lääänge att vänta så nu lutar det åt tidigare start. Jag vill ut NU!


/JL
 
Frågan kräver vidlyftigt svar

Hej!

Din fråga är ju väldigt allmän och kräver massor om den skall besvaras. Jag har ingen erfarenhet av paddling på öppet hav så lång sträcka (och kommer troligen aldrig att skaffa mig heller). För att planera paddlingen på ålandsdelen rekommenderar jag paddlingskartan som getts ut på Åland. Den har stora svagheter men kan användas för planering, då den har angivelser för service mm. Se http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17202 där jag skrivit något förut. Har själv paddlat lite på Norra Åland, på Brändö, och lite på Kökar. Turen från Kökar mot Åbo trafikeras av skärgårdsfärjor och det finns också rätt mycket bofasta i skärgården, affärer mm. Har dock inga samlade uppgifter om detta. Det skall nog inte vara någon svårighet att proviantera etc. Har skrivit om Norra Åland på http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna Det var en fantastisk paddling. Brändö var också fint men rätt så påverkat av fiskeodlingar, vilket gjorde grumligt vatten och inte samma friskhet. Skulle därför kanske gå södra vägen via Föglö-Kökar. Där några synpunkter!
\C
 
Jepp!

Jodå, jag kom iväg och jag hade en verkligt fin tur!
Startade i Östhammar den sjunde juni och lade mig i väntläger för överfarten till Åland på Vässarö.
Hade på känn att jag inte skulle komma över nästa dag och valde en ö som jag känner väl till och som har färskvatten ifall mitt besök skulle bli längre än beräknat.
Dagen efter varnas det för nordlig kuling 18, bara att ligga i tältet och äta, sova och kolla kartor.
Passerade fyrarna Understen och Märket på väg över norra Ålandshav nästa dag och förundrades över den stora sälkolonin med bamsesäl vid Märket.
Nådde Åbo på söndag eftermiddag och tillbringade en hel dag med att äta obegränsade mängder glass.

Låg inblåst dagen efter att jag lämnade Åbo och kom till Lågskär, den fyr-ö söder om Mariehamn som man vanligtvis startar paddlingen till Sverige ifrån på fredagen den 18juni.
Hade en helt fantastisk kväll ensam på ön med en makalös solnedgång i havet.
Överfarten till Söderarm dagen efter gick hur bra som helst i vindstilla och bara en svag antydan till dyning. Hade stämt träff vid Gåshaga brygga på Lidingö på söndagen så det blev en onödigt lång etapp, från halv sex på morgonen till nio på kvällen för att komma till Finnhamn.
Rejäl blåst dagen efter i kombination med att "alla" varit ute med sina stora båtar och skulle hem gjorde att det som vanligt kändes som att man borde ha stannat i ytterskärgården. Felet med långpaddling är om man kommer till en större stad och hamnar i vad man upplever som ett vansinnigt inferno efter att ha haft en gigantisk skärgård helt för sig själv.


Jag valde att paddla till Lidingö istället för att paddla hem till Östhammar och tog kajaken på bil hem.
Gick från Östhammar norr om Åland till Åbo, sedan söder om Åland och över till Söderarm i Stockholms norra ytterskärgård och slutmålet Lidingö.
Resan blev 297 sjömil eller 55 landmil.
Var ute i fjorton dagar varav två inblåsta och en glassätardag i Åbo. Hade ganska mycket väder med både hård vind och regn och mitt kapell började läcka som ett såll vilket innebar att jag fick sitta blöt en stor del av resan.
Helt underbart suveränt fin tur som jag gärna gör om, ensam eller med sällskap, med överfarterna eller med start och mål på Åland.
Att paddla ensam visade sig fungera utmärkt och det kändes aldrig som en källa till problem, snarare en tillgång. Till viss del kan det bero på att jag känner mig själv, min fysiska förmåga och mina reaktioner väl.

Eftersom jag valde att starta så tidigt var vattentemperaturen såklart lite låg men i Juli var Sjoafestivalen bokad (fors) och Augusti var för långt bort.


blablabla

Hursomhelst en underbar tur från början till slut och jag rekomenderar den verkligen!


/JL
 
Härligt!

Tack för att du la ut en så trevlig reseberättelse, det var så att jag kände suget att ge sig av till grannlandet.
/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
PeterTK Paddla Finland-Sverige? Paddling allmänt 2
Smaavoll Transport av kajakk mellom Finland og Sverige Paddling allmänt 5
odde Kjøp av kajakk: Sverige/Finland? Paddling allmänt 7
Wibrån En långfärdspaddling tvärs över Sverige Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
LY90 Åar - Södra Sverige Paddling allmänt 17
TLufs Ny bok om kanothistoria i Sverige Paddling allmänt 1
Askel få tag på lättviktskanot i Sverige Paddling allmänt 6
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
JCV Sean Rice VM Champ till Sverige Paddling allmänt 0
Trikåmannen Trevliga åar i Sydöstra Sverige? Paddling allmänt 4
Trikåmannen Återförsäljare Riot i södra Sverige? Paddling allmänt 2
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
ecsrigu Hyra K2 i södra Sverige Paddling allmänt 2
landonia Paddeltips Sverige,Norge? Paddling allmänt 2
drleffe Paddla från Läsö till Sverige Paddling allmänt 4
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
curtan Becky Mason kommer till Sverige. Paddling allmänt 0
Timo M Paddla Sverige - Åland Paddling allmänt 16
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
erik_rask Fler Nigel-kurser i Sverige Paddling allmänt 0
johnliungman Riktigt lång älvpaddling i Sverige Paddling allmänt 5
Nitsrek Våttkort i Sverige? Paddling allmänt 26
calypso63 Qajaq Sverige träff Paddling allmänt 1
Nitsson Var i Sverige paddlar Ray Mears? Paddling allmänt 2
wildenstam Surfski i Sverige Paddling allmänt 4
Avslut090305 Qajaq Sverige paddelträff 26–27 maj Paddling allmänt 0
tango Två kajakhändelser i södra Sverige samtidigt Paddling allmänt 0
calypso63 Qajaq sverige Paddling allmänt 1
srpp Escape (Björn Johansen) i Sverige? Paddling allmänt 7
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
a95180 Var köpa vingpaddel i Sverige? Paddling allmänt 19
masvean Lengre padletur i øde områder i sverige? Paddling allmänt 8
Stavangerjente Finnes det JKK-kajakker i Sverige? Paddling allmänt 0
Waveface Statistik över antal havspaddlare i Sverige? Paddling allmänt 0
Thomasbergen kajak i sverige Paddling allmänt 4
lea7194 När Sverige är som bäst... Paddling allmänt 2
Siven Surfski i Sverige Paddling allmänt 5
perpan Kanot i Sverige? Paddling allmänt 2
mellgren Paddla till Åland från Sverige? Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
delfinen FÖRRA SOMMARENS SKÖRD - ÅRETS BANDPADDLARE 2021 I FINLAND Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
Kanii Prognos/rapport på vattenflöden i finland Paddling allmänt 2
nomadliv Hyra och paddla kajak i Finland? Paddling allmänt 6
Ödling kartor över Finland Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.