Transport av kajakk mellom Finland og Sverige

I sommer planlegger jeg en padletur fra Sverige til Finland via Åland.

På returen fra Åbo til Kapellskär viser det seg nå at ingen ferjeselskaper vil ta med kajakker, dersom en ikke har den på biltak eller henger. Iom at bilene er parkert i Sverige er dette er krav som er vanskelig å imøtekommer.

Har noen alternative forslag eller andre erfaringer?
 
I sommer planlegger jeg en padletur fra Sverige til Finland via Åland.

På returen fra Åbo til Kapellskär viser det seg nå at ingen ferjeselskaper vil ta med kajakker, dersom en ikke har den på biltak eller henger. Iom at bilene er parkert i Sverige er dette er krav som er vanskelig å imøtekommer.

Har noen alternative forslag eller andre erfaringer?

hadde samma problem för några år sen ,så jag tog till en kanske drastisk metod .jag mutade en lasbilchaffis det kostade visserligen en 500 hundring men det tyckte var värt .lycka till
 
Hej,
Har du kollat med Eckerölinjen? http://www.eckerolinjen.fi/sv
Den går mellan Eckerö på västra Åland och Grisslehamn i Sverige och är både billigare och snabbare än partybåtarna från Stockholm. Visserligen inte riktigt din rutt så du vill kanske vända före Åbo. Det går också att göra stora delar av returresan genom skärgårdshavet med de lokala skärgårdsbåtarna. På dem har det gått att få med sig kajaken. Fast det kanske är en krånglig lösning. http://www.alandstrafiken.ax/

Lycka till

/Klas
 
Har provd alle "triks" i boken for å få Viking Line og Finnlines, som er selskapene som traffikerer ruten, til å akseptere at en kajakk med vogn er et "Fordon", noe det er iht div. legale defininsjoner, men de vil ikke.

Grunnlaget for å nekte å ta med kajakker med eller uten vogn, er at det er en sikkerhetsrisiko å la oss trille kajakkene ombord iflg Finnlines. Synes selv at dette høres litt hysterisk ut, men der er vi.

Synes forslaget om å bestikke en sjåfør er et godt forslag, og som muligens er det som vi ender opp med. Alternativet med skjärgårdstrafikken er muligens også et alternativ C.

Synes selskapene skaper unødig problem ved å fortolke "fordon" snevert.

Andre tips mottas med takk.
 
Padling Sverige til Finland

Padleturen fra Kappelskär - Singö - til Finland gikk meget bra, i flott sommervær. Det ble en skikkelig sommertur for 8 padlere fra Norge.

Forøvrig vant Anne dameklassen i DKM noen uker etter turen. På turen padlet hun en VKV Elite (karbon). Jeg hadde også skaffet meg en VKV Elite noen uker før turen, og den fungerte supert på alle vis.

Jeg kom meg fra Nådendal til Käppekskär med Finnlink etter endel diskusjon. Returen gikk fra finland med lokalbåt fra Galtby til Längnes, og med bistand fra kajakkutleie fikk vi transportert kajakkene til Eckerölinjen som tok med kajakkene til Grisslehamn.

Vi brukte fra mandag til lørdag på ca 270 km. Alt i alt en super tur, som kan anbefales for erfarne turpadlere. Ruten og bilder fra turen: http://picasaweb.google.no/smaavoll/PadleturFraSverigeTilFinlandViaAlandKokarUtoOgJurmo#
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
catnil Kajakvagn - för kort/lång transport? Paddling allmänt 12
Slitvargen Transport mellan Sälen - Ljördalen Paddling allmänt 3
Slitvargen Nittälven och transport Paddling allmänt 5
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Charles.Cassino Bakhjul för transport av kajak Paddling allmänt 8
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
sodlei Transport av Kajak Stockholm Töcksfors Paddling allmänt 1
Jonasca Transport (och köp) av kajak Tallinn - Stockholm Paddling allmänt 6
monkipupp Transport av kajak Paddling allmänt 9
myospinae Transport på biltak? Paddling allmänt 8
magnusjohnson Kanot transport med helekopter? Paddling allmänt 2
lskoog transport av kajak- bästa sätt Paddling allmänt 11
vassviken Transport av kajaker Paddling allmänt 14
Ola Norge Stjålet kajakk Paddling allmänt 4
jhs NordNorge-Tromsø - kajakk turbilder Paddling allmänt 1
obre Ny kajakk Paddling allmänt 1
torbis hvordan vurdere bølgehøyde fra kajakk? Paddling allmänt 7
odde Kjøp av kajakk: Sverige/Finland? Paddling allmänt 7
potetmoses HJELP! Jeg ser etter kombinasjonsåre kajakk/ kano Paddling allmänt 2
zigg6526 Hyre kajakk rundt Stochholm Paddling allmänt 3
GGK Kajakk tralle Paddling allmänt 0
Nordmann Polyetylen-kajakk Paddling allmänt 0
fire Norsk Kajakk Paddling allmänt 1
Foster Rowe kajakk, spörsmål Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.