Trevliga åar i Sydöstra Sverige?

Sugen på en åpaddling med kajak i sydöstra Sverige!

Målet är att hitta de smalare delarna som vindlar, lite mer flöde och helst lite fors (klass I-II). En grundtanke är att den ska vara så tuff att det krävs en plastkajak. Kan man klara sig med glasfiberkajak är det för lite sten ;)

Har paddlat Helge Å från Diö till Åhus, det var kul, speciellt de övre delarna!

Ronnebyån har vi tittat lite på men det känns som att det är mycket sjöar och en rätt bred flodfåra...saknar stenpartierna. Eller har jag fel?
http://www.paddelkompaniet.se/canoe_ronnebyan_sv/info

Vad finns det för andra vattendrag? Helst inte för många lyft pga kraftverk heller.
 
Emån är fin, sista 20 kilometrarna ut mot havet är mer spännande och bitvis mer stenig än resten som snirklar sig fram i mycket makligt tempo. Väster och innan Vetlanda är den bara bitvis ett smalt grunt dike och man får vara rädd om biotopen. Jag rullade på kärra säkert 15 km här. Trots att ån startar uppe i Bodafors går det inte att paddla därifrån, man får börja i sjön några kilometer åt sydost. Tror att de vid rätt vattenstånd har en forstävling i ett litet samhälle ca 20 km innan havet. Ån vänder mot nordost efter detta samhälle och går genom ett Naturreservat utan massa vägar, inget folk alltså. Sedan blir man som skjuten ur en kanon genom en fors ut i havet :)
Man får kliva ur och dra båten över stock och sten ibland, men det ligger inte alls lika mycket stormfälld skog som i de Halländska åarna.
 
Flera åar

Har själv varit sugen på Krokån vid Knäred, Holjeån som rinner förbi Olofström, Hörlingeån från Hörja ner till Almaån vid Hässleholm, Lagan övre som tyvärr lär vara full av träd, Härån ner till Värnamo, sista biten i Lagan. Denna har jag själv paddlat.
Så nog finns det fina och spännande åar med vildmarkskänsla i söder.

Stefan
 
Holjeån, Vieån

Holjeån från Olofström är kul, likaså Vieån från Vittsjö (med fortsättning på Helgeån), dock är det fågelskyddsområde i nedre delen av den ån med tillträde endast senare delen av sommaren om jag minns rätt. Har paddlat dessa åar med kanadensare, dock för länge sedan före senare års stormar så jag vet inte hur framkomliga de är nu.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.